• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5299 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ شهريور

ادعاي رسانه اسراييلي درباره به تعويق افتادن احياي برجام

توافق مدنظر شما در دسترس نيست

گروه ديپلماسي

«توافق هسته‌اي با ايران فعلا روي ميز نيست و از دستوركار خارج شده است و در آينده قابل پيش بيني امضا نخواهد شد.» اين عبارتي است كه روزنامه تايمز اسراييل از آن با عنوان پيام جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده و ساير مقام‌هاي امريكايي به نخست‌وزير رژيم اسراييل ياد مي‌كند. درست در روزهايي كه جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌گويد نسبت به احياي برجام نااميد شده و پاسخ تهران را در راستاي جمع‌بندي سريع مذاكرات نمي‌داند، به نظر مي‌رسد كه تكاپوهاي رژيم اسراييل به نتيجه رسيده و احياي برجام فعلا به تاخير افتاده و برخي مي‌گويند احتمالا احياي برجام به پس از انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره در ماه نوامبر (آبان‌ماه) موكول خواهد شد. تايمز اسراييل در بخشي از اين گزارش ادعا كرده كه دليل به تعويق افتادن احتمالي مذاكرات مطالبه ايران براي بسته شدن پرونده اختلاف با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي موازي با مذاكرات وين است.  اين رسانه اسراييلي در ادامه مي‌نويسد: به تعويق افتادن توافق احياي برجام مي‌تواند به عنوان يك برگ امتياز در انتخابات پيش رو در اسراييل مورد بهره‌برداري نخست‌وزير در مقابل بنيامين نتانياهو قرار بگيرد. نتانياهو در يك سال اخير بارها و بارها سياست لاپيد در مقابل ايران را به باد انتقاد گرفته و او را به ضعف نشان دادن متهم كرده بود. احياي توافق هسته‌اي ايران با تركيب اوليه 1+5 در مركز توجه دستگاه ديپلماسي اسراييل در يك سال اخير بوده و تل آويو با دقت رايزني‌ها در وين را دنبال كرده است. 
در حالي كه به نظر مي‌رسد نخست‌وزير رژيم اسراييل موفق شده احياي برجام را حداقل تا پس از انتخابات ميان دوره‌اي كنگره به تعويق بيندازد، دولت جو بايدن نيز در آستانه انتخابات كنگره تحت فشارهاي زيادي از سوي جمهوري‌خواهان است و به همين دليل به حمايت جدي و شديد لابي اسراييل نياز دارد. 
در چنين شرايطي طرف غربي پاسخ ايران را به بهانه‌اي تبديل كرده و تهران را مقصر توقف مذاكرات معرفي مي‌كند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، «وِدانت پاتل»، معاون سخنگوي وزارت خارجه امريكا چهارشنبه طي نشست خبري مدعي شد كه پاسخ ارسالي ايران براي آنها، باعث پر شدن شكاف‌ها در مذاكرات نمي‌شود.پاتل در پاسخ به سوالي درباره اينكه روند مذاكرات وين بعد از پاسخ ايران و اظهارات بورل در چه مرحله‌اي قرار دارد، ادعا كرد: «تاكيد مي‌كنم كه از نظر دولت [امريكا]، پاسخ ايران باعث نشده ما به موقعيتي برسيم كه توافقي حاصل شود. ما مكرراگفته‌ايم كه شكاف‌ها [در مذاكرات وين] باقي مانده‌اند و از پاسخ ايران نيز مشخص است كه اين شكاف‌ها فعلا وجود خواهند داشت.»  «كارين جين پير»، سخنگوي كاخ سفيد نيز ادعا كرد كه اگر ايران آماده پايبندي به توافق هسته‌اي 2015 باشد ما نيز آماده انجام همان كار هستيم. او كه در كنفرانس خبري كاخ سفيد صحبت مي‌كرد، افزود: «ما براي تمام سناريوها، چه بازگشت به توافق هسته‌اي محقق شود چه به سرانجام نرسد، آماده هستيم. هنوز شكاف‌هايي با ايران وجود داشته و بايدن هرگز توافقي را كه در راستاي منافع امريكا نباشد، با ايران امضا نخواهد كرد.»

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي: 
صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران را 
تضمين نمي‌كنيم
همزمان با بحث درباره مطالبه تهران براي مختومه شدن پرونده اختلاف با آژانس همزمان با اجرايي شدن تعهدات برجامي طرفين، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارشي جديد مدعي شده ذخاير اورانيوم غني شده ايران در حال حاضر بيش از ۱۹ برابر محدوده تعيين شده در توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ است. 
خبرگزاري فرانسه گزارش داد بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه به رويت اين خبرگزاري رسيده، ذخاير ايران در تاريخ ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) ۳۹۴۰ كيلوگرم تخمين زده مي‌شود كه ۱۳۱.۶ كيلوگرم نسبت به آخرين گزارش سه‌ماهه آژانس افزايش يافته است. رويترز هم گزارش داد گزارش سه‌ماهه آژانس اتمي در روز چهارشنبه نشان داد «ذخاير اورانيوم غني‌شده تا ۶۰ درصد ايران، نزديك به درجه تسليحاتي، بسيار بالاتر از مقداري است كه طبق يك تعريف در صورت غني‌سازي بيشتر براي يك بمب اتمي كافي است».رويترز مدعي شد در گزارش آژانس به كشورهاي عضو كه به رويت اين خبرگزاري رسيده، آمده «تخمين زده مي‌شود اورانيوم غني‌شده تا ۶۰ درصد و به شكل هگزافلورايد اورانيوم ايران، گازي كه با سانتريفيوژ غني‌سازي مي‌شود، نسبت به آخرين گزارش فصلي آژانس كه در ۳۰ مه منتشر شد، ۱۲.۵ كيلوگرم افزايش داشته و به ۵۵.۶ كيلوگرم رسيده است». طبق اين گزارش، همزمان، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مانند فصل‌هاي گذشته، گزارش دومي را منتشر كرد كه در آن مدعي شده «ايران هنوز پاسخ‌هاي معتبري درباره منشا ذرات اورانيوم يافت شده در سه سايت اعلام‌نشده كه به نظر مي‌رسد عمدتا قديمي هستند و آژانس سال‌هاست در حال بررسي آنهاست، ارايه نكرده است». اين گزارش ضمن تكرار ادعاهاي قديمي مي‌افزايد: مديركل به‌طور فزاينده در اين خصوص كه ايران در دوره گزارش شده، درباره مسائل پادماني باقيمانده با آژانس تعامل نكرده و بنابراين پيشرفتي در جهات حل و فصل اين مسائل ايجاد نشده، نگران است. 
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بخشي از اين گزارش با طرح ادعاهاي اثبات‌نشده، گفته است: «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در موقعيتي نيست كه تضمين كند برنامه هسته‌اي ايران منحصرا صلح‌آميز است»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون