• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5293 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۰ شهريور

خبرخوان

وعده وزير راه و شهرسازي:
مسكن را ارزان ‌ مي‌كنيم

رستم قاسمي، وزير راه و شهرسازي با يادآوري اينكه فاصله عرضه و تقاضاي مسكن ناشي از عدم انجام اقدامات لازم در بخش مسكن در حوزه مسكن در دولت گذشته است و باعث افزايش قيمت شد، اظهار كرد: براي اجراي اقدامات دولت در بخش مسكن بايد زيرساخت‌ها فراهم مي‌شد كه يكي از اين كارها طراحي سامانه ثبت‌نام و شناسايي اراضي موردنظر و طراحي سايت‌ها بود. وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه واحدهاي نهضت ملي مسكن به مرحله فونداسيون رسيده است، اضافه كرد: تاكنون فقط 4درصد از اراضي دستگاه‌هاي دولتي براي ساخت واحدهاي نهضت ملي مسكن به وزارت راه و شهرسازي واگذار شده است. وي گفت: بايد فاصله عرضه و تقاضاي مسكن كاهش يابد تا مردم بتوانند خانه‌هاي ارزان‌تري بخرند.


تاثير مخرب كندي اينترنت بر فروش كسب و كارهاي اينستاگرامي
طبق محاسبات انجام شده بيش از ۴۰۰ فروشگاه اينستاگرامي فعال با بيش از ۷۰۰ هزار تراكنش روزانه در ايران وجود دارد. اين حجم از تبادلات مالي در فضاي آنلاين بسيار قابل توجه است و اختلال در اينترنت و كاهش پهناي باند اپليكيشن‌هاي پركاربردي مثل اينستاگرام و واتساپ، به‌ شدت بر بازار اين كسب‌‌و‌كار‌ها اثرگذار است. به گفته مديرعامل استارت‌آپي به‌رغم رشد ۲۵درصدي تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم اين استارت‌آپ، مجموع فروش انجام شده توسط فروشندگان اين پلتفرم در مرداد ماه تنها ۱۰درصد رشد داشته است. اين درحالي است كه با بررسي تك به تك ۱۰ فروشگاه برتر در تير ماه و مقايسه بازديد همان فروشگاه‌ها در مرداد ماه، بازديد آنها تا ۳۵درصد كاهش يافته است.» به گفته او اين كاهش به‌رغم افزايش فعاليت‌هاي بازاريابي اين فروشگاه‌ها از ابتداي مرداد همزمان با شروع اختلالات اينترنت بوده است و به نظر مي‌رسد اين افت همچنان ادامه داشته باشد.


مجادله جديد وزير ارتباطات  با منتقدان
 عيسي زارع‌پور، وزير ارتباطات گفت: بهتر است منتقدان در فرمايشات خود بحث‌هاي كارشناسي را هم در نظر بگيرند. البته اخلاق ما اين نيست كه گذشته را تخريب كنيم. آنها به‌ طور مثال مي‌گويند سركوب تعرفه اينترنت در ۴ سال گذشته نداشتيم، اما در سازمان تعزيرات پرونده ۱۱۰۰ ميليارد توماني براي جريمه ۲ اپراتور وجود دارد كه به خاطر افزايش اندك تعرفه در سال‌هاي گذشته بوده است؛ اگر اين سركوب تعرفه نيست پس چيست؟ آيا روا است براي محبوب ماندن، اجازه ندهيم تعرفه‌ها افزايش پيدا كند كه در نهايت منجر به عدم توسعه شبكه شود؟ سجاد بنابي معاون سابق وزير ارتباطات در واكنش به اظهارات زارع‌پور، وزير ارتباطات نوشت كه متاسفانه براي اكثر مردم افزايش دوبرابري تعرفه اندك محسوب نمي‌شود. او نوشت: يكي از اهداف انقلاب رسيدگي بيشتر به مستضعفان بود، نه سخن گفتن از جايگاه متمولين.


بلايي كه تورم شديد بر سر رستوران‌ها آورد
با گراني تا ۵ برابري مواد غذايي، در فست‌فودها و رستوران‌ها با افت كيفيت و كم‌فروشي و اخراج كارگران ايراني و استخدام كارگران افغانستاني مواجه شده‌ايم. هر برش پيتزا ۳۰ هزار تومان، اين جديدترين نوع فروش غذايي است كه بعد از گراني‌هاي اخير خريدش در توان بسياري از خانوارها نيست. پيتزاي كاملي كه اين روزها خريدش بين ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان آب مي‌خورد، از سبد خريد بسياري از مردم خارج شده است. اگر حداقل مزد يك كارگر ساده را ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و دستمزد روزانه را حدود ۱۹۰ هزار تومان درنظر بگيريم، مي‌توان گفت كه خريد يك عدد پيتزاي كامل تقريبا معادل حقوق يك روز كارگر است. رستوران‌داران و مراكز عرضه غذا مي‌گويند بعد از حذف يارانه ارزي و رشد قيمت مواد غذايي، غذا خوردن در بيرون از خانه ديگر يك تفريح لاكچري بوده و در عمل ديگر در توان دهك‌هاي پايين درآمدي نيست.


خبري از تحول صنعت خودرو نيست
پس از برگزاري سه نمايشگاه خودرويي در ماه‌هاي ابتدايي امسال، صنعت خودرو از ابتداي شهريورماه شاهد برگزاري دو نمايشگاه ديگر بوده است كه نمايشگاه برنامه تحولي صنعت خودروي تهران از 3 تا 7 شهريور انجام شده است و نمايشگاه بين‌المللي خودروي مشهد هم روز گذشته 9 شهريور آغاز به كار كرده است، هدف از برگزاري اين نمايشگاه‌ها هم به نمايش گذاشتن دستاوردهاي جديد صنعت خودرو اعلام شده است. در حالي كه امروز صنعت خودرو نيازمند ايجاد يك شبكه تامين قطعه منسجم و ارتقاي توليد است كه برگزاري چندين نمايشگاه‌ خودرويي به‌ جاي تمركز بر توليد محصولات جديد و ارتقاي توانمندي به عرصه‌اي براي نمايش فعاليت نه‌چندان مثبت شركت‌هاي خودروساز تبديل شده است.


 ادامه روزهاي قرمز در بورس
شاخص كل بورس روز گذشته هم مانند روز سه‌شنبه نزولي بود و بيش از ۱۸۰۰ واحد سقوط كرد. شاخص كل بورس آخرين روز هفته كاري با ۱۸۴۰ واحد كاهش تا رقم يك ميليون و ۴۳۹ هزار واحد نزول كرد. اما شاخص كل با معيار هم وزن توانست ۱۱۲۰ واحد افزايش يابد و به رقم ۴۱۱ هزار و ۸۹۷ واحد برسد. در اين بازار ۲۸۵ هزار معامله به ارزش ۳۷ هزار و ۵۲۴ ميليارد ريال انجام شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون