• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5299 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ شهريور

نشست كميته چهارجانبه عربي درباره ايران

كميته وزارتي چهارجانبه عربي موسوم به «پيگيري تحولات مربوط به بحران با ايران» نشستي را در حاشيه يكصد و پنجاه و هشتمين دور نشست وزراي خارجه عرب در مقر اتحاديه عرب برگزار كرد. در نشست كميته وزارتي مذكور تحولات مربوط به بحران با ايران، روند روابط عربي با ايران و آنچه راهكارهاي مقابله با دخالت‌هاي ايران در امور داخلي كشورهاي عربي خوانده شد، بررسي شد. بنابر گزارش خبرگزاري عربستان (واس)، «در نشست مذكور همچنين گزارش‌هايي از چند كشور عضو كميته مذكور در خصوص دخالت‌هاي ايران در امور داخلي كشورهاي عربي و گزارش دوره‌اي دبيرخانه اتحاديه عرب درباره بند مربوط به دخالت‌هاي ايران ارايه شد». بر اساس اين گزارش، وزير خارجه عربستان سعودي همچنين در نشست كميته وزارتي عربي ويژه اقدام براي توقف تجاوزات رژيم صهيونيستي در شهر قدس اشغالي كه به رياست «ايمن الصفدي» وزير خارجه اردن برگزار شد، شركت كرد. در اين نشست اقدامات غيرقانوني رژيم صهيونيستي با هدف تغيير هويت عربي- اسلامي و مسيحي قدس اشغالي، وضعيت حقوقي و تاريخي شهر قدس و اماكن مقدس اسلامي و مسيحي و آخرين تحولات اراضي اشغالي فلسطين بررسي شد.


«الكسي ددوف» سفير جديد روسيه در تهران شد
«الكسي ددوف» به عنوان سفير جديد فدراسيون روسيه در تهران و جايگزين لوان جاگاريان شد. در همين زمينه كاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو روز سه‌شنبه ۱۵ شهريور ماه در توييتر نوشت: امروز با الكسي ددوف ديدار داشتم. وي به زودي به عنوان سفير جديد روسيه در ايران شروع به كار خواهد كرد. هر دو طرف تاكيد كرديم كه روابط ايران و روسيه در يكي از بهترين دوران تاريخي خود به سر مي‌برد. از تلاش‌هاي لوان جاگاريان، سفير قبلي روسيه سپاسگزارم و براي الكسي ددوف آرزوي توفيق دارم.جاگاريان نزديك به ۱۱ سال است كه عهده‌دار سفارت روسيه در تهران است. او ۲۲ آذر ۱۳۹۰ استوارنامه خود را تسليم محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور اسبق كرد. جاگاريان مسلط به زبان فارسي و فارغ‌التحصيل رشته روابط بين‌الملل بود و پيش از اين در كشورهاي فارسي‌‌زبان افغانستان و تاجيكستان فعاليت كرده است. دومين بار بود كه جاگاريان در تهران حضور داشت و قبلا هم به عنوان دبير اول سفارت روسيه در ايران حضور داشته است. بر اساس اخبار منتشرشده الكسي يوريويچ ددوف متولد ۱۹۶۰ است و در سال ۱۹۸۲ از موسسه دولتي روابط بين‌الملل مسكو فارغ‌التحصيل شده و از همان سال در وزارت خارجه شوروي مشغول به كار شده است. او چندين ماموريت در وزارت خارجه روسيه و همچنين نمايندگي‌هاي اين كشور در خارج از كشور روسيه داشته است. او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ معاون سفير روسيه در ايران بوده. سپس در وزارت خارجه روسيه در بخش آسيا مشغول به كار بوده و تا سال ۲۰۱۳ در وزارت خارجه روسيه مشغول به فعاليت بود. ددوف سپس به عنوان سفير روسيه در پاكستان مشغول به فعاليت شد و از سال ۲۰۱۳ به مدت شش سال در پاكستان به عنوان رييس نمايندگي اين كشور مشغول به فعاليت شد. او در سال ۲۰۱۵ به مرتبه درجه يك سفير تام‌الاختيار ارتقا پيدا كرد.


پنتاگون: دوربين شناورهاي ما بعد از توقيف توسط ايران مفقود شده است

وزارت دفاع امريكا مدعي شده دوربين‌هاي نصب‌شده روي ۲ شناور تجسسي نيروي دريايي امريكا كه هفته گذشته براي مدت كوتاهي توسط ايران توقيف شد مفقود شده‌اند. «پات رايدر»، يكي از سخنگوهاي وزارت دفاع امريكا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران مدعي شد كه شناورهاي اكتشافي بدون سرنشين امريكا از فناوري‌هايي كه به صورت تجاري در دسترس هستند استفاده مي‌كنند و محتوي اطلاعات حساس نيستند. نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران روز ۱۱ شهريورماه اعلام كرد ناوشكن جماران حين اجراي ماموريت برقراري امنيت و ايمني كشتيراني در دريايي سرخ با چندين شناور ويژه داده‌برداري كوچك كه در مسير كشتيراني بين‌المللي رها بود مواجه شده و به منظور جلوگيري از وقوع حادثه و احتمال تصادف دريايي از كنترل‌كننده اين نوع تجهيزات خواسته به اين نوع رفتار و حركت خاتمه داده و مسير حركت را تغيير بدهند. نيروي دريايي ارتش گفته بعد از بي‌توجهي شناورهاي امريكايي به تذكرها براي جلوگيري از حوادث احتمالي تروريستي نسبت به كنترل و توقف شناورها اقدام كرده است. پات رايدر روز سه‌شنبه گفت: هنوز مشخص نيست كه آيا دوربين‌هاي شناورهاي امريكايي در اختيار ايراني‌ها است يا خير. پايگاه المانيتور نوشته اين اظهارات احتمال كنده شدن دوربين‌هاي اين شناورها را باز نگاه مي‌دارد.


رييس شوراي اروپا: از توافق با ايران منصرف نخواهيم شد
«شارل ميشل»، رييس شوراي اروپا كه به قطر سفر كرده است، عصر روز چهارشنبه، در گفت‌وگو با شبكه «الجزيره» به توافق هسته‌اي با ايران اشاره كرد. رييس شوراي اروپا اظهار داشت: «قطر نقشي اساسي در زمينه انرژي دارد و ما تمايل داريم روابط‌مان را با اين كشور تقويت كنيم. اروپا به علت جنگ روسيه با اوكراين تحت فشار قرار دارد و اين مساله روند انرژي‌رساني را نيز تحت فشار قرار داده و قيمت‌ها را بالا برده است.» شارل ميشل اضافه كرد: «هدف از تحريم روسيه فشار بر اين كشور براي توقف جنگ عليه اوكراين است. اتحاديه اروپا شريكي مطمئن است و ما آماده همكاري با تمام كشورها هستيم.» ميشل با اشاره به رايزني با «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر و آمادگي براي شراكت با دوحه گفت: «ماه‌هاي آينده براي اتحاديه اروپا سخت خواهد بود و بسياري از شركت‌ها به علت قيمت انرژي متضرر شده‌اند.» او همچنين به توافق هسته‌اي با ايران پرداخت و گفت: «به‌رغم وجود نشانه‌هايي منفي در خصوص پيشنهاد اتحاديه اروپا، ما از توافق هسته‌اي با ايران منصرف نخواهيم شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون