• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5236 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ خرداد

احتمال تهاتر كالايي بالا گرفت

طلب وصولي از عراق وارد كشور نشده است

گروه اقتصادي 

 

 روز پس از اينكه جواد اوجي، وزير نفت در توييتي عنوان كرد كه «طلب 1.6 ميليارد دلاري ايران از عراق وصول شده»، يك مقام ارشد وزارت نفت در گفت‌وگو با يك رسانه اصولگرا در مورد وصول مطالبات ايران از عراق عنوان كرده كه مبلغ وصول شده اكنون در حساب مبادلات گازي ايران و عراق در بانك TBI واريز شده و دولت ايران قادر است تا دستور پرداخت حواله‌اي از اين حساب براي هر موردي از نيازهاي كشور را صادر كند. به گزارش انتخاب، اين مقام ارشد افزوده امكان پرداخت ارزي هر كالا يا ماده اوليه مورد نياز كشور با اين مبالغ وجود دارد و دارايي‌هاي اين حساب قابل حواله توسط بانك مركزي است. 
در حالي كه اظهارات اوليه وزير نفت، اين اميد را به وجود آورده بود كه طلب ايران از عراق به صورت نقدي قابل دريافت است؛ حال به نظر مي‌رسد كه اين پول صرف خريد كالا خواهد شد. اتفاقي كه با توجه به ‌شدت تحريم‌ها، احتمال خريد كالاهاي خوراكي و دارو را در قبال اين طلب ميليارد دلاري بيشتر كرده است. 
پيش‌تر علي بهادري‌جهرمي، سخنگوي دولت كه توييت‌هاي اخير او پيرامون فضاي اقتصادي كشور حاشيه‌ساز نيز شده در اين باره نوشته بود: «‏از بركات منتظر تصميم ديگران نماندن و ديپلماسي فعال انرژي: ‏كل دريافتي از صادرات گاز به عراق و تركيه در سال ۹۹ مجموعا يك ميليارد دلار بود. ‏با كار جهادي وزارت نفت دولت سيزدهم نه‌تنها درآمد صادرات گاز به عراق به‌روز وصول مي‌شود، بلكه فقط در يك فقره بدهي قديمي ۱.۶ ميليارد دلاري هم وصول شد.»
در حالي كه مقامات جمهوري اسلامي دريافت مطالبات گازي از عراق را ناشي از ديپلماسي فعال مي‌دانند، رييس اتاق مشترك ايران و عراق مي‌گويد: پول‌مان را از روش تهاتر كالايي مي‌گيريم.چنانكه شركت گاز نيز پيش‌تر مبلغ طلب گازي ايران از عراق را 6 ميليارد دلار اعلام كرده‌ و گفته ‌بود بخشي از اين رقم، صرف واردات كالا از عراق شده ‌است.
همزمان حميد حسيني، رييس اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي گفته است: «اگر 1.6ميليارد دلار بدهي گازي عراق به ايران صرف تسويه بدهي ايران به تركمنستان شود يا به حساب شركت گاز در بانك تجارت عراق واريز شده‌ باشد، اقدام خوبي رخ داده در غير‌ اين‌ صورت، منابع ما همچنان فريز است و كمكي به بازار ارز نمي‌كند.»
انتشار اخبار وصول طلب 1.6 ميليارد دلاري ايران از عراق در فضاي مجازي و به ويژه كاربران نزديك به دولت به ‌شدت بازتاب پيدا كرده و عمده كاربران از اينكه چنين «پيروزي» بدون امضاي «برجام» به دست آمده، ابراز خوشحالي كرده بودند. برخي كاربران نوشته‌اند كه اين اتفاق در آستانه سفر بايدن رييس‌جمهور امريكا به منطقه، بيانگر اين است كه غرب براي پايان دادن به آشفتگي بازار انرژي، نيازمند كمك ايران است و بدون برجام و FATF هم مي‌توان كشور را اداره كرد. در مقابل برخي ديگر از اين كاربران هم، منتظر ديدن تاثير ورود ارز‌هاي وارداتي حاصل از وصول مطالبات معوق گازي در بازار كشور و وضع زندگي مردم هستند؛ حتي آقاي احمد اميرآبادي‌فراهاني، نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي نوشت: با ورود اين ارز به كشور، قطعا جلوي سوءاستفاده دشمنان ملت ايران در بازار گرفته مي‌شود و چنانچه بانك مركزي درست و بجا خرج كند، در كاهش قيمت ارز موثر خواهد بود. با اين حال، مسدود شدن اين پول‌ها در يك بانك عراقي شايد گمانه‌زني براي تهاتر كالايي را در روزهاي آينده بيشتر كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون