• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5234 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد

خبر جهان

ضمن دستور براي آغاز روند به رسميت شناختن لوهانسك و دونتسك

اسد: روسيه و سوريه وارد جنگ عليه دشمن واحد شده‌اند

رييس‌جمهور سوريه اعلام كرد كه دستور آغاز روند به رسميت شناختن جمهوري لوهانسك و جمهوري دونتسك را خواهد داد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، وزارت اطلاع‌رساني جمهوري دونتسك در بيانيه‌اي اعلام كرد: بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه به هيات جمهوري دونتسك به دليل آزادي بيشتر اين جمهوري تبريك گفت. اسد تاكيد كرد كه به وزارت خارجه دستور آغاز روند به رسميت شناختن جمهوري‌هاي لوهانسك و دونتسك را خواهد داد. اسد همچنين در ديدار با هيات مشترك روسيه و جمهوري دونتسك به اعضاي اين هيات، آزادي بخش اعظم خاك دونباس را تبريك گفت و تاكيد كرد: روسيه و سوريه وارد جنگ واحدي عليه يك دشمن واحد شده‌اند. كسي كه تروريست‌ها و نازي‌هاي جديد را اداره مي‌كند تنها يك طرف است و آن امريكاست. وي گفت: جنگ اصلي و بزرگ‌تر عليه سياست‌هاي سلطه‌جويانه غرب است كه معتقد است در راس دنيا قرار دارد و مي‌خواهد جهان را طبق منافعش اداره كند. براي همين كشورهايي كه از حاكميت‌شان دفاع مي‌كنند بايد روابط قوي داشته باشند تا مواضع خود را تقويت و منافع ملت‌شان را محقق كنند. اعضاي هيات مذكور نيز بر اهميت همكاري اقتصادي با سوريه و ايجاد روابط فرهنگي با ملت سوريه تاكيد كردند. اين اعضا اعلام كردند: شرايط ملت اوكراين در دونباس و چيزي كه به خاطر آن مي‌جنگند شبيه همان شرايط ملت سوريه است چراكه كشورهاي غربي از سلاح تحريم‌هاي غيرقانوني و محاصره براي از بين بردن اقتصادهاي كشورهايي كه زير سلطه آنها نيستند، استفاده مي‌كنند. اين هيات بشار اسد را در جريان تحولات دونباس و آخرين تحولات عمليات نظامي روسيه در اين منطقه قرار داد و بر تمايل خود براي تقويت روابط با سوريه در تمام زمينه‌ها  تاكيد  كرد.


انگليس با استرداد آسانژ به امريكا موافقت كرد

وزير كشور انگليس روز جمعه با استرداد بنيانگذار ويكي ‌ليكس به امريكا براي مواجهه با اتهامات كيفري‌اش موافقت و حماسه حقوقي ديرينه وي را به انتها و نتيجه نزديك‌تر كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه ۲۴، جوليان آسانژ، بنيانگذار ويكي ليكس از سوي مقامات امريكايي به خاطر ۱۸ فقره جرم از جمله اتهام جاسوسي مرتبط با انتشار حجم وسيعي از اسناد ديپلماتيكي و نظامي امريكا تحت تعقيب است. مقامات امريكايي آسانژ را متهم كرده‌اند كه وي با انتشار اين اسناد محرمانه از طريق سايت افشاگرش جان افراد بسياري را به خطر انداخته است. وزارت كشور انگليس در بيانيه‌اي اعلام كرد: دستور استرداد جوليان آسانژ به امريكا امروز به دنبال بررسي‌هاي صورت گرفته توسط دادگاه بدوي و ديوان عالي صادر شد. آسانژ اين فرصت را دارد كه ظرف ۱۴ روز درخواست تجديدنظر بدهد. تصميم پريتي پاتل، وزير كشور انگليس به معناي پايان مبارزه حقوقي آسانژ كه بيش از يك دهه است كه به طول انجاميده، نيست. آسانژ كه متولد استراليا است، مي‌تواند در ديوان عالي لندن درخواست تجديدنظر بدهد؛ ديواني كه بايد براي ادامه چالش تاييد خود را بدهد. وي نهايتا مي‌تواند پرونده خود را به ديوان عالي انگليس ببرد اما اگر درخواست تجديدنظرش رد شود، آسانژ بايد ظرف ۲۸ روز به امريكا مسترد شود.


مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا: 

مناقشه فنلاند و سوئد با تركيه حل‌و فصل خواهد شد

مشاور امنيت ملي امريكا گفت باور دارد كه نگراني‌هاي تركيه درباره عضويت سوئد و فنلاند در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) برطرف خواهد شد. به گزارش آناتولي، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي امريكا گفت، انتظار دارم فنلاند و سوئد عضو ناتو شوند. تركيه نگراني خود از تروريسم و حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) را ابراز كرده است و هم فنلاند و هم سوئد اعلام كردند كه آماده پاسخ به نگراني‌هاي تركيه هستند. هيات‌هاي رده بالايي از فنلاند و سوئد در حال مذاكره با تيم رييس‌جمهوري تركيه هستند. ساليوان كه اخيرا با سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه ديدار داشت، گفت: نمي‌توانم زمان دقيقي براي حل‌و‌فصل اين مشكلات تعيين كنم اما مي‌توانم بگويم كه همه طرفين وعده دستيابي به يك راه‌حل را داده‌اند.


وال استريت ژورنال: 

حملات اسراييل به سوريه با هماهنگي امريكا صورت مي‌گيرد

روزنامه امريكايي «وال استريت ژورنال» به نقل از مقامات فعلي و سابق امريكا فاش كرد كه اسراييل به‌طور مخفيانه با امريكا در مورد بسياري از حملات هوايي كه به سوريه انجام مي‌دهد، هماهنگ است. به نوشته اين روزنامه امريكايي، مقامات سابق و فعلي امريكا گفته‌اند كه «بسياري از عمليات‌هاي اسراييل سال‌ها مورد بازنگري قرار گرفته و از سوي مقامات ارشد فرماندهي مركزي امريكا و پنتاگون تاييد شده است.» وال استريت ژورنال گزارش داد كه «ايالات متحده مي‌خواهد مطمئن شود حملات هوايي اسراييل در عمليات عليه داعش تداخلي ايجاد نمي‌كند.» طبق نوشته اين روزنامه مقامات هر دو طرف پيش از اين و علنا چيزي در مورد اين هماهنگي نگفته‌اند و محرمانه بودن آن نشان مي‌دهد كه چگونه واشنگتن به دنبال حمايت از متحد اسراييلي خود بدون كشيده شدن به درگيري‌هاي تل‌آويو در منطقه بوده است. وال استريت ژورنال نوشت: تمركز اصلي بازنگري امريكا، عمليات‌هاي اسراييل در شرق سوريه است كه نزديك پايگاه التنف، پايگاه‌ امريكا در نزديكي مرز سوريه و اردن و نزديك يكي از مسيرهاي حمله اسراييل است. همچنين اين روزنامه تاكيد كرد، اكثريت قريب به اتفاق حملات هوايي اسراييل توسط ايالات متحده تاييد شده است، اما ارتش امريكا به اسراييلي‌ها در شناسايي اهداف كمك نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون