• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5241 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۵ تير

محسني اژه‌اي مطرح كرد

با قوي شدن اقتصاد، بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي مرتفع خواهد شد

رييس قوه قضاييه با اشاره به تاثير امر تقويت اقتصاد و توليد ملي بر كاهش و زدودن آسيب‌هاي اجتماعي بيان داشت: با قوي شدن اقتصاد و توليد ملي و به تبع آن افزايش ثروت ملي و توزيع درست و صحيح آن، بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي مرتفع خواهد شد.
به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي ديروز در چهارمين روز از هفته قوه قضاييه، در نشست با توليدكنندگان، كارآفرينان و فعالان شركت‌هاي دانش‌بنيان ضمن گراميداشت هفته قوه قضاييه، به تبيين و تشريح اقتضائات و ضروريات تقويت بنيه اقتصادي و توليد ملي پرداخت و اظهار كرد: باور دارم كه دولت نبايد متولي باشد بلكه بايد هدايتگر، ناظر و حامي باشد؛ باور دارم كه نه امروز بلكه در همه زمان‌ها، مساله كار، كارآفريني، خلاقيت و افزايش بهره‌وري به اشكال مختلف، يك ارزش فوق‌العاده دارد. 
 محسني اژه‌اي در ادامه نشست با توليدكنندگان، كارآفرينان و فعالان شركت‌هاي دانش‌بنيان به طرح چند سوال از آنها پرداخت و گفت: شما فعالان اقتصادي و توليدكنندگان آيا تاكنون محاسبه كرده‌ايد كه زيرمجموعه خودتان و مردمي كه مصرف‌كننده محصولات شما هستند، چه ميزان از فعاليت شما رضايت دارند؟ آيا محاسبه كرده‌ايد كه چه ميزان از نارضايتي‌ها و ضعف‌ها به نحوه مديريت خود شما بازمي‌گردد؟ شما فعالان اقتصادي و توليدكنندگان براي رفع كاستي‌هاي مديريتي خود چه اقداماتي را ترتيب داده‌ايد؟
«از نگاه شما فعالان بخش خصوصي و كارآفرينان، مسائل و مشكلات اولويت‌دار كدام است؟» اين سوال دومي بود كه رييس دستگاه قضا از فعالان اقتصادي و توليدي حاضر در جلسه پرسيد و خطاب به آنها بر ضرورت اولويت‌بندي مسائل در راستاي رفع آنها تاكيد كرد و گفت: من به دنبال اين هستم تا در اين قبيل جلسات، چند مشكل و مساله اولويت‌دار را شناسايي كنم و در جهت رفع آنها اقدامات مقتضي را انجام دهم. رييس قوه قضاييه در ادامه از فعالان اقتصادي و توليدي حاضر در جلسه پرسيد كه چه ميزان از ضعف‌ها و ايرادات صنف خود مطلع هستيد؟ رييس عدليه در همين راستا گفت: باور من اين است كه اطلاعات و اشراف روسا و اعضاي اصلي صنوف نسبت به مسائل و مشكلات و ضعف‌هاي صنف مربوط به خود، در بسياري اوقات، بيشتر از دستگاه‌هاي نظارتي و اطلاعاتي است. 
رييس قوه قضاييه با اشاره به موضوع فوق‌الذكر به طرح سوالاتي مهم پرداخت و گفت: روسا و اعضاي اصلي صنوف چه ميزان براي پيشگيري و جلوگيري از وقوع فساد و تقلب و تباني در صنف خود تلاش كرده‌اند؟ آيا به فردي كه در صنف شما مسير خطا و فساد را پيش گرفته است، در وهله نخست تذكر داده‌ايد؟ آيا براي مقابله با اين هم‌صنف احيانا خطاكار و فاسد با بخش‌هاي ذيربط حكومتي همكاري و مساعدت داشته‌ايد؟ آيا شما به عنوان فعالان بخش خصوصي حاضريد براي اصلاح صنف خود هزينه كنيد و در مقابل فردي خطاكار و خواهان رشوه در يك بخش حكومتي بايستيد؟ شما توليدكنندگان چه ميزان اين آمادگي را داريد براي دفاع از اعتبار و حيثيت هم‌صنف خود در محكمه حاضر شويد يا به جبران خسارت او بپردازيد؟ 
رييس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به آمادگي دستگاه قضا براي ارايه هر نوع كمك و مساعدت به توليدكنندگان و كارآفرينان و فعالان شركت‌هاي دانش‌بنيان، بيان داشت: شما روسا و اعضاي هر صنف مي‌توانيد افراد امين و داراي حسن شهرت صنف خود را به ما در دستگاه قضايي معرفي كنيد تا آنها با همكاري و مساعدت همكاران ما، به بررسي و رفع مسائل اولويت‌دار صنف مربوطه بپردازند.
رييس دستگاه قضا به توليدكنندگان و فعالان بخش خصوصي توصيه كرد كه مسائل دروني خود را با تشكيل شوراهايي با عنوان شوراهاي حل اختلاف يا تحت هر عنوان ديگري به صورت درون صنفي حل‌و‌فصل كنيد و چنانچه مسائل و پرونده‌هايي از صنف شما به دستگاه قضايي ارجاع شده است مي‌توانيد با معرفي افراد متدين و امين و داراي حسن‌شهرت به قوه قضاييه، در جهت پيگيري تخصصي و دقيق پرونده‌هاي مزبور به ما كمك كنيد.
پيش از سخنان رييس قوه قضاييه، ستاري معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري طي سخناني اظهار كرد: قانون «جهش توليد دانش‌بنيان» كه در تاريخ سوم خرداد امسال از سوي رييس‌جمهور ابلاغ شد، يك ريل‌گذاري جديد و پيشرفته براي حوزه دانش‌بنيان كشور طي ۲۰ سال آينده محسوب مي‌شود و معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري فرصتي سه ماهه براي تدوين ۱۱ آيين‌نامه اين قانون در اختيار دارد. هاكوپيان از فعالان حوزه صنعت نساجي و توليد پوشاك كشور نيز در اين جلسه قاچاق را يكي از موانع مهم در مسير توليد كشور دانست و اظهار كرد: با وجود آنكه چندين سال است واردات پوشاك به كشور ممنوع شده اما همچنان شاهد رخ‌نمايي تابلوهاي برندهاي خارجي بر سردر فروشگاه‌هاي كشور هستيم و هيچ فرد و نهادي هم نسبت به اين موضوع پاسخگو نيست و مسووليت آن را نمي‌پذيرد و در همين جلسه از دستگاه قضايي مي‌خواهيم كه به اين موضوع رسيدگي كند.
ابوئي يكي ديگر از توليدكنندگان كشور نيز در اين جلسه ضمن قدرداني از اقدامات مجدانه و پيگيرانه دبير ستاد اقتصاد مقاومتي اظهار كرد: ما توليدكنندگان هر مشكلي كه داشته باشيم بلافاصله با گوشي همراه آقاي عمراني تماس مي‌گيريم و ايشان ترتيب اثر مي‌دهد؛ آرزو داشتيم فردي با پيگيري‌ها، تلاش‌ها و قابليت‌هاي آقاي عمراني، متصدي وزارت صنعت معدن و تجارت باشد. وي همچنين گفت: حمايت دستگاه قضايي از توليدكنندگان، كارآفرينان و شركت‌هاي دانش‌بنيان، مي‌تواند بسياري از موانع پيش روي آنها در توليد و اشتغال را از ميان بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون