• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

وزير اطلاعات در جلسه شوراي شهر اظهار داشت

امنيت توام با شادي و نشاط، شرايط ترقي كشور را فراهم مي‌كند

اعتماد| ديروز به دنبال حضور وزراي مختلف دولت در شوراي شهر، وزير اطلاعات به عنوان چهارمين وزير دولت يازدهم در صحن غيرعلني شورا حاضر شد. وي كه بيشتر براي تعامل و تبادل نظر در مورد وضعيت امنيت و تهديدهاي مختلفي كه پايتخت با آن دست به گريبان است، به شوراي شهر آمده بود در خلال سخنان خود ابتدا به ارتباط بين مبحث شادي و امنيت پرداخت و گفت: ايجاد امنيت توام با شادي و نشاط، شرايط را براي نوآوري و ابداع و رشد و ترقي فراهم مي‌كند از اين رو يكي از رويكرد‌هاي وزارت اطلاعات ايجاد امنيت در سايه آرامش براي مردم است. بنابراين بايد گفت هدف ما در ارتباط با توده‌هاي مردم، ايجاد امنيت همراه با شادابي و نشاط است.  علوي همچنين يكي ديگر از وظايف وزارتخانه اطلاعات را صيانت از مسوولان و مديران ارشد كشور دانست. به اعتقاد وي هرجا كه مجالي براي خدمتگزاري باشد احتمال لغزش نيز وجود دارد و سياست وزارت اطلاعات هم اين است كه دست اين افراد را قبل از آنكه به زمين بخورند بگيرد چرا كه يك مدير و آبروي او سرمايه يك جامعه است.  وي اما معتقد است همان‌گونه كه در دين مبين اسلام هم آمده دفاع از آبروي مومن بسيار مهم است و به همين دليل وزارت اطلاعات حفظ آبروي انسان‌ها به صورت عمومي و نيز مديران جامعه به عنوان خواص را براي خود يك وظيفه مي‌داند. به گفته وي البته اين وزارتخانه به هيچ عنوان به خود اجازه ورود به مسائل شخصي افراد را نمي‌دهد. وزارت اطلاعات به صرف يك گزارش قضاوت نمي‌كند و تنها زماني مي‌توانيم قضاوت كنيم كه حجت شرعي داشته باشيم. علوي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع تعيين صلاحيت‌هاي نامزد‌هاي انتخاباتي اشاره كرد و با ذكر اينكه دستگاه وزارت اطلاعات وابسته به هيچ جريان سياسي نيست بلكه تنها يك نهاد حاكميتي و در اختيار كليت نظام است، گفت: در همين راستا اساس كار خود را در تعيين صلاحيت‌هاي نامزد‌هاي انتخاباتي در اختيار يك شوراي تعيين صلاحيت قرار داده‌ايم. تعيين صلاحيت يك تيغ دو دم است، چراكه از يك طرف منفعت عمومي و از جهت ديگر موضوع حيثيت و جايگاه افراد در آن مطرح است. بنابراين اين وزارتخانه نه مسامحه‌اي در اين زمينه با افراد دارد تا مبادا مسووليت به دست نااهلان بيفتد و نه اينكه آبروي افراد را به خطر مي‌اندازد.
وزير اطلاعات همچنين خاطرنشان كرد: همه مي‌دانيم كه اين گونه نيست كه كسي نخواهد به امنيت ايران دست درازي كند اما قدرت و اقتدار و امنيت جمهوري اسلامي در سايه همين مجاهدت خاموش است كه اجازه چنين دست‌درازي‌هايي نمي‌دهد. جمهوري اسلامي عرصه جولان جريان‌هاي بي‌هويت نيست. علوي تصريح كرد: تهديد جدي زماني است كه وحدت و انسجام ملي آسيب ببيند، هر جا كه تفرقه و تعارضات شعله‌ور شود از همان جا لانه دشمن شكل مي‌گيرد. مادامي كه جريان‌هاي سياسي با حفظ وحدت ملي حواشي امنيتي نداشته باشند و نيز عناصر مذهبي به مقدسات ديگران توهين نكنند هيچ آسيبي نخواهيم ديد. اگر اختلافات دروني وجود داشته باشد دشمن ضعيف هم مي‌تواند به ما ضربه بزند. وي افزود: وقتي برادران اهل سنت مانند همه شهروندان احساس آرامش كنند، وقتي علماي اهل سنت شركت در راهپيمايي 22 بهمن را يك وظيفه شرعي مي‌دانند، يعني به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه انسجام ملي شكل گرفته و بايد توان خود را در تحكيم آن به كار بنديم.
وزير اطلاعات همچنين از اقدامات فرهنگي اين وزارتخانه سخن به ميان آورد و گفت: در راستاي ارتقاي سطح آگاهي آحاد جامعه فعاليت‌هاي فرهنگي وسيعي ترتيب داده‌ايم كه ساخت فيلم و سريال از اين قبيل است. همچنين استفاده از ظرفيت‌هاي هنري براي آگاهي‌هاي جامعه نيز در اين راستا بوده است. علوي با اشاره به اهميت اين وزارتخانه براي امنيت اقتصادي گفت: بخش امنيت اقتصادي يكي ديگر از رويكرد‌هاي وزارت اطلاعات است چرا كه ما معتقديم علاوه بر مبارزه با مفاسد اقتصادي بايد امنيت اقتصادي را نيز ايجاد كرد، وزارت اطلاعات مدافع جدي سرمايه‌گذاري و توليد ملي است.
وي با تاكيد بر اينكه مسائل و موضوعات مختلف متوليان خاص خود را دارند و نبايد هر موضوعي را امنيتي كرد، گفت: مثلا در حوزه نشر، وزارت اطلاعات تنها وظيفه اطلاع‌رساني به حوزه عمل مربوطه را دارد. يعني اگر كتابي خلاف موازين نظام جمهوري اسلامي در يك انتشاراتي چاپ مي‌شود، وزارت اطلاعات تنها اين امر را به وزارت ارشاد اطلاع‌رساني مي‌كند و اين وزارت ارشاد است كه متولي تصميم‌گيري است. وي با اشاره به موضوع بوستان ياس و آزاد‌سازي آن اظهار داشت: قبل از فرمايش مقام معظم رهبري، وزارت اطلاعات بخشي از اين زمين‌ها را به منابع طبيعي واگذار كرده بود و همين كه ايشان فرمودند كه باقي اين اراضي نيز واگذار شود فورا اين اقدام را انجام داديم،چراكه به اين امر معتقديم كه در سازمان فكري حكومت اسلامي مشروعيت هر تصرفي با امام مسلمين يا ولي فقيه است. پس وقتي ايشان (مقام معظم رهبري) در تصرف مكاني ولو در اختيار يك سازمان حكومتي باشد، ناراضي باشند حتي نماز خواندن در آن مكان نيز اشكال دارد. وي همچنين از حضور كارشناسان اين وزارتخانه در جلسات كارشناسي شوراي اسلامي شهر تهران استقبال كرد و گفت: كارشناسان اين وزارتخانه اطلاعات خوبي دارند كه مي‌تواند به حل مشكلات و معضلات شهري بينجامد، از اين رو آمادگي خود را براي اين مهم اعلام مي‌كنيم.  علوي همچنين با اشاره به موضوع زمين‌خواري افزود: وزارت اطلاعات در مبارزه با زمين‌خواري و تصرف منابع طبيعي اقدامات وسيعي انجام داده همچنانكه چندين ميليون هكتار از زمين‌هاي منابع طبيعي كه تصرف عدواني شده بود را شناسايي و به دستگاه قضايي معرفي كرده‌ايم.
بخش دوم اين جلسه به پاسخ‌هاي وزير اطلاعات به سوال‌هاي اعضاي شورا اختصاص داشت كه در آن علوي به سوالات 19 نفر از اعضا در حوزه‌هاي مختلف پاسخ داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون