• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5282 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۹ مرداد

وزير اقتصاد در آيين افتتاحيه عرضه خودرو در بورس كالا:

عرضه خودرو در بورس كالا شروع فرآيند نجات خودروسازي بود

آيين افتتاحيه عرضه خودرو در بورس كالا با حضور وزير اقتصاد و دارايي برگزار شد. اين نشست در پايان اولين عرضه رسمي خودرو در بورس كالا برگزار شد. گفتني است در اولين عرضه خودرو دو محصول ديگنيتي و فيدليتي با استقبال خوب خريداران واقعي روبه‌رو شد. به همين ترتيب طبق گزارش‌هاي استخراج‌شده از سوي سازمان بورس، با شفاف شدن معاملات خودرو، قيمت كشف‌شده در بورس كالا در خصوص اين دو خودرو 50ميليون تومان پايين‌تر از بازار آزاد اعلام شد.
در اين نشست كه با حضور وزير اقتصاد، معاونت قوه قضاييه، رييس كميسيون اقتصادي مجلس و مقامات بورس و مديران عامل خودروسازان كشور برگزار شد، بر اين مساله تاكيد شد كه عرضه خودرو در بورس كالا مي‌تواند باعث شفافيت معاملات و كوتاهي دست دلال‌ها از بازار خودرو شود. سخنرانان اين آيين بر اين مساله تاكيد كردند كه عرضه خودرو در بورس كالا با مخالفت و سنگ‌اندازي‌هاي زيادي روبه‌رو بوده است. 
 حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالا در مراسم افتتاحيه عرضه خودرو در بورس كالا با بيان اينكه «برخي اين سوال را مي‌پرسند كه چه لزومي دارد تا خودرو در بورس كالا عرضه شود»، گفت: بورس كالا مي‌تواند عرضه و تقاضاي تمامي كالاهاي پرحجم واسطه‌اي را شفاف كند. اما اين ظرفيت وجود دارد تا در خصوص كالاهاي نهايي هم تاثيرگذار باشد. وي گفت: اما چرا بايد در موضوع خودرو نيز وارد شويم؟ چون براي از بين بردن رانت بايد از سازو كار بورس كالا استفاده كنيم. مديرعامل بورس كالا با ارايه گزارشي در خصوص استقبال شهروندان از عرضه خودرو در بورس كالا گفت: با عرضه خودرو در بورس كالا حدود ۲۶ هزار كد معاملاتي ايجاد شد. در روز عرضه محصولات بهمن ۳۵۰۰ تقاضا براي اين محصولات مديريت شد كه در اين سازو كار حدود ۹۲ كارگزاري نقش‌آفريني كردند.
سلطاني‌نژاد در خصوص سنگ‌اندازي‌هاي پيش روي عرضه خودرو در بورس كالا گفت: تا لحظه آخر فشار مي‌آوردند تا اين عرضه كنسل شود. ذي‌نفعان روش‌هاي فروش پيشين، فشار مي‌آورند تا قيمت‌گذاري دستوري تداوم داشته باشد. اين قبيل افراد با فرآيند‌هاي شفاف مثل بورس جلوگيري مخالف هستند. وي گفت: امروز را بابت رفع سايه شوم دلالي در يكي از صنايع مهم كشور جشن مي‌گيريم.حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالا در پايان ابراز اميدواري كرد تا بورس بتواند نقش تامين مالي خودروسازان را نيز ايفا كند. وي گفت: هدف ما اين است كه خودروسازان بتوانند با بورس تامين مالي كنند. فروش سلف و سلف موازي در دستور كار بازار خودرو پيش‌بيني شده است. 
عرضه خودرو در بورس ادامه خواهد داشت
مجيد عشقي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو چندباره عرضه خودرو در بورس كالا گفت: وزارت صمت ملاحظاتي داشت كه سعي شد آنها برطرف شوند. وي بورس كالا را يكي از اركان بسيار مهم اقتصاد كشور دانست و گفت: تكميل زنجيره محصولات در بورس كالا اهميت دارد، چرا كه اگر تمام زنجيره در فرآيندي شفاف عرضه شود، تمامي زنجيره با اختلال روبه‌رو مي‌‌شود.عشقي ضمن ابراز اميدواري براي انتشار اوراق تامين مالي خودروسازان در بورس گفت: براي عرضه خودرو در بورس خودروهايي كه حساسيت كمتري روي آن وجود داشت را انتخاب كرديم. تجربه امروز نشان داد كه اين روش فروش درست بوده است و ما در اين مسير مصمم شديم و براي عرضه ساير خودروها نيز برنامه‌ريزي خواهيم كرد تا به قيمت‌هاي مناسب‌تر دست پيدا كنيم. 
عرضه خودرو در بورس كالا مورد حمايت است
رضا مسعودي‌فر، معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه عرضه خودرو در بورس را اقدامي در جهت حذف رانت دانست و گفت: اين اقدام در جهت حذف رانت و واسطه‌هاست. يكي از اصول پيشگيري از جرم شفافيت است. رفع تعارض منافع و پاسخگويي در پيشگيري از جرم موثر است. عرضه خودرو در بورس كالا به ارتقاي شفافيت كمك مي‌كند و هر اقدامي كه شفافيت را بيشتر كند مورد حمايت است. وي ادامه داد: وجود انحصار باعث رانت مي‌شود. فساد با قيمت‌گذاري دستوري اتفاق مي‌افتد. متناسب نبودن تقاضا با عرضه باعث ايجاد محدوديت و پرونده در خصوص كدهاي ملي اجاره‌اي مي‌شود. در سه‌ماهه اول ده هزار پرونده الزام به تنظيم سند خودرو داشته‌ايم. به همين دليل در سه‌ماهه اول ۱۵ هزار فقره در حوزه فك پلاك پرونده ايجاد شده است و عرضه خودرو در بورس از آنجا كه به شفافيت كمك مي‌كند مورد تاييد است.
خاندوزي: رانت گسترده‌اي در قرعه‌كشي‌ها توزيع مي‌شد
احسان خاندوزي، وزير اقتصاد در آيين افتتاح عرضه خودرو در بورس كالا گفت: برخلاف برخي تحليل‌ها و فضاسازي‌هايي كه در عرصه رسانه‌اي كشور در خصوص بي‌برنامه بودن دولت در عرصه اقتصادي صورت مي‌گيرد، سلسله اقداماتي در ماه‌هاي گذشته صورت گرفت و همه اينها نخ تسبيحي است كه عمل سياستگذاري اقتصادي را نشان مي‌دهد و به اين سمت حركت مي‌كنيم كه رانت را از تجارت و توزيع پاك كنيم.وي در خصوص عرضه خودرو در بورس كالا گفت: در موضوع خودرو جريان‌هاي متعددي خوش نداشتند و ندارند كه فرآيند تجارت و توزيع اين دست از كالاها را به شكل كاملا شفاف و رقابتي ادامه دهيم، اما با فراز و نشيبي موفق شديم به عنوان دستور كار عملي محقق كنيم و از اين منظر خيلي خوشحالم كه امروز اين اتفاق مبارك رخ داده است.وي افزود: به‌رغم اينكه بورس كالا را به عنوان يكي از بسترهاي ركني و نه تشريفاتي و تزييني نظام تجارت و توزيع باور داريم، اما به اين قائلم كه اين بورس كالا نيازمند عناصر نهادي مكملي است كه بتوانيم بخشي از تصميم‌هاي دستوري يك سويه مقامات رسمي وزارتي كشور را در قالب تنظيم‌گري‌هاي سازگار با بازار در كنار ساز و كار بورس كالا در نظر بگيريم.وزير اقتصاد با بيان اينكه امروز مديران خودروسازي، مشتريان، مسوولان و نمايندگان از وضعيت صنعت خودرو گريانند، گفت: به‌رغم اينكه الزام قانوني براي مطرح شدن عرضه خودرو در شوراي عالي بورس وجود نداشت، ولي جمع‌بندي شورا به اين سمت رفت كه اين گام برداشته شود. رانت گسترده‌اي را كه به نام مردم در قرعه‌كشي‌هاي كذايي در حال توزيع بود و نصيب دلال‌ها مي‌شد به حداقل ممكن برسانيم. وي در حاشيه آيين افتتاحيه گفت: عرضه خودرو در بورس كالا شروع فرآيند نجات خودروسازي بود. در گذشته منافع خودروساز به جيب اشخاص نامعلومي مي‌رفت. اميدواريم اين مسير ادامه پيدا كند تا مشتريان بيشتر در اين فرآيند بتوانند شركت كنند.  وي در پاسخ سوالي در خصوص اينكه مخالفان عرضه خودرو در بورس چه كساني هستند، گفت: بالاخره كساني كه از فرآيندهاي فروش غيربورس منتفع مي‌شوند يا ذي‌نفع هستند يا تصورات غلطي دارند و تصور مي‌كنند با عرضه در بورس اتفاقات عجيبي مي‌افتد يا حتي گفته مي‌شد عرضه در بورس رانت ايجاد مي‌كند مقاومت مي‌كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون