• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5293 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۰ شهريور

نيمه شب پرحادثه فدراسيون فوتبال و تماس‌هاي مشكوك

حسن كامراني‌فر بازي خورد

گروه ورزش

با گذشت ۲۴‌ساعت از برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال هنوز بازگشت مهدي تاج به رياست فدراسيون فوتبال تيتر بسياري از رسانه‌ها را اشغال كرده است. تعداد زيادي از مقامات سياسي و ورزشي پيرامون اين مساله به اظهارنظرهاي تندي پرداخته‌اند. مصطفي هاشمي‌طبا ساعتي بعد از راه يافتن تاج به ساختمان فدراسيون گفت: «نمي‌دانم كار مملكت به كجا كشيده كه فردي كه برخلاف همه قوانين و معيارها مربي خارجي به كشور آورده و ضرر زيادي به ملت تحميل كرده دوباره در صدر مديريت قرار مي‌گيرد.» رييس اسبق سازمان تربيت‌بدني افزود: «تصور مي‌كنم آقاي تاج روابط خاصي با برخي افراد دارد كه جرات كرد كانديدا شود و متاسفانه افراد رسيدگي‌كننده ايشان را تاييد صلاحيت نيز كردند و بدتر از همه و صد افسوس كه رياست نيز به ايشان رسيد.» ايشان در ادامه با انتقاد از انفعال رييس‌جمهور و وزير ورزش در اين مساله، درخواست اقدام موثر از جانب دستگاه‌هاي نظارتي را مطرح كرد. 

همچنين روز گذشته محمود احمدي بي‌غش عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و نماينده شازند در تذكري با اشاره به انتخاب مهدي تاج به عنوان رييس فدراسيون فوتبال اظهار كرد: «بر اساس اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسي از دستگاه قضايي به ويژه از رييس محترم قوه قضاييه كه شخصيتي عدالتخواه است مي‌خواهم رسماً به جهت تنوير افكار عمومي به ويژه افكار ميليون‌ها جوان پرشور و غيرتمند اعلام نمايند كه آيا مهدي تاج هر نوع سابقه قضايي دارد يا خير؟» وي افزود: «اگر تاج سابقه دارد چرا بايد در راس فدراسيون فوتبال قرار گيرد و ميليون‌ها نفر را به همه‌چيز بدبين كند؟» اينگونه اعتراضات از زمان ثبت‌نام مهدي تاج براي حضور در انتخابات وجود داشت و در نهايت با همه پيگيري‌هاي برخي نهادها به سرانجامي نرسيد. آنچه از تاييد صلاحيت مهدي تاج و راي آوردنش عجيب‌تر بوده اتفاقي است كه از ساعت يك بامداد روز انتخابات تا ساعت ۵ صبح رخ داد. سه ساعت تاريخي كه هيچ يك از مقامات فدراسيون فوتبال نخواستند به جزييات آن اشاره كنند. با اين حال اطلاعات تاييد نشده‌اي به دست روزنامه اعتماد رسيده كه تا حدي پرده از اتفاقات آن چند ساعت برمي‌دارد. اطلاعاتي كه نشان مي‌دهد حسن كامراني‌فر به عنوان دبيركل فدراسيون چطور از برخي همكاران خود بازي خورد.  در فاصله روزهاي باقي مانده تا برگزار انتخابات ميرشاد ماجدي و تيمش همه تلاش خودشان را كردند كه تاج از گردونه رقابت كنار رود. آنتن دادن‌هاي طولاني برنامه فوتبال برتر به نمايندگان مجلس و منتقدين تاج، خبرسازي از رد صلاحيت او و كار رسانه‌اي سنگين در جهت متقاعد كردن برخي مقامات كشور براي ورود به اين پرونده و صدور حكم قضايي بخشي از اين تلاش‌ها بود.  در فاصله ۲۴‌ساعت مانده به انتخابات و زماني كه مشخص شد هيچ كدام از اين حربه‌ها جواب نداده و سه نامزد نهايي انتخابات روز سه‌شنبه در مجمع حاضر مي‌شوند و مهدي تاج با اختلاف برنده مي‌شود، مديران فدراسيون آخرين تير تركش خود را هم شليك كردند: لغو انتخابات در ساعت يك بامداد و در فاصله ۷ ساعت تا شروع راي‌گيري آن هم با بهانه ابهامات قانوني و كدهاي اخلاقي فيفا.  آن طور كه شنيده‌ها مي‌گويد تصميم‌گيران دو هدف را دنبال مي‌كردند: اول لغو كامل انتخابات و موكول كردن آن به زماني ديگر كه دست كم سه ماه بعد از راه مي‌رسيد. دوم از حد نصاب انداختن مجمع در صورتي كه مجبور شوند مجمع را برگزار كنند كه اين هم همان نتيجه اول را به دنبال ‌داشت. دليل اعلام خبر در ساعت يك بامداد هم برمي‌گردد به اينكه تاج و پشتيبانانش عملا فرصتي براي واكنش نداشته باشند. در خبرهاي ساعات ابتدايي روز سه‌شنبه و وقتي مشخص شد انتخابات مجددا برگزار مي‌شود احسان اصولي عضو هيات رييسه و سخنگوي خودخوانده فدراسيون فوتبال اعلام كرد حسن كامراني‌فر به عنوان دبيركل حق تصميم شخصي براي لغو انتخابات را نداشته و كار او خلاف اساسنامه بوده است. اصولي تاكيد داشت هيچ كدام از اعضاي هيات رييسه از تصميم كامراني‌فر مطلع نبودند و وقتي فهميدند مخالفت كردند.
شنيده‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد نشان مي‌دهد اين روايت چندان صحيح نيست. اتفاقا اعضاي هيات رييسه متوجه چنين تصميمي بودند و مخالفتي هم از خودشان نشان ندادند. اين اعضا به خوبي مي‌دانستند كه با پيروزي مهدي تاج آنها رسما تبديل به اعضاي بي‌خاصيت هيات رييسه مي‌شوند چرا كه مهدي تاج همراه خود دو نايب‌رييس مي‌آورد كه عضو هيات رييسه مي‌شوند، محمدرضا ساكت را مي‌آورد و دست كم يكي دو عضو ديگر هم در هيات رييسه هستند كه در تيم تاج قرار مي‌گيرند. بنابراين مهدي تاج با داشتن ۶ راي در هيات رييسه رسما هر تصميمي بخواهد مي‌گيرد و نفراتي همچون اصولي، براتي، افشاريان و ماجدي در حد چند ناظر بي‌تاثير تنزل مي‌يابند و حتي ممكن است سمت‌هاي آنها در فدراسيون نيز پس گرفته شود.  با اين حال چند تماس كه هنوز مشخص نيست به چه صورت بوده و از چه سمتي در ساعات بين يك و سي دقيقه بامداد يعني نيم ساعت بعد از بيانيه فدراسيون فوتبال تا يك ساعت بعد با ميرشاد ماجدي، حسن كامراني‌فر و اعضاي هيات رييسه گرفته شد و آنها را در ساعت ۵ صبح گرد هم آورد و در نهايت همه به نوعي قبول كردند كه انتخابات برگزار شود. از آنجايي كه مقامات وزارت ورزش از وزير و معاونش تا مديركل حراست تاكيد كردند كه خواب بودند و صبح متوجه اتفاقات شب گذشته شدند به‌طور قطع مي‌توان گفت آن تماس‌ها از سوي وزارت ورزش نبوده است. 
به همين ترتيب مي‌توان دليل وضعيت بد حسن كامراني‌فر در ابتداي مجمع انتخاباتي را فهميد. در آن لحظات كمك‌داور سابق فوتبال ايران در راهرو روي نيمكت به تنهايي نشسته بود و با سري پايين به اتفاقات ۲۴ ساعت گذشته فكر مي‌كرد. به اينكه بعد از شكست خوردن يك تصميم جمعي همه پشت او را خالي كردند. كامراني‌فر احتمالا گذشته‌ها را هم مد نظر قرار داد. اينكه اعضاي هيات رييسه يك بار ديگر و سر عزل شهاب‌الدين عزيزي خادم هم به همين شكل از او بهره‌برداري كردند. با اين شرط كه سمت دبيركلي‌اش باقي بماند اما اين‌بار همه چيز خراب شد. 
تنها نقطه ابهام‌آميز داستان اين است كه چه كساني و به چه دلايلي اجازه لغو انتخابات را ندادند. آيا اين افراد همان حاميان مهدي تاج هستند كه مصطفي هاشمي‌طبا مي‌گويد؟ همان كساني كه در چند هفته گذشته همه جوره پشت رييس فعلي فدراسيون ايستادند و موجبات پيروزي او در انتخابات را هم فراهم كردند؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون