• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5276 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۲ مرداد

واليبال جاي فوتبال را در حواشي گرفت

موسوي: پشيمانم برگشتم! عبادي‌پور: پول‌هاي ما چه شد؟!

گروه ورزش

طي سال‌هاي گذشته بحران در فدراسيون واليبال و تيم ملي مربوط مي‌شد به چند مورد انگشت‌شمار. اگر از مردم بپرسيد چند تا از حواشي فدراسيون فوتبال را نام ببريد بلافاصله ليستي بلندبالا از حاشيه‌هايي كه هر كدام به تنهايي براي زمين زدن يك ورزش كافي هستند رديف مي‌كنند اما وقتي با سوال در مورد تيم ملي واليبال مواجه شوند بايد به حافظه‌شان فشار بياورند تا شايد مواردي از جمله شايعه باندبازي سعيد معروف در تيم كواچ، يا دعواي فرهاد قائمي با آلكنو يا چند مورد ديگر از اين دست را به خاطر بياورند. بخشي از اين به خاطر بيشتر زير ذره‌بين بودن واليبال و بخش ديگر آن به دليل كم حاشيه‌ بودن اين رشته در چند سال گذشته بوده است. 

حال در شرايطي كه تيم ملي نتايج فوق‌العاده‌اي در ليگ ملت‌ها با يك كادر تمام ايراني به دست آورده بود و به نظر مي‌رسيد تمرينات خوبي در تهران براي حضور در مسابقات قهرماني جهان پشت سر گذاشته است و با اضافه شدن چند چهره مصدوم و باتجربه آماده مي‌شود كه در لهستان خوش بدرخشد، عصيان دو ستاره باتجربه تيم ملي عليه فدراسيون و شرايط اردو همه را شوكه كرد. 
پنجشنبه در روز پاياني تمرينات تيم ملي واليبال در تهران كه در حضور خبرنگاران برگزار شد، سيد محمد موسوي و ميلاد عبادي‌پور به عملكرد فدراسيون تاختند. اتفاقي كه نشان داد اگر در سال‌هاي گذشته همه‌چيز تا حدي گل‌وبلبل به نظر رسيده به خاطر سكوت بچه‌ها و رسانه‌اي نشدن گلايه‌هاي آنها بوده. 
موسوي كه بعد از المپيك از تيم ملي كناره‌گيري كرده بود و بعد از جام ملت‌ها با دعوت بهروز عطايي دوباره به تيم اضافه شد و اتفاقا حضورش هم خوشحالي اهالي تيم و هم مردم را به دنبال داشت و در شرايطي كه صبح پنجشنبه به عنوان كاپيتان تيم ملي واليبال معرفي شد اعلام كرد در اعتراض به شرايط اردو و نبود امكانات و عدم رسيدگي فدراسيون در مسابقات قهرماني جهان شركت نخواهد كرد. 
به نقل از ايسنا موسوي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «قبل از عيد آقاي عطايي با من در تماس بود. در تركيه بازي مي‌كردم كه به من گفت به شما نياز داريم. از نظر فكري و انسجام تيمي و فني نياز داريم و مي‌خواهيم از شما استفاده كنيم. نتيجه بر اين شد كه به اردو بيايم‌. خيلي دو‌دل بودم و سخت بود چون مدت طولاني هم تمرين نداشتم و تصميم گرفتم بيشتر به حرف مادرم كه گفت برو و شرايط را قشنگ تمام كن گوش دهم اما الان پشيمان هستم از اينكه آمده‌ام. من در تمام دوران واليبالم سعي كرده‌ام مفيد و ‌مثمرثمر باشم. الان هم همين است و اگر آمدم به خاطر اين بود كه شايد بتوانم به تيم ملي كمك كنم.»
او ادامه داد: «دنبال پول و چيز ديگري نيستم و صرفا هدف ما كمك به تيم است. به اين دعوت لبيك گفتيم. با اينكه خيلي دلخوري حاد بود اما الان پشيمانم و فكر مي‌كنم ديگر نتوانم با تيم ادامه بدهم. شرايطش را ندارم. دلم بايد جايي باشد كه مي‌خواهم كار كنم چون من هميشه تلاشم را كرده‌ام. خوب يا بد را هم مردم و كارشناسان مي‌توانند نظر بدهند. الان قلبا شرايطي ندارم كه به تيم كمك كنم. مقداري ناصداقتي مي‌بينم و شرايط مساعد نيست.»
موسوي همچنين گفت: «هيچ چيزي سر جايش نيست حتي يك پروتئين و مكمل ورزشي نيست. هتل نبود، فيزيوتراپ كه بچه‌ها با آن راحت باشند نيست. اين شرايط شرايطي نيست كه بتوانيم با بزرگان واليبال دنيا مقابله كنيم. اگر مردم از ما انتظار دارند نتيجه بگيريم بايد واقعيت‌ها را بدانند. واقعيت‌ها خيلي اسفبار است. هيچ‌كس به هيچ‌كس اعتماد ندارد و راستش را نمي‌گويد. صداقت خيلي كم ديدم. اصلا امروز كه به شخصه آمدم دوست داشتم به آقاي عطايي بگويم نمي‌توانم تمرين كنم. سه ماه تمرين واليبال نداشتم با اين وجود آمدم كار كنم اما شرايط خوبي نيست و دوست ندارم وارد جزييات شوم. موارد طولاني است و اميدوارم حرف‌هاي من باعث حاشيه براي تيم ملي نشود.»
ملي‌پوش واليبال ادامه داد: «من صادقانه گفتم نمي‌توانم با اين شرايط به تيم كمك كنم. من سيد محمد موسوي كوچك همه و عضو كوچكي از واليبال بودم. هميشه تمام وجودم را گذاشته‌ام و كم‌كاري نكرده‌ام اما اينجا دارد سياسي‌كاري مي‌شود كه نمي‌پسندم. اين بچه‌ها استعدادهاي بي‌نظيري هستند. اين تيم ارزش بهاي بيشتر و ارزش صادق بودن دارد. اين بازيكنان طلايي و از ما كه نسل طلايي بود خيلي بهتر هستند. فقط تجربه مانده كه كسب كنند. چيزي كه مهم است امكانات، مديريت و رهبري اين تيم است كه به درجات عالي برسند.
براي واليبال آرزوي موفقيت مي‌كنم. اين به معناي خداحافظي من از واليبال نيست و حس مي‌كنم مي‌توانم باز هم اگر شرايطش باشد و از من درخواست كنند به تيم ملي كمك كنم اما با احترام. طوري نباشد كه فكر كنند يك بازيكن ماشين كشاورزي است كه هر وقت خواستند استارت بزنند و درو كنند. ما هم براي خودمان چارچوب و كاراكتر داريم كه بايد حفظ شود. آدم مغروري نيستم ولي بايد اينها حفظ شود. اگر در آينده شرايطش وجود داشت و بدنم مثل امروز آماده بود، كمك مي‌كنم.» 
موسوي در پاسخ به اينكه اين حرف شما به منزله كناره‌گيري از تيم ملي براي مسابقات جهاني است، گفت: «امروز ظهر اين تصميم را گرفتم و فكر مي‌كنم درست است و احساسي نيست. قبل از تمرين هم به آقاي عطايي گفتم كه از اتفاقات گذشته ناراحتم اما آقاي عطايي گفتند هر چه بوده تقصير ما بوده و مشكل خاصي نبوده و خيلي با احترام رفتار كردند اما از اينكه آمدم دوباره پشيمان شدم. صرفا مادرم گفت حتما برو و مردم خيلي دوستت دارند اما وقتي آمدم پشيمان شدم. خيلي دوست داشتم و تلاشم را كردم اما نشد و به قهرماني جهان نمي‌روم.»
او در پاسخ به اينكه اين رفت و آمدها باعث حاشيه براي تيم ملي نمي‌شود، گفت: «فكر نمي‌كنم. بچه‌ها همه مرا مي‌شناسند. شايد اين باعث همدلي آنها شود و صداي‌شان به رسانه برسد. بچه‌ها نزديك ۵۷ روز مسابقه بودند مردم خوشحال شدند اما هيچ ارزشي براي آنها قائل نشدند و امروز بابت ليگ‌جهاني ۱۸ ميليون پاداش دادند در صورتي كه حقوق چند ماه يك كارگر زحمتكش كه قابل احترام است، از اين بيشتر است. خيلي از آنها مصدوم شدند. ارزش قائل شدن براي بچه‌ها مهم است. اينها جوان هستند و شايد نتوانند اين حرف‌ها را بزنند. من دنبال حاشيه نيستم و اميدوارم اين كار باعث حاشيه نشود. با آنها خصوصي جلسه مي‌گذارم و اميدوارم من را درك كنند و هيچ‌وقت غرضي نداشته‌ام. براي تيم آرزوي موفقيت دارم و مي‌توانند كار بزرگي انجام دهند اما يك مقداري با بچه‌ها روراست نيستند.»
موسوي در پاسخ به اين سوال كه اگر تغيير و تحولي در شرايط تيم ملي شود، در اردو مي‌ماند، گفت: «الان وقت تغيير و تحول نيست و بايد با همين شرايط برويم. برخي تيم‌هاي درجه چند آسيا شرايط‌شان از ما بهتر است. شرايط ما از چند سال قبل بد بود، اما امسال فاجعه است. سيد هستم و دست روي قرآن مي‌گذارم كه دنبال حاشيه نيستم. اگر تبعاتي براي من دارد مي‌پذيرم اما اين حرف‌ها حاشيه نيست، حتي امروز نمي‌خواستم صحبت كنم. مطمئنا تيم با تمام توان مسابقه مي‌دهد اما نتيجه گرفتن بسيار سخت است. اگر نتيجه‌اي حاصل شد بدانيد كه تلاش بازيكنان است.»
همچنين ميلاد عبادي‌پور كه صبح پنجشنبه كاپيتاني را به محمد موسوي تحويل داده بود با پيش كشيدن بحث دريافتي‌ها و سرنوشت پو‌ل‌هايي كه فدراسيون واليبال از حضور در ليگ ملت‌ها گرفته است اوضاع را پيچيده‌تر كرد. عبادي‌پور گفت: «ما هيچ‌ موقع از امكانات فدراسيون صحبت نكرده‌ايم چون هيچ موقع كامل نبوده است. هر چيزي كه موسوي گفته درست است. من شرايط بازيكنان را خوب اعلام كردم و با شرايط فدراسيون كاري ندارم. ما دوماه از خانواده دور بوديم كه تهش ۱۸ ميليون پاداش بگيريم. اگر همين را نمي‌دادند بهتر بود. من از طرف خودم و بازيكنان مي‌گويم‌ شخصيت ما اين نيست كه دو ماه دوري و زحمت را اينگونه جواب بدهند.»
عبادي‌پور ادامه داد: «از سال ۲۰۱۳ در ليگ ملت‌ها بازي مي‌كنيم. يك قران نگرفته‌ايم. ما در ايتاليا جلسه‌اي با مسوولان FIVB داشتيم و گفتيم اما آنها فاكتور آوردند و گفتند اين پول را به فدراسيون داده‌ايم. نمي‌دانم فدراسيون گرفته يا نه اما اين پول حق بازيكنان است. اتاق پزشكي ما را ببينيد. يك دستگاه ليزر داريم كه براي ۱۵ سال پيش است، حتي يك اتاق پزشكي هم نداريم. تا سال گذشته هزينه مكمل‌ها را خودمان مي‌داديم و فدراسيون فقط ۳۵۰ دلار پول توجيبي مي‌داد يعني از جيب خودمان بيشتر مي‌داديم اما تا به حال اينها را نگفته‌ايم.»
او با بيان اينكه شرايط در يك‌سال اخير بدتر شده است، ادامه داد: «ما چند بار اعلام كرديم فقط و فقط به عشق مردم اينجا هستيم، چون مي‌ديدم كه بابت برد و باخت ما ناراحت و خوشحال مي‌شوند. روحيه خوبي به ما مي‌دادند تا با جنگندگي بيشتري وارد مسابقات شويم.»
فدراسيون واليبال در نخستين واكنش به خبر كناره‌گيري سيد محمد موسوي صرفا به انتشار خبر اعلام كناره‌گيري او و جايگزين‌ شدنش با يك بازيكن ديگر خبر داد. روابط عمومي فدراسيون واليبال نوشت: «موسوي عصر امروز و در آخرين تمرين توپي تيم ملي در تهران و تنها دو روز مانده به اعزام، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد با شرايط موجود نمي‌تواند به تيم ملي كمك كند و از همراهي تيم ملي در رقابت‌هاي پيش رو (جام واگنر و قهرماني جهان) انصراف مي‌دهد و سپس با مراجعه به سرپرست تيم ملي اين موضوع را به اكبر محمدي به صورت رسمي اعلام كرد. بدين‌ترتيب كادر فني تيم ملي بلافاصله شهروز همايونفرمنش را جايگزين موسوي كرد تا تيم ملي واليبال ايران طبق برنامه بامداد يكشنبه با 13 بازيكن عازم گدانسك شود.»
اظهارنظر موسوي در فضاي رسانه‌اي واكنش‌هاي متفاوتي را به دنبال داشته است. برخي از مخاطبان واليبال از خداحافظي او ابراز ناراحتي كردند و معتقد بودند او مي‌توانست در مسابقات قهرماني جهان به تيم ملي كمك كند تا نتايج بهتري از ليگ ملت‌ها به دست بيايد. در كنار اين دسته عده‌اي نيز پيكان انتقادات را متوجه فدراسيون و محمدرضا داورزني چرخاندند و روي اين نكته دست گذاشتند كه داورزني در تمام اين سال‌ها نان درخشش بازيكنان و عملكرد آنها در مسابقان مختلف را خورده بدون اينكه به آنها بها بدهد. 
در طرف مقابل گروهي ديگر از مخاطبان ورزش و مخصوصا واليبال فضا را به سمت ديگري بردند و اعتراض موسوي و عبادي‌پور را با استوري‌ها و اقدامات حاشيه‌ساز ستاره‌هاي فوتبال مقايسه كردند. اين دسته اعتقاد دارند كلا ستاره‌هاي ورزش ايران وقتي درجه‌اي از محبوبيت را پشت سر مي‌گذارند به راحتي حاشيه‌سازي مي‌كنند. پرسش اصلي اين دسته از منتقدان اظهارات موسوي اين بود كه واقعا چه نيازي به رسانه‌اي كردن اين موضوع چند روز قبل از مسابقات قهرماني جهان بود در حالي كه خودت معتقدي تا شروع مسابقات عملا فرصتي نيست كه چيزي تغيير كند؟ همچنين برخي به كنايه گفتند وقتي سن يك بازيكن بالا مي‌رود از جايگاهش در تركيب ثابت اطمينان ندارد معلوم است كه با گفتن چنين حرف‌هايي از زير بار رقابت شانه خالي مي‌كند! 
در اين ميان شايعه كناره‌گيري موسوي به خاطر كنار گذاشته شدن امير خوش‌خبر از سرپرستي تيم ملي واليبال، فردي كه با سيد رابطه نزديكي دارد هم به گوش رسيد اما خود موسوي اين موضوع را تكذيب كرد. 
در عين حال اظهارات بهروز عطايي در مورد شكل دعوت از موسوي و شرايط اردويي ، هم به نوعي با منتقدان ستاره واليبال ايران در تعارض قرار گرفت هم با موافقان او! عطايي به عنوان نفر اول نيمكت و كسي كه مسووليت فني را برعهده دارد از شرايط اردو اظهار رضايت كرد و مشكل خاصي را به زبان نياورد. او همچنين تاكيد كرد شخصا از موسوي درخواست كرده به تيم ملي برگردد. عطايي در اين زمينه گفت: «با محمد موسي شخصا صحبت كردم و از فدراسيون خواستم دعوت شود تا به واليبال براي رسيدن به اهداف پيش رو كمك كند. او از بازيكنان بزرگ دنياست و حضورش از نظر فني و ذهني به ما كمك مي‌كند.» عطايي همچنين در واكنش مستقيم به كناره‌گيري موسوي گفت: «غيبت او از نظر فني آسيب جدي به تيم ملي وارد نمي‌كند.»
حال بايد ديد با اين شرايط وضعيت تيم ملي در رقابت‌هاي قهرماني جهان به چه صورت خواهد بود. موسوي تاكيد داشت دوست ندارد اظهاراتش باعث بروز تنش شود اما حداقل در فاصله ۴۸ ساعت گذشته واليبال تبديل به سوژه رسانه‌ها شده و براي مدتي شايد كوتاه جاي اخبار حاشيه‌اي فوتبال را به خودش اختصاص داده است. 
بامداد يكشنبه تيم ملي واليبال با حضور ميلاد عبادي‌پور (كاپيتان)، اميرحسين اسفنديار، مرتضي شريفي، محمدجواد معنوي‌نژاد، علي‌اصغر مجرد، اميرحسين توخته، مهدي جلوه، امين اسماعيل‌نژاد، صابر كاظمي، جواد كريمي، محمدطاهر وادي، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا موذن راهي جام واگنر مي‌شود و شهروز همايونفرمنش بعد از بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي راهي لهستان خواهد شد و به جمع ملي‌پوشان در گدانسك خواهد پيوست.


   موسوی: الان پشیمانم و فکر می کنم دیگر نتوانم با تیم ادامه بدهم. شرایطش را ندارم. دلم باید جایی باشد که می خواهم کار کنم. مقداری ناصداقتی می‌بینم و شرایط مساعد نیست.  هیچ چیزی سر جایش نیست حتی یک پروتئین و مکمل ورزشی نیست. هتل نبود، فیزیوتراپ که بچه ها با آن راحت باشند نیست. این شرایط شرایطی نیست که بتوانیم با بزرگان والیبال دنیا مقابله کنیم. اگر مردم از ما انتظار دارند نتیجه بگیریم باید واقعیت ها را بدانند. واقعیت‌ها خیلی اسفبار است. هیچ کس به هیچ‌کس اعتماد ندارد و راستش را نمی گوید. صداقت خیلی کم دیدم.
   عبادی‌پور: از سال ۲۰۱۳ در لیگ ملت‌ها بازی می‌کنیم. یک قران نگرفته‌ایم. ما در ایتالیا جلسه‌ای با مسوولان FIVB  داشتیم و گفتیم اما آنها فاکتور آوردند و گفتند این پول را به فدراسیون داده‌ایم. نمی‌دانم فدراسیون گرفته یا نه اما این پول حق بازیکنان است. اتاق پزشکی ما را ببینید. یک دستگاه لیزر داریم که برای ۱۵ سال پیش است، حتی یک اتاق پزشکی هم نداریم. تا سال گذشته هزینه مکمل‌ها را خودمان می‌دادیم و فدراسیون فقط ۳۵۰ دلار پول توجیبی می‌داد یعنی از جیب خودمان  بیشتر می‌دادیم اما تا به حال اینها را نگفته‌ایم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون