• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5241 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۵ تير

آمار بانك مركزي نشان مي‌دهد

افزايش قابل توجه چك‌هاي برگشتي

آمار بانك مركزي درباره چك‌هاي برگشتي در ارديبهشت ماه سال جاري نشان مي‌دهد كه در اين ماه حدود ۶۱۳ هزار فقره چك برگشت خورده كه از نظر تعداد و مبلغ معادل ۲۹،۹ و ۶۵،۳درصد افزايش داشته است.
به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از ايسنا، تازه‌ترين آماري كه بانك مركزي از جريان مبادلات چك منتشر كرده است، نشان مي‌دهد كه در ارديبهشت ماه سال جاري حدود ۶،۷ ميليون فقره چك به ارزشي بيش از ۲۷۴ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان مبادله شده است كه از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۲۰،۹ و ۴۹،۲درصد نسبت به فروردين ماه افزايش دارد.
از سوي ديگر، حدود ۵،۷ ميليون فقره با ارزشي حدود ۲۴۰ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان از چك‌هاي مبادله‌اي وصول شده است كه از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۲۰ و ۴۷،۲ درصد افزايش دارد. در كنار چك‌هاي وصولي حدود ۶۱۳ هزار فقره چك هم برگشت خورده كه از نظر تعداد و مبلغ چك‌هاي برگشتي به ترتيب با ۲۹،۹ و ۶۵،۳ درصد افزايش داشته است.
البته، در ماه مذكور از كل تعداد و مبلغ چك‌هاي مبادله شده به ترتيب ۹،۸ و ۱۲،۴ برگشت داده شده كه اين نسبت در ارديبهشت سال ۱۴۰۰ به ترتيب برابر ۹ و ۱۱،۹درصد بوده است. 
همچنين در اين مدت، در استان تهران حدود ۲ ميليون فقره چك با ارزشي بيش از ۱۳۶ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان مبادله شده كه بيانگر صدرنشيني استان تهران در مبادله چك در سطح كشور است. چك‌هاي وصول شده در تهران حدود ۱،۸ ميليون فقره به ارزشي بالغ بر ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان و چك‌هاي برگشتي حدود ۱۷۶ هزار فقره به ارزشي حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان گزارش شده است.

ميزان چك‌هاي برگشتي به تفكيك علل 
علاوه بر اين، در ارديبهشت ماه امسال بيش از ۵۹۴ هزار فقره چك به ارزشي بالغ بر ۳۳ هزار ميليارد تومان به دلايل كسري يا فقدان موجودي برگشت خورده كه درواقع از نظر تعداد ۹۷،۱ و از نظر ارزش نيز ۹۶،۸درصد از كل چك‌هاي‌ برگشتي به دلايل كسري يا فقدان موجودي بوده است.  از سوي ديگر، در استان تهران بيش از ۱۶۹ هزار فقره چك به ارزشي بالغ بر ۱۴ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان به دلايل كسري يا فقدان موجودي برگشت داده شده كه در استان تهران از نظر تعداد ۹۶،۴ و از نظر مبلغ نيز ۹۶درصد چك‌هاي برگشتي به دلايل كسري يا فقدان موجودي به كل چك‌هاي برگشتي بوده است. 

چند درصد از چك‌هاي وصولي رمزدار است؟
همچنين، در اين ماه در كل كشور حدود ۶،۱ ميليون فقره وصول شده كه از اين تعداد حدود ۵،۷ ميليون فقره عادي و بيش از ۰،۴ ميليون فقره رمزدار بوده است؛ بنابراين در كل كشور ۹۳،۳ درصد از كل چك‌هاي وصولي را چك‌هاي عادي و ۶،۷ درصد را چك‌هاي رمزدار تشكيل مي‌دهند.
به گزارش ايسنا، از نظر مبلغي نيز، حدود ۴۸۶ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان چك‌هاي وصولي در كل كشور، حدود ۲۴۰ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان براي چك‌هاي عادي و بيش از ۲۴۶ هزار ميليارد تومان خاص چك‌هاي رمزدار بوده است. بر اين اساس، در كل كشور ۴۹،۴درصد از كل مبلغ چك‌هاي وصولي را چك‌هاي عادي و ۵۰،۶ درصد ديگر را چك‌هاي رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.
طبق اين گزارش، در ارديبهشت‌ماه امسال در كل كشور حدود ۴۰۷ هزار فقره چك رمزدار به ارزشي بيش از ۲۴۶ هزار ميليارد تومان وصول شده كه نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب ۶۲،۹ و ۷۵،۳درصد افزايش داشته است.
اما در ماه مورد بررسي، در استان تهران بيش از ۱۴۰ هزار فقره چك رمزدار به ارزشي حدود ۱۸۵ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان وصول شد كه در اين ماه، ۵۱،۸درصد از تعداد چك‌هاي رمزدار وصولي در سه استان تهران (۳۴،۵ درصد)، اصفهان (۹،۲ درصد) و خراسان رضوي (۸،۱ درصد) وصول شده است كه بيشترين سهم را در مقايسه با ساير استان‌ها دارا بوده‌اند.
همچنين ۸۲،۳ درصد از ارزش چك‌هاي فوق در استان‌هاي تهران (۷۵،۵ درصد)، اصفهان (۳،۵ درصد) و خراسان رضوي (۳،۳ درصد) وصول شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون