• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5265 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ مرداد

اتفاقات سال ۹۹ مو به مو در حال تكرار شدن است

مناظره نمايشي و جمله كليدي واعظ

علي ولي‌اللهي

 

اسفند 99 بود كه مناظره نامزدهاي انتخابات فدراسيون فوتبال در برنامه فوتبال برتر انجام شد. شهاب‌الدين عزيزي‌خادم كه مدتي بعد رييس فدراسيون شد به همراه مصطفي آجورلو و كيومرث هاشمي در غيبت علي كريمي در اين برنامه حاضر شدند و به بحث و تبادل نظر پرداختند. بحثي كه البته به اعتقاد بسياري از كارشناسان و بيننده‌ها بي‌دليل بود، چراكه در وهله اول اين مردم نبودند كه قرار بود در انتخابات شركت كنند و در وهله دوم صحبت‌ها چيزي فراتر از تعارفات خسته‌كننده و وعده‌هاي توخالي از آب در نيامد. در نهايت 87 نفر اعضاي مجمع بدون توجه به روند اظهارات نامزدها گزينه‌اي كه از قبل مدنظر داشتند را به همراه تعدادي ديگر به عنوان اعضاي هيات رييسه راهي فدراسيون كردند و شد آنچه شد. 
حال بعد از يك‌سال و نيم همان داستان دوباره در حال رخ دادن است. سه نامزد انتخابات در حالي كه هنوز تاييد صلاحيت‌ها اعلام نشده به صورت حضوري در كنار دو نامزد ديگر كه به صورت تلفني در بحث شركت كردند در برنامه فوتبال برتر به مناظره پرداختند. مهدي تاج، عليرضا اسدي و اميررضا واعظ‌آشتياني در استوديو كنار ميثاقي حاضر شدند و ميرشاد ماجدي و محمد آخوندي تلفني به سوالات پاسخ دادند. به جرات مي‌توان گفت جز انتقادات صريحي كه واعظ‌آشتياني و اسدي به روندهاي انتخابات و شكل كار كميته بدوي تاييد صلاحيت نامزدها و مهندسي مجمع داشتند، هيچ بحث جدي در اين برنامه شكل نگرفت. البته مجري تاكيد داشت اين برنامه، مناظره نيست و صرفا افراد ديدگاه‌هاي خودشان را بيان مي‌كنند. 
در اين بين مهدي تاج به تكرار مكررات بي‌تقصير بودن در پرونده ويلموتس و خدماتي كه به فوتبال ارايه كرده و تهديداتي كه فوتبال ايران را با خطر مواجه كرده‌اند پرداخت، ميرشاد ماجدي تاكيد كرد به هيچ گروهي وابسته نيست و با ايستادن روي پاي خودش به اينجا رسيده و محمد آخوندي هم تلاش مي‌كرد سرپرست فدراسيون را زير سوال ببرد. 
واعظ‌آشتياني و اسدي هم به صورت هماهنگ تلاش مي‌كردند مهدي تاج را تحت فشار قرار دهند. اتفاقا اين درست‌ترين قسمت برنامه بود. جايي كه واعظ‌ خطاب به تاج گفت اگر به فدراسيون برگردي همين نيمچه آبرويي هم كه داري از بين مي‌رود. از ديگر جملات كليدي واعظ ذكر اين نكته بود كه من هم ورزشي هستم، هم سياسي و هم اقتصادي اما سياسي‌بازي بلد نيستم و نخواهم شد. 
با وجود اينكه همه اعتقاد دارند اين برنامه و خروجي آن هيچ تاثيري در نتايج انتخابات 8 شهريور فدراسيون فوتبال ندارد، اما به نظر مي‌رسد بعد از اتمام برنامه اقبال عمومي بيشتري نسبت به واعظ‌آشتياني شكل گرفته باشد. به هر حال اهالي فوتبال مهدي تاج را مسبب وضع موجود و باعث و باني پرونده 6 ميليون يورويي ويلموتس مي‌دانند، ميرشاد ماجدي را به عنوان كسي كه در دوره سرپرستي او بدترين شرايط تيم ملي از لحاظ پشتيباني و انسجام رخ داده معرفي مي‌كنند و عزيز محمدي را به عنوان كسي به ياد مي‌آورند كه در كنار زمين با ماشين اصلاح دنبال كوتاه كردن موي سربازان فوتباليست بود. 
در عين حال اين سوال مهم همچنان باقي است كه آيا از 87 نفري كه قرار است سرنوشت فوتبال را براي دو سال ديگر تعيين كنند كسي اين برنامه را ديده و آيا كسي از بين اين افراد هست كه اخبار فوتبال را درست و حسابي دنبال كند؟ مهمانان برنامه فوتبال برتر در طول اظهارات‌شان بارها سعي كردند مجمع را محترم بشمارند و اعضايش را نخبه‌هاي فوتبال ايران معرفي كنند. با اين حال همه مي‌دانند مجمع فدراسيون فوتبال جمعي است گزينشي و محدود كه به راحتي قابل مهندسي شدن به نفع يك شخص خاص است. 
همين مجمع بود كه در اسفند 99 با وجود آن همه اطلاعاتي كه در رسانه‌ها از نامزدها منتشر شد عزيزي‌خادم را برگزيد و بعد حتي از او يعني انتخاب خودش دفاع نكرد. همين مجمع بود كه افرادي نظير احسان اصولي، خداداد افشاريان، مهرداد سراجي و از همه مهم‌تر شهره موسوي را به فدراسيون فوتبال فرستاد و عنان محبوب‌ترين ورزش كشور را دست اين افراد سپرد. در همان انتخاباتي كه علي كريمي اسطوره فوتبال ايران و آسيا آخر شد و تنها 8 راي آورد! مجمعي كه حتي وقتي فرصت داشت اشتباه خودش را اصلاح كند، اين كار را نكرد و در كنار ابقاي احسان اصولي قيد عزيزي‌خادم را زد.
حالا هم آن‌طور كه از گوشه و كنار شنيده مي‌شود مجمع انتخاب خودش را كرده. برنامه‌ها چيده شده و همه فقط معطل اعلام رسمي نامزدهاي تاييد صلاحيت شده هستند. حتي واعظ‌آشتياني در برنامه دوشنبه شب خطاب به تاج گفت من حس مي‌كنم شما مطمئن هستي كه رييس فدراسيون خواهي شد. 
حتي اگر خفن‌ترين برنامه‌هاي مناظراتي هم بين نامزدهاي انتخابات فدراسيون فوتبال برگزار شود و حتي اگر ديدگاه‌هاي مردم نسبت به يك شخص بي‌نهايت مثبت با منفي باشد يا اهالي فوتبال و رسانه ديدگاه‌هاي يك نامزد را بپذيرند باز هم توفيري نمي‌كند وقتي فقط 87 نفر قرار است سرنوشت فوتبال اين كشور را تعيين كنند. 87 نفري كه حداقل دو بار در امتحان مردود شده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون