• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5287 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ شهريور

نتيجه سه سال ممنوعيت واردات چه بود؟

ناتواني برندهاي لوازم خانگي در صادرات

گروه اقتصادي 

چند روز قبل اميد قاليباف، سخنگوي وزارت صمت از احتمال لغو ممنوعيت واردات لوازم خانگي خبر داد و درباره چرايي اين تصميم گفت: واردات كالا‌هايي كه توليد بالا دارند و رقابت‌پذير هستند، مانند لوازم خانگي، بايد آزاد شود و اين موضوع در دست بررسي و در پروسه تصميم‌گيري است چرا كه واردات تا ابد نمي‌تواند ممنوع بماند، خط قرمز هم اين است كه به توليد داخل ضربه نخورد، اما اگر واردات كالا منجر به بهبود كيفيت و قيمت بهتر شود، اقدام به لغو ممنوعيت واردات مي‌كنيم.بر اساس اين گزارش؛ از سال گذشته كه ممنوعيت واردات محصولات كره‌اي ادامه يافت هيچگاه بازار خالي از محصولات خارجي نشد و همواره قاچاقچيان از اين فرصت بهره بردند.هر چند ممنوعيت واردات به كشور يك فرصت مناسب براي توليدكنندگان داخلي ايجاد كرد اما برندهاي ايراني هم نتوانستند پاسخگوي تقاضاي موجود در بازار، به‌ويژه از لحاظ كيفيت باشند. 

الزام بر واردات هدفمند
اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در واكنش به لغو ممنوعيت واردات لوازم خانگي به اعتماد گفت: پس از ممنوعيت واردات لوازم خانگي و خروج شركت‌هاي خارجي از ايران باز هم تقاضا براي خريد اين كالاها در بازار مشاهده مي‌شد. اما معتقدم در صورتي كه قرار است وارداتي انجام گيرد پيش از هرگونه تصميمي بايد اين موضوع به صورت هدفمند صورت گيرد به اين معني كه در اين خصوص تحقيقات لازم انجام شود كه اگر زيرساخت توليد كالايي در كشور فراهم نيست آن كالا وارد ايران شود.
او ادامه داد: همچنين آقايان بايد صرفه اقتصادي توليد كالا در داخل از سرمايه‌گذاري گرفته تا توليد را مد نظر قرار دهند و به اين سوال هم پاسخ دهند كه آيا با توليد كالايي در داخل ايران اين كالاها به بازارهاي جهاني راهي پيدا مي‌كنند يا در صورت رقابتي شدن بازار آيا توان اين رقابت وجود خواهد داشت يا خير.
لوازم خانگي بوش آلمان را چين مي‌سازد
او ادامه داد: براي نمونه كشور آلمان توليدات بسياري از لوازم خانگي ريز خود در زيرمجموعه برند « بوش » را به كشور چين سپرده است، تنها به دليل اينكه هزينه‌اش كمتر شود ضمن آنكه در كل دنيا هم برندسازي كرده است و به نظر مي‌رسد چين هم كم كم به قطب لوازم خانگي در دنيا تبديل شده است.پازوكي خاطرنشان كرد: زماني كه بدون برنامه‌ريزي به يك‌باره ورود لوازم خانگي به كشور قطع شد افرادي كه خواستار خريد لوازم خانگي بودند به اجبار كالاهاي بي كيفيت ايراني را انتخاب كردند چرا كه در همين بازه زماني قيمت كالاهاي باكيفيت ايراني به‌شدت افزايش يافت.پازوكي تصريح كرد: البته اين بار اگر قرار است وارداتي صورت گيرد بايد توجه داشت كه اتفاقاتي كه پيش از سال 1396 از سوي برخي از تاجر نماها رخ داد ديگر تكرار نشود، در آن زمان اين افراد (تاجر نماها) يكسري از كالاها را بدون پشتوانه وارد كشوركردند كه فاقد خدمات پس از فروش بود و زماني كه يك قطعه از اين كالاها با مشكل مواجه مي‌شد خريدار بايد كل كشور را براي يك قطعه كوچك مشكل‌دار مي‌گشت تا آن را پيدا كند. 
ضعف بسياري در توليد قطعات لوازم خانگي وجود دارد
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: امروز ضعف اصلي ما در بخش توليد قطعات لوازم خانگي است و بايد به سرمايه‌گذاري در اين بخش توجه ويژه شود و دولت بايد براي اين موضوع برنامه‌ريزي داشته باشد.اين فعال حوزه لوازم خانگي ادامه داد: در حال حاضر بخشي از كالاها در حوزه لوازم ريزخانگي در ايران توليد مي‌شوند اما با اين وجود همچنان حدود 60 درصد از لوازم ريزخانگي به كشور قاچاق مي‌شوند كه البته بايد گفت توان توليد اين كالاهاي ريز هم در داخل محدود هستند.او تصريح كرد: با وجودي كه توليدات داخلي امروز بهبود پيدا كرده اما متاسفانه هنوز هم يك برند معروف براي صادرات ايران نيست.پازوكي خاطرنشان كرد: در مقابل بسياري از لوازم خانگي‌هاي بزرگ در داخل كشور توليد مي‌شوند از يخچال فريزر تا اجاق گاز و .. هر چند كمبودهايي هم در بخش‌هايي نظير مايكروفر و يا يخچال‌هاي سايد باي سايد و كولر گازي و ظرفشويي‌هاي روميزي و بزرگ هنوز وجود دارد و شركت‌هاي داخلي هم هنوز توانمندي‌هاي خود را در اين زمينه را نشان نداده‌اند، اما در صورتي كه واردات هدفمند انجام شود زماني كه توليدات داخل به مرحله‌اي برسند كه قادر به توليد آن كالا باشند و ميزان ارزبري آن هم كمتر از كالاي وارداتي باشد آن زمان مي‌توانند جلوي واردات آن كالا را بگيرند.او با اشاره به اجازه دولت براي واردات كالا از سوي كولبران گفت: آيا كالاهايي كه كولبران وارد كشور مي‌كنند به صورت هدفمند انجام مي‌شود؟ آيا اين كالاها داراي خدمات پس از فروش هستند؟ آيا جنس اين كالاها درجه يك است يا درجه سه ؟ آيا دولت به حق و حقوق خود دست پيدا مي‌كند؟ 
جزيياتي از واردات لوازم خانگي اعلام نشده است
پازوكي در ادامه گفت: سخنگوي وزارت صمت به صورت كلي در مورد لغو ممنوعيت واردات لوازم خانگي سخن گفته است و هنوز جزئيات آن را اعلام نكرده‌اند، اما با اين وجود بايد اين واردات با برنامه باشد تا اجحافي در حق توليدكنندگان داخلي هم صورت نگيرد و ما به واردات تكنولوژي بيشتر باور داريم. رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با اشاره به توسعه تكنولوژي اروپا در بخش لوازم خانگي افزود: تنها نبايد در خصوص واردات به برندهاي شركت‌هاي كره‌اي اكتفا كرد و بايد از تكنولوژي كشورهاي اروپايي و آسياي ميانه هم بهره برد چرا كه اين قبيل از لوازم خانگي بسيار با كيفيت‌تر از برندهاي كره‌اي هستند اما متاسفانه واردكنندگان به دنبال سود بيشتر مي‌روند.
بايد به جاي كره‌جنوبي سراغ كشورهاي اروپايي رفت
او افزود: در گذشته تاجران ايراني بهترين برندهاي روز اروپايي نظير SIEMENS.AEG .BOSCH .ELECTROSTEE و... را وارد كشور مي‌كردند و امروز اگر قرار است دولت مجددا اقدام به واردات لوازم خانگي كند پيشنهاد ما اين است كه از كشورهاي اروپايي اين كالاها را وارد كند چرا كه امروز شركت‌هاي اروپايي بيشتر از شركت‌هاي آسيايي به دنبال بازار ما هستند و اين ضعف دولت است كه در حوزه لوازم خانگي رايزني نكرده و نبايد در اين خصوص تنها به كشورهاي چين و كره جنوبي محدود شد.پازوكي خاطرنشان كرد: اگر تجارت و رقابت آزاد باشد همه اين مشكلات حل خواهند شد، اگر قرار است كشوري به جايي برسد بايد از زيربنا آن را بسازد و خشت اول براي ساخت بسيار مهم است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون