• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5276 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۲ مرداد

وظيفه دولت و ناكارآمدي مدرسه‌ها

در اين كشور 5 درصد دانش‌آموزان دبستاني و 6.2 درصد دانش‌آموزان متوسطه نخست در مدرسه‌هاي خصوص درس مي‌خوانند. در فنلاند نيز تنها 3 درصد كل دانش‌آموزان كشور در مدرسه‌هاي خصوصي درگير آموزشند. اما نكته شگفت‌آور اينكه در اين كشورها بنابر داده‌هاي آماري، بروندادهاي آموزشي و تجربه‌ خانواده‌هاي مهاجر، از نظر كيفيت و امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري تفاوت معناداري ميان مدرسه‌هاي دولتي و خصوصي وجود ندارد؛ تا جايي كه اغلب دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه‌ مانند ناتواني‌هاي جسمي، دشواري‌هاي يادگيري يا ارتباطي يا دوري خانه از مدرسه‌هاي دولتي به مدرسه‌هاي خصوصي رو مي‌آورند و شگفت‌آورتر آنكه در بيشتر اين كشورها همه يا بخشِ مهمي از هزينه‌هاي آموزش در مدرسه‌هاي خصوصي را دولت مي‌پردازد. اكنون مقايسه‌اي كنيم ميان مدرسه‌هاي دولتي عادي و انواع پولي خودمان. بي‌گمان آشكارترين نماد و نمود شكاف در اين زمينه 40 رتبه برتر كنكور امسال و البته بررسي آماري كنكور 1400 است كه در آن 56 درصد رتبه‌هاي زير سه هزار از دو دهك پردرآمد كشور بوده‌اند. مدرسه‌هاي دولتي به كلي رها شده‌اند! بيش از 30 درصد ساختمان‌هاي اين مدرسه‌ها تخريبي و بيش از 30 درصد ديگر نياز به بازسازي دارند، سرانه دانش‌آموزي سال‌هاست به اين مدرسه‌ها داده نمي‌شود و هميشه هشتِ مدير گروي نه اوست، معلمان كشور سال‌هاست از بي‌توجهي دست‌اندركاران ناراضي و بخش بزرگي از آنان معترضند. هرچه خانواد‌ه‌ پول كمتري داشته باشد بايد در مدرسه با امكانات ضعيف‌تر و كيفيت آموزشي كمتر نام‌نويسي كند، تراكم دانش‌آموزشي در مدرسه‌هاي دولتي اغلب بالاست و به همان نسبت كيفيت آموزش پايين‌تر، بودجه اجرايي مدرسه‌هاي دولتي در عمل صفر است و دست مدير در اينگونه مدرسه‌ها براي كيفيت‌بخشي آموزش بسته، اين مدرسه‌ها بر خلاف همه مدرسه‌هاي پولي هيچ‌گونه گزينشي ندارند و از اين رو همه دانش‌آموزان با پس‌زمينه‌هاي آموزشي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كنار هم هستند و اين كار برنامه‌ريزي آموزشي در كلاس و مدرسه را به‌شدت دشوار و در نبود پشتيباني‌هاي دولتي ناممكن مي‌كند. تاكيد بر اين نكته مهم است كه در بيشتر كشورهاي توسعه‌يافته و توسعه‌يابنده گزينشِ دانش‌آموز وجود ندارد و به جايش دانش‌آموزان نيازمند در مدرسه‌هاي دولتي به‌شدت تحت پشتيباني‌هاي آموزشي، اجتماعي و اقتصادي دولت قرار مي‌گيرند.  بازگرديم به نكته كليدي اين يادداشت و آن بي‌مسووليتي دولت در برابر يكي از مهم‌ترين وظيفه‌هاي خود يعني آموزش. جداي از رانت‌هاي گوناگون و نفوذ مافياي آموزشي در لايه‌هاي مديريتي به‌شدت درگير پول و سود و تعارض منافع، دولت با دريافت ماليات و از راه فروش سرمايه‌هاي كشور وظيفه دارد كه به فرزندان 80 درصد شهروندان خدمت‌رساني آموزشي كند؛ اين، مسووليت قانوني دولت است و هيچ كوتاهي در اين زمينه پذيرفته نيست. آمار كنكورهاي امسال و سال گذشته بيش از هر چيز نشان‌دهنده كوتاهي، بي‌مسوولتي، بي‌درايتي و ناكارآمدي سياست‌هاي دولت‌ها در سه دهه گذشته است. گوشزد كردن اين وظيفه و يادآوري اين مسووليت و پاسخ‌گو كردن دولت در ناكامي‌هاي بزرگ آموزشي در مدرسه‌هاي دولتي وظيفه رسانه‌ها، كارشناسان و تك‌تك شهروندان كشور است. پرسش بنيادين از دولت اين است كه چرا بروندادهاي آموزشي مدرسه‌هاي دولتي اينقدر پايين است؟ آقايان دولت‌ها! در سه دهه گذشته چه كار كرده‌ايد با نهاد مدرسه به عنوان فراگيرترين نهاد اجتماعي كشور؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون