• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5240 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۴ تير

جزييات ضوابط عرصه و حريم «تئاتر شهر» مشخص شد

پس از مدت‌ها بررسي تعيين حريم براي تئاتر شهر بالاخره اين ضوابط و مقررات حفاظتي ابلاغ و اعلام شد. بر اين اساس ايجاد هرگونه دكل، سازه مانع و حفر چاه در عرصه تئاتر شهر ممنوع است. براساس اعلام كميته تعيين حريم آثار تاريخي كشور، ضوابط و مقررات حفاظتي عرصه و حريم اثر تاريخي تئاتر شهر تشريح و به رياست اين مجموعه اعلام شد. مهر در اين باره گزارش داده است كه بر اين اساس ضوابط حفاظتي عرصه به اين شرح است: 
۱- محدوده‌اي كه بر نقشه با خط ممتد و به رنگ قرمز مشخص شده است به عنوان عرصه اثر تاريخي تئاتر شهر تعيين و ابلاغ شده است. هرگونه ساخت و ساز در اعيان ممنوع و هرگونه عمليات اجرايي، دخل و تصرف، تفكيك در عرصه، تغيير در نما و هر گونه اقدامي كه منجر به تخريب يا آسيب به اثر تاريخي شود، ممنوع است.
تبصره ۱: محدوده‌اي كه بر نقشه با خط ممتد و به رنگ قرمز و با هاشور (در خارج از محدوده حريم تئاتر شهر) مشخص شده است، به عنوان محدوده عرصه آثار تاريخي خانه مهبد، دفتر مهندسين مشاور تجير و مدرسه انوشيروان دادگر است و هرگونه ساخت و ساز ممنوع و هرگونه عمليات اجرايي، دخل و تصرف، تفكيك عرصه، تغيير در نما يا كالبد عرصه و اعيان و هرگونه اقدامي كه منجر به تخريب يا آسيب عرصه و اعيان اثر تاريخي شود ممنوع و رعايت ضوابط عمومي حريم مصوب آثار الزامي است.
تبصره ۲: انجام فعاليت‌هاي پژوهشي، مرمت، احيا و ساماندهي و نظاير آن‌ كه در جهت حفظ، احيا و ارتقاي ارزش‌هاي فرهنگي و تاريخي عرصه و اعيان اثر لازم باشد. پس از تهيه طرح و تصويب نهايي از سوي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي هرگونه تغيير در طرح مصوب هنگام عمليات اجرايي ممنوع است (طرح مرمت و احياي اثر مي‌بايست با استناد به اسناد و مدارك تاريخي اثر باشد). 
۲- حفر چاه و احداث زيرزمين در عرصه ممنوع است.
تبصره: اگر اصل اثر تاريخي داراي چاه يا زيرزمين بوده باشد در حد وضع موجود و اصالت اوليه قابل احيا است.
3- ملحقات و دخل و تصرف‌هايي كه در عرصه اعم از محوطه، كالبد و نما به وجود آمده و با معماري و اصالت تاريخي فرهنگي اثر هماهنگي ندارند مي‌بايست با استناد به مدارك تاريخي و براساس طرح مصوب وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي بازپيرايي شود.
۴- هرگونه عمليات زير ساختي همچون توسعه يا ايجاد تاسيسات برق‌رساني، آب و فاضلاب، گازرساني و نظاير آن بدون استعلام و كسب مجوز از وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ممنوع است.
۵- ايجاد هرگونه «دكل»، «سازه» مانع و نظاير آن‌ كه ارتباط بصري اثر با محيط پيرامون را مخدوش سازد ممنوع است.
تبصره: نصب هرگونه دكل مخابراتي در محدوده عرصه ممنوع است.
همچنين بر اين اساس ضوابط و مقررات حريم تئاتر شهر نيز به اين شرح است: 
۱- محدوده‌اي كه بر نقشه با خط «يك نقطه آبي» مشخص شده به عنوان حريم تئاترشهر تعيين و ابلاغ مي‌شود. حداكثر ارتفاع مجاز ساخت و ساز در اين محدوده با رعايت ساير ضوابط حريم و كسب مجوز از وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي به ميزان ارتفاع ۱۵،۵ متر از كف معبر مجاور تا انتهاي جان‌پناه مجاز است.
تبصره: رعايت ضوابط عمومي حريم مصوب آثارثبت ملي كه در محدوده خارج از خط حريم تئاتر شهر قرار گرفته‌اند، الزامي است.
۲- بناهايي كه در نقشه با هاشور قهوه‌اي مشخص شده‌اند به عنوان آثار واجد ارزش فرهنگي تاريخي تعيين مي‌شوند و لازم است مطابق با دستور‌العمل ابلاغي آذر ماه ۹۸ مورد حفاظت قرار گيرند، هرگونه تخريب و اقدامي كه منجر به آسيب رساندن به عرصه اثر شود، ممنوع است. همچنين هرگونه اقدامات اجرايي از قبيل مرمت و نوسازي در كالبد يا بازپيرايي نماي اثر مي‌بايست با توجه به اصالت تاريخي فرهنگي و با استناد به مدارك تاريخي طراحي و پس از اخذ مجوز از وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آغاز شود.
تبصره: جداره‌هاي واجد شرايط در خيابان‌هاي انقلاب و وليعصر صرفا مجاز به تعميرات غيراساسي در قالب مرمت و ايجاد تغيير و الحاق در فرم ممنوع است و طرح بازپيرايي مي‌بايست به تاييد وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي برسد.
3- انجام يا صدور مجوز هرگونه عمليات ساخت و ساز، نوسازي، گواهي پايان كار ساختمان و نظاير آن در محدوده حريم، بدون استعلام و كسب مجوز از وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ممنوع است. همچنين رعايت نكات ايمني و فني هنگام هرگونه عمليات اجرايي، با توجه به مجاورت با آثار تاريخي ضروري است .
۴- محدوده‌اي كه با نقطه‌هاي قهوه‌اي مشخص شده است به عنوان محدوده عبور قنات سنگلج است. تمامي عمليات اجرايي اعم از ساخت و ساز، ساماندهي زيرساخت شهري، توسعه و احداث تاسيسات شهري و نظاير آن‌كه نياز به گودبرداري دارد در محدوده 
۵۰ متر از محور، مي‌بايست در مرحله امكان‌سنجي به تصويب وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي برسد.
۵- طرح معماري و مصالح جهت نماسازي ساختمان‌ها مي‌بايست متناسب با ويژگي‌هاي تاريخي-فرهنگي پيرامون آثار باشد و به تاييد وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي برسد.
تبصره: نماي شيشه‌اي، رومي، كامپوزيت و مصالح غيرهمگون با اثر و بافت پيرامون در نماسازي ساختمان‌ها ممنوع است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون