• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5292 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ شهريور

خبرخوان

كاهش ۴۰ درصدي قيمت برنج در شمال كشور
دبيركل اتحاديه بنكداران مواد غذايي گفت: با توجه به افزايش برداشت محصول در شمال كشور، قيمت برنج ايراني ۴۰ درصد و برنج خارجي ۱۵ درصد كاهش قيمت داشته است. در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم برنج ايراني طارم گيلان ۸۲ هزار تومان، هاشمي ۷۲ هزار تومان، فجر ۴۲ هزار تومان و ندا ۳۲ هزار تومان شده است.


10 ميليون تومان سهام عدالت براي بازماندگان تحت پوشش
سيد احسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه بانك‌ها مكلف به استفاده از همه ظرفيت خود براي رونق توليد و جهش مسكن هستند، گفت: براي هر يك از بازماندگان دو دهك كم‌درآمد تحت پوشش كميته امداد امام خميني به بهزيستي 10 ميليون تومان سهام عدالت اختصاص مي‌يابد. وي در مورد پرداخت بدهي دولت به سازمان تامين اجتماعي و صندوق‌هاي بازنشستگي گفت: حجم مطالبات اين صندوق‌ها 130 هزار ميليارد تومان است كه به تاييد سازمان حسابرسي رسيده و امسال اين رقم بايد از محل سهام دولت تسويه شود، ‌بعد از آن اگر اموال مازادي از دولت در شركت‌ها ماند، ‌صرف اختصاص به سهام عدالت جاماندگان از 6 دهك كم‌درآمدي خواهد شد.


نفت بيشترين اهميت را در تبادلات تجاري ميان هند و ايران دارد

پروفسور مانوج پانت، معاون انستيتو تجارت خارجه هند گفت: نفت بيشترين اهميت را در تبادلات تجاري ميان هند و ايران دارد. پس از سال‌ها تحريم، برخي مسيرهاي تجاري با مشكلات جدي روبرو شده است كه البته بايد روي آنها كار كرده و در صورت عقد مجدد توافق هسته‌اي، آنها را احيا كرد. اگر تحريم‌ها برداشته شوند، مي‌توان اين روند را تغيير داد. در سال ۲۰۱۸، ايران بيش از ۳۱۵ ميليون دلار كود به هند صادر كرد. اما اين روند طي سال‌هاي بعد كاهش داشت. به‌طور كلي طي سال مالي ۲۰۲1-۲۰۲0 روابط تجاري ميان ايران و هند دو ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار برآورد شده است. اين رقم در قياس با سال مالي ۲۰20-۲۰19 كاهشي ۵۶ درصدي را شاهد بوده است. از آغاز سال ۲۰۲۲اين روند حتي روندي كاهشي نيز داشته است. بنابراين همان‌طوركه قبلا هم گفتم، بايد منتظر نتايج بود اما مي‌توان به آينده اميد داشت!


سه مصوبه جديد  در قانون بانكداري
نمايندگان مجلس ماده مرتبط با «پول و نظام پرداخت» در طرح بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران را به تصويب رساندند. براساس يكي از بندهاي آن، انجام هرگونه تبليغ روي اسكناس و مسكوك يا استفاده از طرح و مشخصات ويژه انواع پول‌هاي رسمي جمهوري اسلامي ايران ممنوع و در حكم جعل محسوب مي‌شود. نمايندگان مجلس همچنين تصويب كردند كه اركان بانك مركزي بايد فهرست دارايي‌هاي خود، همسر و فرزندانشان را در زمان آغاز مسووليت در بانك مركزي و همچنين فعاليت‌هاي اقتصادي، مالي، تجاري و مشاغل تمام‌وقت يا پاره‌وقت خود، همسر و فرزندان تحت تكفل را در پنج‌ سال گذشته اعلام كنند. در مصوبه‌اي ديگر، نمايندگان مجلس تصويب كردند كه انجام هرگونه عمليات بانكي، ارايه انواع خدمات بانكي، صرافي، واسپاري (ليزينگ) و مانند آن و نيز ايجاد و ثبت «اشخاص تحت نظارت»، ايجاد شعبه، باجه يا نمايندگي و هر نوع فعاليت در نظام پرداخت، صرفا با مجوز بانك مركزي و در چارچوب مقررات مصوب هيات عالي مجاز است.


حركت قطار تركيبي تهران- كربلا تا اطلاع بعدي به تعويق افتاد
طبق اعلام شركت راه‌آهن، حركت قطار تركيبي تهران - كربلا تا اطلاع بعدي به تعويق افتاد. روابط عمومي راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: قطار تركيبي تهران - كربلا كه مقرر بود روز سه‌شنبه ۸ شهريور ساعت ۱۱ صبح از تهران به مقصد كربلا حركت كند به دليل بسته شدن مرز شلمچه و براساس اطلاعيه وزارت كشور مبني بر بسته بودن مرزهاي كشور عراق و خودداري از سفر به اين كشور، تا اطلاع ثانوي لغو شد. بنابراين گزارش در حال حاضر پرواز شركت‌هاي هواپيمايي ايراني هم به دليل ناآرامي‌هاي عراق به اين كشور متوقف شده است.


قطعي برق و تلف شدن صدها تن ماهي در سربندر
علي دانش‌مهر، معاون صيد و بنادر ماهيگيري شيلات خوزستان خاطرنشان كرد: پمپاژ آب در اين حوضچه‌ها به دليل قطعي برق، در ساعاتي از روز متوقف مي‌شد و همين مساله كاهش اكسيژن در اين حوضچه‌ها و در نتيجه مرگ ومير ماهيان را به همراه آورد. معاون صيد و بنادر ماهيگيري شيلات خوزستان در پاسخ به اين پرسش كه آيا آماري از ميزان تلفات ماهيان در اين حوضچه‌ها به دست آمده است؟ افزود: در 2 مرحله ماهيان در حوضچه‌هاي پتروشيمي تلف شدند در يك مرحله 12 تن ماهي گوآف از بين رفتند. اين گونه ماهيان اقتصادي نيستند و بيشتر غذاي ساير گونه‌هاي ماهي هستند و حدود 200 تا 300 تن ماهي شانگ نيز از بين رفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون