• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5299 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ شهريور

آلباني روابط خود را با ايران قطع كرد

فرصت 24 ساعته به ديپلمات‌هاي ايراني

گروه ديپلماسي

ادي راما، نخست‌وزير آلباني روز گذشته با متهم كردن جمهوري اسلامي ايران به دست داشتن در «يك حمله سايبري گسترده» به كشورش اعلام كرد كه آلباني روابط ديپلماتيك خود را با ايران قطع مي‌كند. بر اساس گزارش‌هاي رسانه‌اي، ادي راما در پيامي ويديويي گفت كه اين تصميم در جلسه شوراي وزيران آلباني گرفته شده و بلافاصله اجرا مي‌شود. نخست وزير آلباني ايران را متهم كرد كه حمله سايبري به نهادها و موسسات آلباني در روز ۱۵ جولاي را با هدف «فلج كردن خدمات عمومي و سرقت اطلاعات و ارتباطات الكترونيكي از سامانه‌هاي دولتي» كارگرداني و حمايت كرده است. ادي راما به ديپلمات‌ها و كاركنان مراكز ديپلماتيك ايران در آلباني ۲۴ ساعت فرصت داد تا اين كشور را ترك كنند. به گزارش بي‌بي‌سي بعد از سخنان ادي راما، يكي از سخنگوهاي كاخ سفيد اعلام كرد كه امريكا اين حمله سايبري را به ‌شدت محكوم مي‌كند.
ادي راما در حالي اين اتهامات را عليه ايران مطرح كرده كه در سال‌هاي اخير و پس از بسته شدن اردوگاه سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در عراق، آلباني ميزبان حدود دو هزار عضو اين سازمان بوده كه در اردوگاهي در اين كشور زندگي مي‌كنند. استقرار اين تعداد از اعضاي گروهك منافقين كه متهم به هدايت و اجراي عمليات‌هاي تروريستي عليه ايران هستند روابط ايران و آلباني را به ‌شدت تحت تاثير قرار داده و مقام‌هاي آلباني پيش از اين هم ديپلمات‌هاي ايران و همين طور ماموران امنيتي و اطلاعاتي جمهوري اسلامي را به جاسوسي و تلاش براي خرابكاري در اين كشور متهم كرده بودند.‌
نخست‌وزير آلباني در ادامه ادعاهايش درباره اين حمله سايبري گفت: حمله سايبري ۱۵ جولاي در رسيدن به اهدافش ناكام بوده و خساراتي كه وارد كرده، در مقايسه با آنچه عاملان آن در نظر داشتند اندك بوده است. هفته‌هاي كار شبانه‌روزي براي شناسايي مهاجمان انجام شده و تيم‌هاي تخصصي از نهادهاي ضد تروريسم سايبري متحدان آلباني براي اين كار به تيرانا رفته‌اند.
او ادعا كرد كه نتيجه اين تحقيقات با «شواهد متقن» نشان مي‌دهد كه اين حمله سايبري «با حمايت و سازماندهي جمهوري اسلامي ايران و از طريق چهار گروه انجام شده كه يكي از آنها يك گروه تروريستي سايبري بدنام و بين‌المللي است كه قبلا در حملات سايبري به اسراييل، امارات، اردن، كويت و قبرس دست داشته است.» نخست‌وزير آلباني گفت كه كشورش متحدان استراتژيك و كشورهاي دوست كشورش را در جريان اين حمله سايبري قرار داده و نتايج تحقيقات را در اختيار آنها گذاشته است.
به دنبال اين خبر، كاخ سفيد در بيانيه‌اي حمله سايبري ايران عليه آلباني، از متحدين ناتو را «به ‌شدت محكوم» كرد و بر پاسخگويي ايران درباره آنچه حمله «بي‌سابقه» خواند، تاكيد كرده است. در بيانيه كاخ سفيد ادعا شده كه امريكا اقدامات «بيشتري» براي پاسخگو كردن ايران در خصوص فعاليت‌هايي كه «تهديدي براي امنيت» يكي از متحدين امريكاست، انجام خواهد داد. 
به گزارش خبرگزاري فارس، شبكه سعودي «العربيه» با انتشار اين خبر ادعا كرد كه دولت آلباني اقدام به اخراج سفير ايران در تيرانا كرده، در حالي كه ايران از سال ۱۳۹۷ در اين كشور سفير ندارد. آلباني در سال ۱۳۹۷ اقدام به اخراج دو ديپلمات ايراني از جمله «غلامحسين محمدنيا» سفير ايران با اتهام واهي به خطر انداختن امنيت اين كشور كرده بود. از آن زمان به بعد، سفارت ايران در آلباني در سطح كاردار اداره مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون