• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

انتخابات و معضل اعتياد

محمدرضا شرف

از مهم‌ترين دغدغه‌هاي نامزدها و گروه‌هاي مختلف سياسي شركت‌كننده در انتخابات آتي مجلس (و هر انتخاباتي) را مي‌توان بطور كلي در دو بند ذيل خلاصه كرد:
1- بهبود كيفيت زندگي و بالا بردن سطح رفاه، آسايش و امنيت شهروندان (ايجابي)
2- كاهش و تقليل مرارت و به حداقل رساندن آسيب‌هاي متوجه شهروندان (سلبي)
يكي از برجسته‌ترين برنامه‌ها در اين زمينه توجه به معتادان مواد مخدر و خانواده‌هاي ايشان است. با يك بررسي ساده مي‌توان دريافت در ستاد انتخاباتي هيچ يك از نامزدهاي ادوار دهگانه انتخابات رياست‌جمهوري و نه گانه مجلس شوراي اسلامي اعتياد هرگز به عنوان يك معضل مستقل يا حتي ذيل آسيب‏هاي اجتماعي به طور جدي مورد توجه قرار نگرفته، به طوري كه هيچ يك از نامزدها در خصوص اين مساله، حداقل در حد يك سخنراني نيز اقدام نكرده‌اند.
براساس آخرين آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر و خوشبينانه‌ترين آنها و البته بسيار نادقيق و محل مناقشه فراوان، حداقل دو ميليون نفر داراي سوءمصرف مواد مخدر (به صورت حرفه‌اي و تفريحي) هستند. اگر اين تعداد با ميانگين نفرات خانواده بر اساس آخرين داده‌هاي مركز آمار يعني 55/3 نفر مورد توجه واقع شود، مي‌توان تخمين زد كه بيش از هفت ميليون نفر (شامل معتادان و خانواده‌هاي ايشان) به صورت مستقيم درگير معضلات مرتبط با اعتياد  هستند.
ارايه برنامه‌اي جامع و منسجم، فارغ از هرگونه عنصر اختلاف زا و بي‌نياز از در نظر گرفتن پيش‌فرض‌هاي جنسيت، سن، طبقه اجتماعي، شغل، جناح‌بندي‌هاي سياسي و... در خصوص معتادان و مشكلات خانواده‌هاي ايشان مي‌تواند از نقاط قوت برنامه‌هاي هريك از نامزدها و گروه‌هاي سياسي محسوب شده و مخاطبان فراواني جلب كند. اميد است با شكل‌گيري رويكردي جديد در عرصه تبليغات انتخابات پيش‌روي مجلس شوراي اسلامي و در كانون بحث قرار گرفتن معضلات اجتماعي و از جمله مبارزه با قاچاق، عرضه و مصرف مواد مخدر، دغدغه مبارزه با مواد مخدر فراگير شده و اهتمام همه گروه‌هاي اجتماعي را در جهت مديريت فرآيند مبارزه به دنبال آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون