• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5281 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ مرداد

اخبار ضد و نقيضي كه درخصوص وضعيت جسماني برخي از اهالي روستاي چنار علياي اسدآباد تاكنون منتشر شده است

«سم يونجه» در شربت نذري

شنيده‌ها خبر از آن مي‌دهد كه در شربت نذري توزيع شده نوعي سم وجود داشته است

بهاره شبانكارئيان 

طي هفته گذشته تاكنون اخباري ضد و نقيض در راستاي وضعيت بد جسماني برخي از اهالي روستاي چنارعليا در شهرستان اسدآباد همدان منتشر شده است. در اين ميان فوت يك دختر ۱۲ ساله به نام «نرجس دياني» نيز روستاي چنارعليا را در ميان اخبار ديگر بزرگ‌تر از هميشه جلوه مي‌دهد. در همان ابتدا با پيگيري‌هاي «اعتماد» اكثر اهالي روستا يك‌صدا مي‌گفتند داخل شربت نذري كه در روز تاسوعا ميان اهالي روستا پخش كرده‌اند «سم يونجه» يا «متادون» وجود داشته است، آن‌هم نه به عمد بلكه سهوا...

۱۶ مرداد ماه سال جاري بيش از ۲۵۰ نفر از اهالي روستاي چنارعليا با علائم اسهال، استفراغ و تب به بيمارستان اسدآباد مراجعه كردند كه يك دختر ۱۲ ساله به دليل بروز همين علائم جان خود از دست داد. «اعتماد» طي مصاحبه‌اي كه با برخي اهالي اين روستا داشت آنها عنوان كردند: «در روز تاسوعا در يكي از هيات‌ها شربت نذري پخش كردند و پس از آن برخي اهالي كه در اين هيات بودند دچار مشكلات گوارشي و كبدي شدند.»
چند روز پس از اين حادثه «مجذوبي» رييس علوم پزشكي همدان اعلام كرد: «براساس آنچه مشاهده كرديم اسهال بيماران مبتلا به صورت اسهال التهابي و عفوني بود و بنابر تخصص و تجربه‌اي كه در اين زمينه داشتيم، علل ميكروبي و باكتريالي طرح شد. شيگلا؛ يك باكتري است كه در برخي افراد اسهال شديد خوني و در بعضي بيماران هم علائم خفيف ايجاد مي‌كند. اين باكتري در روده بيمار توكسين ترشح مي‌كند كه از اين طريق در روده بيمار جذب جريان خون مي‌شود كه مي‌تواند مغز و كليه را درگير كند.»
پس از اعلام اين خبر توسط رييس دانشكده علوم پزشكي همدان، برخي از اهالي روستا ادعا مي‌كنند كه در شربت نذري متادون ريختند و برخي ديگر مدعي هستند كه در اين شربت سم يونجه وجود داشته است. 
«حبيب كريمي» عضو شوراي روستاي چنارعليا درخصوص اين خبر به «اعتماد» مي‌گويد: «در يكي از هيات‌ها شربت نذري توزيع كردند همان روز بيش از ۲۵۰ نفر به بيمارستان اسدآباد مراجعه كردند. رييس علوم پزشكي همدان يك نوع بيماري به نام «شيگلا» را عنوان كرده است. در ليستي كه شورا همان شب از مسموم‌شدگاني كه به بيمارستان مراجعه كرده بودند تهيه كرد، بيش از ۲۵۰ نفر با علائم گوارشي به بيمارستان مراجعه كرده بودند. حالا اگر بعد از اين اتفاق بر تعداد اين افراد اضافه شده باشد، اطلاعي در دست نيست. در حال حاضر هم برخي اهالي هنوز دچار اين علائم هستند و به بيمارستان مراجعه مي‌كنند.» 

اگر به همين منوال پيش برود شكايت مي‌كنم
«نادر دياني» پدر نرجس دختري كه در اين روستا با علائمي همچون اسهال، استفراغ و تب شديد در بيمارستان اسدآباد جان خود را از دست داد به «اعتماد» مي‌گويد: «در روز تاسوعا دختر من به همراه مادر و مادربزرگش به هيات رفته بودند و نرجس دو ليوان از آن شربت نذري مي‌خورد. ساعت ۱۲ شب بود كه نرجس حالش به‌شدت بد شد و ما او را به بيمارستان اسدآباد رسانديم. وقتي به بيمارستان رفتيم متوجه شديم برخي ديگر از اهالي نيز در بيمارستان آمدند و حالشان مانند دختر من بد است. مراجعه‌كنندگان حدود ۲۶۰ نفر بودند كه ليستي را هم امضا كردند و مي‌گفتند كه در شربت نذري سم يونجه وجود داشته. حالا مشخص نيست اين وضعيتي كه براي اهالي روستا پيش آمده از ظرفي كه در آن شربت درست كرده‌اند بوده يا نه. تمام افرادي كه آن شب در بيمارستان بودند آزمايش دادند. پس از آزمايش مشخص شد كه سم يونجه در شربت وجود داشته است اما نمي‌دانيم چرا علت اصلي را بازگو نكردند. ما حتي آزمايشات نرجس را به چندين فوق تخصص نشان داديم و آنها به ما گفتند كه بله سم يونجه بوده است. پزشكان به ما گفتند فقط سم يونجه مي‌تواند در كبد، كليه و گوارش افراد با اين علائم تاثير بگذارد.» 
او در ادامه مي‌گويد: «اعلام كرده‌اند كه عفونت بوده است چه جور عفونتي بوده كه در عرض يك روز فقط آنهايي كه از شربت خوردند دچارش شدند؟ چند بار خواستم پرونده دخترم را ببينم و به متخصصان نشان دهم اما به من گفتند پرونده محرمانه است و اجازه ندادند. من پدر نرجس هستم حق دارم بدانم علت فوت دخترم چه بوده است. برخي اهالي از نتيجه آزمايش‌هاي‌شان عكس گرفته بودند و عكس نتيجه آزمايش را به پزشكان متخصص نشان دادند. پزشكان هم به آنها اعلام كردند كه سم يونجه بوده. سم يونجه چند نوع دارد. مثلا يك نوع آن براي از بين بردن يونجه است. يك نوع آن براي از بين بردن آفت‌هاي يونجه و يك نوع براي تقويت يونجه. اگر حرف مرا باور نداريد من مي‌توانم آزمايشات را براي شما ارسال كنم. يكي از اهالي روستا كه زني حدودا ۵۰ ساله است به لحاظ ذهني مشكل پيدا كرده است و اصلا هوشياري ندارد. من مي‌توانم استشهاد محلي هم براي‌تان جمع كنم كه اهالي با علائمي مثل اسهال خوني يا ادرار خوني روبه‌رو نبودند. چند بار هم فردي كه شربت نذري توزيع كرد را احضار كردند. اگر بيماري عفوني بود اين فرد را احضار نمي‌كردند تا او را مورد بازجويي قرار دهند. هنوز به من واقعيت را نگفتند اگر به همين منوال پيش برود مجبور مي‌شوم شكايت كنم.» 

اهالي روستا بيماري عفوني را منشا وضعيت جسماني‌شان نمي‌دانند
«هادي.م» يكي از اهالي روستا كه در جريان اين خبر اطلاعاتي را مي‌داند به «اعتماد» مي‌گويد: «بيماري عفوني با هيچ منطقي جور درنمي‌آيد، چون فقط افرادي كه از شربت خوردند مسموم شدند. اگر علت علائم گوارشي برخي از اهالي روستا به دليل نوعي بيماري عفوني باشد چطور در يك خانواده پنج نفره كه سه نفر از اعضاي آن حالشان بد شده ديگر اعضاي خانواده به بيماري عفوني دچار نشده‌اند؟ به هر حال بيماري عفوني يا هر نوع باكتري قابل انتقال است. هيچ كدام از اهالي روستا علت بروز علائم را به دليل بيماري عفوني باور نكرده‌اند. ببينيد شربت را كه درست كردند يكي گفته شكر را مي‌دهد يكي يخ داده است و ديگري هم ظرف شربت را. احتمال دارد هر كدام از اين خوراكي‌ها يا وسايل تهيه شربت جايي بوده باشد كه در معرض سم يونجه بوده يا به خطا اين سم را داخل شربت ريخته‌اند. در هر صورت چه به عمد و چه سهوا هيچ كدام از اهالي روستا بيماري عفوني را قبول ندارند و خواستار اين شدند كه واقعيت را بدانند. به هر حال يك نفر دچار اشتباه شده است.» 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون