• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5242 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۶ تير

كاپيتان و مدافع سابق تيم ملي و پرسپوليس از خداحافظي سيد جلال مي‌گويد

به من كه فرصت نداديد، به سيد جلال فرصت بدهيد

مردم دوست دارند قهرمان ملي‌شان خوشگل خداحافظي كند

علي ولي‌اللهي

يكي از بهترين مدافعان تاريخ فوتبال ايران معتقد است سيد جلال حسيني نقشي محوري در موفقيت‌هاي پرسپوليس در چند سال گذشته داشت و جاي خالي‌اش در تيم حتما احساس خواهد شد.

پرافتخارترين بازيكن تاريخ ليگ برتر با ۹ عنوان قهرماني امسال در سن ۴۱ سالگي كفش‌هايش را خواهد آويخت. روز شنبه بود كه خبر رسيد سيدجلال حسيني مدافع و كاپيتان پرسپوليس از ابتداي فصل پيش رو نه به عنوان بازيكن كه به عنوان مربي در كادرفني سرخپوشان فعاليتش را ادامه مي‌دهد. محمد پنجعلي مدافع سابق تيم ملي و باشگاه پرسپوليس در واكنش به انتشار خبر خداحافظي جلال حسيني از مستطيل سبز اظهار داشت: «اول جا دارد خسته نباشيد بگويم به سيد جلال حسيني از بابت زحماتي كه براي پرسپوليس كشيد و به عنوان يك پيشكسوت تشكر كنم به خاطر افتخاراتي كه براي اين تيم به دست آورد. آرزوي موفقيت هم دارم براي ايشان در ادامه راه. براي اينكه بتواند به فوتبال ما خدمت كند و تجربياتش را در اختيار جوان‌ترها قرار دهد.» 
پيشكسوت فوتبال كشورمان در واكنش به اين سوال كه ويژگي‌هاي سيد جلال حسيني در دفاع چه بود پاسخ داد: «سيد جلال ويژگي‌هاي مثبت زيادي داشت كه مهم‌ترين‌هاي‌شان مديريت در خط دفاع و بعد از آن جنگندگي‌اش بود. قدرت سرزني بسيار خوبي هم داشت و در نبردهاي هوايي موفق نشان مي‌داد. در مجموع به نظرم يك دفاع بسيار خوبي بود براي فوتبال ما و باشگاه پرسپوليس.» ايشان در ادامه به قدرت رهبري كاپيتان سرخ‌ها و اصطلاحا جمع كردن تيم توسط ايشان اشاره كرد و افزود: «بازيكن بزرگ و شاخص خيلي مي‌تواند در زمين موثر باشد. اينكه بچه‌ها از يك نفر حرف‌شنوي داشته باشند. نقشي كه آقاي سيد جلال به خوبي در اين دوران فوتبال‌شان انجام دادند.» 
از محمد پنجعلي سوال كرديم آيا خداحافظي يك بازيكن بزرگ نظير سيدجلال مي‌تواند تا مدتي تيم را دچار چالش كند؟ ايشان جواب داد: «اين چيزها طبيعي است. در همه تيم‌ها وقتي بازيكني كه سابقه دارد و وظيفه كاپيتاني را بر دوش مي‌كشد خداحافظي مي‌كند تاثير مي‌گذارد. اما به هر حال اين روزها مي‌آيد و مي‌رود و براي همه قهرمان‌ها رقم مي‌خورد. آن چيزي كه اين وسط اهميت دارد خوب و قشنگ رفتن است. اين مساله در فوتبال ما به خصوص خيلي نمود دارد. طرفدار ما دوست دارد قهرمان ملي‌اش خوشگل برود. اين خيلي مهم است براي‌شان.» 
سوال بعدي اين بود: آيا پورعلي گنجي مي‌تواند جاي خالي سيد جلال را پر كند؟ «من ايشان را بازيكن خيلي خوب و كاملي ديدم. به خصوص اينكه بيرون از ايران بازي كرده و پخته‌تر و باتجربه‌تر شده. اميدوارم كه ايشان بيايد و به خط دفاعي تيم كمك كند. با بودن بيرانوند و پورعلي گنجي و بقيه بازيكنان خوبي كه جمع شده‌اند فكر مي‌كنم امسال پرسپوليس مي‌تواند فينال آسيا را تجربه كند و بدشانسي هم نياورد و قهرمان شود.» 
مدافع مياني سال‌هاي دور تيم ملي و پرسپوليس در مورد اينكه آيا سيدجلال حسيني مي‌تواند در عرصه مربيگري موفق شود، توضيح داد: «سيدجلال از اين به بعد بايد حساسيت‌هايش را عوض كند و خيلي قشنگ وارد عرصه مربيگري شود، چون مي‌تواند و توانايي‌اش را دارد. به هر حال كلي تجربه دارد در فوتبال ايران كه مي‌تواند استفاده شود. در ايران البته متاسفانه بيشتر رابطه كار را جلو مي‌برد.» پنجعلي ادامه داد: «مربيگري هم استعداد مي‌خواهد البته همان‌طور كه گفتم رابطه در ايران خيلي مهم‌تر است. واقعا هم مي‌گويم. در تمام مملكت ارتباط حرف اول را مي‌زند. اگر اصول باشد چه كسي بايد بيايد در بدنه فوتبال؟ كسي غير از جنس خود فوتبال؟ كسي كه در سطح ملي بازي كرده باشد و در سطح باشگاهي درخشيده باشد. ولي اين هم باز مستلزم استعداد است. مربيگري استعداد مي‌خواهد. خود من همه دوره‌هايم را خارج از ايران گذراندم. البته به من فرصت ندادند به دلايل زياد. ولي بازيكن ملي بودن به تنهايي دليل نمي‌شود كه طرف مربي خوبي هم بشود ولي درصد اينكه افرادي كه اين رزومه را دارند تبديل به مربيان خوبي بشوند خيلي بيشتر است. پس بايد بستري فراهم شود كه يك نفر بتواند توانايي‌هايش را نشان بدهد.» ايشان با انتقاد از ساختار غلط فوتبال ايران تاكيد كرد: «الان سيد جلال بيايد و استعداد هم داشته باشد اما به دلايلي اجازه كار به او ندهند يا تيمي به او اعتماد نكند اين استعداد از بين مي‌رود. در فوتبال ما اين شكلي است. براي همين هم خيلي‌ها به جايي نمي‌رسند. بستر براي يك فوتبال حرفه‌اي فراهم نيست و همين هم مشكل ماست. يعني شايسته‌سالاري وجود ندارد. ما همه‌چيز در اين مملكت داريم. در فوتبال همين‌طور. چقدر استعداد در رده‌هاي مختلف داريم. ولي با اين سيستم باعث مي‌شويم اينها به جايي نرسند. طرف مي‌آيد جوان است و جوياي نام و تخصص و استعداد دارد اما مي‌ماند پشت در.» 


 مربيگري استعداد مي‌خواهد. من همه دوره‌هايم را خارج از ايران گذراندم. البته به من فرصت ندادند به دلايل زياد. الان سيد جلال هم بيايد و استعداد هم داشته باشد اما به دلايلي اجازه كار به او ندهند يا تيمي به او اعتماد نكند اين استعداد از بين مي‌رود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون