• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5265 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ مرداد

نگاهي به استقلال مدل ساپينتو

از «نبايد گل بخوريم» به «تا مي‌توانيم گل بزنيم»

گروه ورزش

ريكاردو ساپينتو سرمربي استقلال به فوتبال هجومي علاقه‌مند است. او بارها و بارها به اين نكته اشاره كرده و عملكرد تيم‌هايي كه تحت هدايت او بوده‌اند نيز نشان‌دهنده ميل بالاي مرد پرتغالي به حمله و زدن گل‌هاي زياد است. استقلال اين فصل كه در حال آماده شدن زيرنظر ساپينتو است بايد به انديشه‌هاي اين مربي نزديك شود. انديشه‌هايي كاملا متفاوت با آنچه فصل قبل در باشگاه جريان داشت. يكي از راه‌هاي رسيدن به اين منظور جذب سه مهاجم تمام‌كننده توسط آبي پوشان بوده است. 

استقلال مدل فرهاد مجيدي كه در همكاري با گابريل پين ايتاليايي بسته و تمرين داده شد از دروازه و خط دفاع آغاز به كار مي‌كرد. اين نه به معناي بازيسازي از عقب كه به معناي خشت‌گذاري و اولويت‌بندي بود. سياست‌هاي تيمي و آنچه بازيكنان استقلال بايد در زمين پياده مي‌كردند با محوريت كارهاي تدافعي و گل نخوردن شكل مي‌گرفت. با تاكيد روي اين ذهنيت كه «اول گل نخوريم». 
موفقيت اين سيستم را همه ديدند. آبي‌ها در حالي قهرمان ليگ شدند كه هيچ تيمي نتوانست مقابل آنها برنده زمين بازي را ترك كند. آنها كم گل مي‌خوردند و رسيدن به دروازه سيد حسين حسيني در حد ماموريت غير ممكن سخت شده بود. در اين ميان بودند هواداران و كارشناساني كه مي‌گفتند سبك بازي استقلال لذتبخش نيست و تيمي كه دو بار قهرمان آسيا شده بايد تهاجمي كار كند. با اين حال مثل هميشه برنده شدن همه‌چيز را حل مي‌كرد. كسي حوصله نداشت و نمي‌خواست تيمي كه امتيازات را مشت مشت جمع مي‌كرد زير سوال ببرد آن هم به خاطر چشم‌نواز بازي نكردن كه خودش يك مساله پرابهام و پيچيده است. 
استقلال ساپينتو با جذب سه مهاجم نوك كلاسيك يعني سجاد شهباززاده، پيمان بابايي و كاوه رضايي و تا اين لحظه نگه داشتن آرمان رمضاني و ارسلان مطهري و همچنين حضور كوين يامگا آقاي گل فصل قبل استقلال وضعيت فوق‌العاده‌اي در خط حمله دارد. اينكه مربي پرتغالي چطور از اين مهاجمان استفاده مي‌كند و آيا از كاوه و يامگا و بابايي بيشتر در نقش وينگر استفاده مي‌كند يا 9 كاذب يا در پيكان خط حمله، اينكه سجاد ارجح است به ارسلان يا آرمان بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد سوالاتي است كه هواداران براي رسيدن به پاسخ آن بايد چند روز ديگر صبر كنند. 
آنچه همين امروز مي‌توان به آن رسيد اين است كه استقلال اين فصل از جلو بسته مي‌شود. اولويت تيم روي گل زدن است و اين همه مهاجم و وينگر بايد همين كار را براي ساپينتو و هواداران استقلال انجام دهد. بدنسازي تيم، تاكتيك‌هاي هجومي و تدافعي، فعاليت باشگاه در نقل و انتقالات تابستاني همه روي اين نكته انگشت مي‌گذارد كه شعار استقلال در اين فصل از «اول گل نخوريم» به «تا مي‌توانيم گل بزنيم» تغيير خواهد كرد. 
ميانگين سني خط آتش استقلال نيز با وجود اينكه نسبت به نرم جهاني بالاست اما در مقايسه با ليگ ايران وضعيت خوبي دارد. در اين خط آتش سجاد شهباززاده 33 ساله است و كاوه رضايي مرز و آرمان رمضاني مرز 30 سال را رد كرده‌اند. ارسلان مطهري 29 و پيمان بابايي نيز 28 سال سن دارند و تنها كوين يامگاست كه همچنان با 25 سال سن در ليگ ايران بازيكني جوان به حساب مي‌آيد. 
چيزي كه ممكن است استقلال و ساپينتو را در اين فصل به چالش بكشد چيدمان بازيكنان و نفرات پشت سر مهاجمان است. فعلا در استقلال مهدي مهدي پور، عزيزبيك آمانوف، آرش رضاوند (تا اين لحظه) بازيكناني هستند كه قرار است وظيفه بازي‌سازي و تغذيه مهاجمان را انجام دهند. حداقل روي كاغذ از لحاظ نفرات و كيفيت، خط مياني استقلال با خط حمله اين تيم مناسبتي ندارد و شايد به همين خاطر هم باشد كه هواداران اين تيم همچنان انتظار جذب يك هافبك خلاق را مي‌كشند اما گويا چنين چيزي در برنامه‌هاي ساپينتو يا باشگاه استقلال وجود ندارد. ضمن اينكه بازيكن شاخصي كه بتوان او را در اين برهه به خدمت گرفت نيز در اين پست در حال حاضر در فوتبال ايران به چشم نمي‌خورد و اگر استقلال دنبال چنين مهره‌اي مي‌گردد بايد به فكر استخدام بازيكن از خارج باشد. 
به جز اين و با فاكتور گرفتن جدايي اميرحسين حسين‌زاده كه ستاره بي‌چون و چراي آبي‌ها در فصل گذشته بود، جنس استقلال براي موفقيت در اين فصل تقريبا جور به نظر مي‌رسد. يك سرمربي سختگير با ميل هجومي زياد به همراه بازيكناني كه يا تشنه تكرار موفقيت هستند يا دوست دارند بالاخره با استقلال صاحب جام شوند مي‌تواند نويدبخش روزهاي خوبي براي هواداران آبي باشد. حالا نه به اندازه قول‌هاي غليظ ساپينتو و چهار قهرماني پياپي ولي به اندازه‌اي كه آنها بتوانند به تكرار موفقيت در ليگ و درخشيدن در آسيا اميدوار باشند.
استقلال فصل جديد را 21 مرداد ماه و در يك چالش سخت با سپاهان كهكشاني مورايس آغاز خواهد كرد. ديداري كلاسيك كه يكي از چند فينال مهم ليگ به حساب مي‌آيد و نتيجه‌اش براي ادامه كار تيم‌ها  بسيار حائز اهميت است. اگر استقلال و ساپينتو بر خلاف مربيان ايراني كه هنوز فكر مي‌كنند چند هفته اول ليگ زماني است براي خارج شدن از فشار بدنسازي و امتياز از دست دادن در اين هفته‌ها طبيعي است، براي شروع ليگ كاملا آماده باشند مي‌توانند از همان هفته اول با شكست دادن يكي از مدعيان اصلي قهرماني خط و نشان پررنگي براي سايرين بكشند اما شكست احتمالي مقابل زردپوشان كار را در همان هفته‌هاي اول براي استقلال بسيار سخت خواهد كرد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون