• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5265 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۵ مرداد

وضعيت عليرضا در آستانه جام جهاني پيچيده شد

سرمربي فاينورد در نقش پروين، عليرضا در نقش معدنچي

سامان سعادت

 

سال 84 بود كه پرسپوليس علي پروين شرايط سختي را تجربه مي‌كرد. نتايج دلخواه رقم نمي‌خورد و هواداران حسابي شاكي بودند. در آبان آن سال و در دربي سرخ‌ها با يك گل به استقلال باختند. بعد از بازي پروين بي‌خيال همه اتفاقات ريز و درشتي كه در زمين مسابقه رخ داده بود مهرزاد معدنچي را سيبل حملات خود كرد و همه ‌چيز را انداخت گردن مدافع هافبك سمت چپ تيم. 
البته اين انتقادات از معدنچي پيش از اين هم رخ داده بود ولي در دربي به اوج رسيد. معدنچي در آن برهه چنان تحت فشار قرار گرفته بود كه حتي ساده‌ترين بازي خودش را نمي‌توانست انجام دهد. البته كه رسانه‌ها و هواداران متوجه فرافكني پروين شدند و مدتي بعد «تقصير معدنچيه» تبديل به كليدواژه كنايه به سرمربي پرسپوليس شد. هر اتفاق ناگواري كه در تيم رخ مي‌داد رسانه‌ها و هواداران به كنايه مي‌گفتند تقصير معدنچي است. حتي اگر مهرزاد در آن بازي حضور نداشت. تا اينكه با جدايي پروين و آمدن آري‌هان و سپس دنيزلي، معدنچي تبديل به ستاره پرفروغ پرسپوليس شد و حتي به تيم ملي و جام جهاني 2006 هم رسيد. 
اين روزها به نظر مي‌رسد عين همان اتفاق در هلند و در شهر روتردام در حال به وقوع پيوستن است. با اين تفاوت كه روب جاكوبس جاي پروين را گرفته و عليرضا جهانبخش كاپيتان تيم ملي جاي معدنچي را. 
دو روز پيش جاكوبس سرمربي فاينورد بعد از شكست دو بر صفر تيمش مقابل ليون در يك ديدار دوستانه وحشتناك‌ترين حملات ممكن را عليه ستاره ايراني تيمش ترتيب داد. جاكوبس كه تنها 24 دقيقه به عليرضا آن هم زماني كه تيمش دو بر صفر عقب افتاده بود بازي داد در مورد عملكرد بازيكن ايراني تيمش گفت: «نمي‌دانم وقتي به جهانبخش بازي مي‌دهيد هدف چيست؟ بهتر است يك نفر از واركنورد (تيم‌هاي پايه فاينورد) در تيم حضور داشته باشد. مردم از عملكرد جهانبخش راضي و خوشحال نيستند. او بازيكن بزرگي بوده است اما ديگر نمي‌تواند كار بيشتري انجام بدهد.» به گفته جاكوبس، بهتر است فاينورد از دست جهانبخش راحت بشود. او گفت: «جهانبخش مي‌تواند به تيم اكسلسيور كمك كند يا تيم نايمخن و NAC بردا. او الان بازيكني براي فاينورد نيست.»
انتقادات جاكوبس از عليرضا و اعتقاد نداشتن به بازي او در مسابقات فصل گذشته هم كاملا مشخص بود اما اينكه ادعا كند جهانبخش بازيكن فاينورد نيست و بايد از اين تيم جدا شود بسيار عجيب است. مخصوصا آنهايي كه بازي فاينورد و ليون را تماشا كردند به خوبي متوجهند كه نه فقط جهانبخش كه كل مجموعه تيم هلندي اصلا عملكرد قابل قبولي نداشتند. تيم جاكوبس در همان نيمه اول دو گل از حريف دريافت كرد و موقعيت خاصي هم روي دروازه تيم فرانسوي نساخت. با اين حال سرمربي اين تيم همه كاسه كوزه‌ها را سر جهانبخش شكست. انگار فقط او بوده كه باعث باخت تيم شده! تازه نبايد فراموش كرد جهانبخش در نخستين بازي دوستانه تيمش موفق به گلزني هم شده بود. 
وضعيت عليرضا در حال حاضر درست مثل معدنچي سال 2005 تا 2006 است. بازيكني كه به خاطر فرار سرمربي از پاسخگويي به انتقادات تبديل به سپر بلا شده در حالي كه اين بازيكن بارها و بارها ثابت كرده از چه كيفيت بالايي برخوردار است. او سابقه آقاي گلي ليگ هلند و حضور در برايتون انگليس را در كارنامه دارد و بهترين گلزن تيم ملي ايران در انتخابي جام جهاني بوده است. اينكه سرمربي فاينورد نمي‌تواند از او بازي بگيرد يا مي‌خواهد از او سپر بلا بسازد تا انتقادات را از خود دور كند مساله ديگري است. 
بدون ترديد در اين شرايط حتي اگر عليرضا بخواهد بهترين عملكردش را هم ارايه دهد به دليل نوع برخورد سرمربي مأيوس مي‌شود. هيچ بازيكن حرفه‌اي در دنياي فوتبال نمي‌تواند قبول كند سرمربي تيمش اين‌چنين او را در ملا عام سكه يك پول كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون