• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5292 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ شهريور

مركز آمار ايران خبر داد

توقف تورم مسكن در مرداد ماه

مركز آمار ايران دقايقي پيش گزارش تحولات بازار مسكن تهران در مردادماه را منتشر كرد. گزارشي كه حاكي از سكته بازار مسكن در مردادماه و پس از جدي شدن مذاكرات برجامي است.
 طبق داده‌هاي مركز آمار ايران تورم ماهانه بازار مسكن با افتي سنگين از ۸.۳ درصد در تير به تنها ۱.۸ درصد رسيده است. با اين رشد متوسط قيمت وزني هر متر مربع مسكن در تهران به ۴۵ ميليون و ۱۴۰ هزار تومان رسيده است.  اين كمترين تورم ماهانه بازار مسكن از ابتداي سال است. در اسفند سال گذشته هم طبق داده‌هاي مركز آمار ايران تورم مسكن به حدود ۰.۶ درصد رسيده بود. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد همانطور كه در گزارش‌هاي قبلي هم پيش‌بيني شده بود با داغ شدن مذاكرات تب خريد مسكن كاهش يافته و خريداران عقب نشسته‌اند. همچنين تعداد معاملات مسكن در پايتخت به كمتر از ۶۹۰۰ واحد رسيده است. به اين ترتيب معاملات مسكن در ماه گذشته به كمتر از نصف معاملات در خرداد كه بازار به‌شدت داغ شده بود رسيده است.
بنا به توضيحات مركز آمار ايران، شاخص قيمت آپارتمان­‌هاي مسكوني شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتي سامانه املاك و مستغلات كشور و به روش هدانيك محاسبه شده است. جهت محاسبه درصد تغييرات قيمت واحدهاي مسكوني؛ شاخص قيمت نسبت به متوسط قيمت، تغييرات قيمت‌­ها را بهتر نشان مي­‌دهد. زيرا مشخصات و كيفيت واحدهاي فروش رفته در دوره‌­هاي مختلف در محاسبه متوسط قيمت قابل شناسايي نمي‌باشند. به عنوان مثال، تعداد واحدهاي فروش رفته نوساز در يك دوره امكان دارد بسيار بيشتر از دوره قبل باشد كه در اين حالت متوسط قيمت دو دوره متوالي با يكديگر قابل مقايسه نخواهند بود. شاخص قيمت محاسبه شده به روش هدانيك اين مشكل را برطرف مي‌كند و اثر تغييرات كيفيت در طول دوره‌هاي مختلف را از بين مي‌برد.

كاهش تورم ماهانه 
منظور از تورم ماهانه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت ماه جاري، نسبت به ماه قبل است. در مرداد ماه ١٤٠١ تورم ماهانه قيمت آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران ١,٨درصد بوده است. تورم ماهانه مرداد ماه در مقايسه با همين اطلاع در ماه قبل (٨.٣ درصد)، ٦.٥ واحد درصد كاهش داشته است. 

كاهش تورم نقطه‌ به نقطه 
منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغيير عدد شاخص قيمت نسبت به ماه مشابه سال قبل مي‌باشد. در مرداد ماه ١٤٠١ تورم نقطه به نقطه قيمت آپارتمان­‌هاي مسكوني شهر تهران به عدد ٤٤,٠ درصد رسيده است. تورم نقطه به نقطه اين ماه در مقايسه با ماه قبل (٤٥.٢ درصد) ١.٢ واحد درصد كاهش داشته است. 

افزايش تورم سالانه 
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغيير ميانگين اعداد شاخص قيمت در يك سال منتهي به ماه جاري، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل مي‌باشد. نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١٤٠١ آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به عدد ٢٨,٤ درصد رسيده است كه نسبت به همين اطلاع در ماه قبل (٢٧,١ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزايش داشته است.

متوسط قيمت آپارتمان‌هاي مسكوني مناطق ٢٢گانه شهر تهران
در مرداد ماه ١٤٠١ متوسط وزني (در سطح منطقه برابر مجموع ارزش املاك فروش رفته به مجموع مساحت املاك فروش رفته است و در سطح كل شهر تهران از وزن منطقه‌­اي به عنوان وزن استفاده شده است) و حسابي (در سطح منطقه ميانگين حسابي يك متر مربع زير بناي آپارتمان­‌هاي مسكوني محاسبه و در سطح كل شهر تهران از وزن منطقه‌­اي استفاده شده است) قيمت آپارتمان‌هاي مسكوني فروش رفته در مناطق ٢٢گانه شهر تهران به ترتيب به ٤٥١٤٨٠ و ٤٢٨٣٩٥ هزار ريال رسيده است. در اين ماه منطقه ١ با متوسط وزني قيمت ٨٥٤٤٩١ هزار ريال بيشترين و منطقه ١٨ با متوسط وزني قيمت ٢٢٢٦٧٥ هزار ريال كمترين قيمت را در بين مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون