• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5302 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ شهريور

صداي منتقدين حضور زنان در استاديوم بلند شد

آيا آزادي دوباره مردانه مي‌شود؟

گروه ورزش

جردن لوكاديا در آزادي موفق شد دروازه صنعت نفت را باز كند. او بعد از به ثمر رساندن نخستين گلش براي سرخ‌ها رفت سمت جايگاه زنان در استاديوم و خوشحالي‌اش را با آنهايي كه براي نخستين‌بار حس حضور در ورزشگاه را تجربه مي‌كردند قسمت كرد. صحنه‌ها بي‌نهايت زيبا بود. چه كسي فكرش را مي‌كرد نخستين كسي كه در حضور تاريخي زنان در استاديوم آزادي گل مي‌زند يك هلندي باشد كه تا يك ماه پيش اصلا چيزي راجع به ايران نشنيده بود؟ بيشتر از آنچه كسي فكرش را مي‌كرد چنين اتفاقي دردسرساز شود؟ 

از بازي بعدي در ورزشگاه آزادي كه استقلال ميزبان پيكان بود زنان به طبقه بالاي ورزشگاه برده شدند و در دورترين جاي ممكن نسبت به زمين چمن اسكان داده شدند. تصاوير پخش شده از آن بازي نشان داد كه به جاي سكوهايي كه مخصوص حضور تماشاگران زن بود يك پرچم بزرگ نصب كرده‌اند. همزمان شايعات غيررسمي هم به سرعت منتشر شد. برخي از عكاسان و خبرنگاران حاضر در استاديوم اعلام كردند به آنها توصيه شده تصاويري از بخش زنان ثبت و ارسال نكنند. از بازيكنان هم درخواست كرده‌اند براي شادي گل نزد هواداران زن نروند. با اين توجيه كه اين به نفع خود زنان است و باعث مي‌شود حضور آنها در استاديوم تداوم پيدا كند. 
در حالي كه همه سوال مي‌كردند چرا جاي هواداران زن تغيير كرده مسوولان برگزاري مسابقات گفتند قسمتي كه زنان حضور داشتند دچار مشكل شده و تا تعمير نشود طبقه دوم ميزبان دختران فوتبالي خواهد بود! اين مساله كه در ابتدا به صورت غيررسمي منتشر شد روز جمعه توسط سهيل مهدي مسوول كميته برگزاري مسابقات سازمان ليگ به شكل رسمي اعلام شد. مهدي به خبرورزشي گفت: «با توجه به خرابي‌هاي موجود در طبقه اول و سكوهايي كه قسمت زيرين آنها تخريب شده و ايمني آن بخش از ورزشگاه را تحت‌الشعاع قرار داده، مادامي كه سكوهاي طبقه اول را بازسازي نكنند و تحت تعمير قرار نگيرند ما نمي‌توانيم پذيراي بانوان در طبقه اول و بخشي كه براي آنها تعبيه شده بود، باشيم. به اين خاطر در بازي‌هاي آينده و تا پيش از تعميرات اساسي سكوها، در طبقه دوم ميزبان بانوان خواهيم بود.» به اين ترتيب تماشاگران زن در بازي استقلال و نساجي كه روز شنبه برگزار شد هم به طبقه دوم منتقل شدند.  
در اين بين رصد نظرات كاربران در فضاي مجازي و بين هواداران نشان داد كه اين دلايل چندان مورد قبول واقع نشده، مخصوصا كه در چند روز گذشته مخالفت‌هايي از سوي برخي نهادها به گوش رسيده است. 
سيدمحمدصالح هاشمي گلپايگاني دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر كشور گفت: «اگر مسوولان و متوليان، توان مديريت ورزشگاه‌ها و تامين زيرساخت‌ها را ندارند با چه مجوز عقلاني بستر حرمت‌شكني را فراهم مي‌كنند؛ بعضي صحنه‌هايي كه از حواشي ورزشگاه در جامعه پخش شده، موجب سرافكندگي است.» اين مقام مسوول نهاد انقلابي با اشاره به نگراني علما از بروز خلاف شرع در ورزشگاه‌ها بعد از اعطاي مجوز حضور بانوان و درخواست آنها از ستاد براي واكنش به اين موضوع افزود: «مردم مي‌پرسند چرا وقتي دولتِ متهم به غرب‌گرايي مي‌خواست چنين كاري را انجام دهد فرياد وا اسلاما سر داديم ولي الان همان اتفاق افتاد؟ واقعا چه جوابي بدهيم؛ دولت‌هاي قبل هم مي‌گفتند ما تحت فشار خارجي هستيم.»
همچنين روز جمعه حجت‌الاسلام سيدمحمد سعيدي امام جمعه قم گفت: «انتظار مردم از رييس‌جمهور اين است كه به وزير ورزش تذكر دهد كه از ناهنجاري ورود زنان به ورزشگاه‌ها جلوگيري كنند.» وي افزود: «اين انتظار هم وجود دارد كه دولت براي جامعه توليد شادي حلال كند و اين امر ضروري است و متدينين از اين وضع گله دارند.»
علاوه بر هاشمي گلپايگاني و سعيدي چهره‌هاي ديگري در تريبون‌هاي نماز جمعه يا رسانه‌هاي اصولگرا نسبت به حضور زنان واكنش نشان دادند و از دولت خواستند جلوي وضعيت فعلي را بگيرد.
به اين ترتيب مشخص شد انتقال زنان به طبقه دوم ورزشگاه نمي‌توانسته ارتباطي به زيرساخت‌ها و مشكلات سكوها داشته باشد و ماجرا به مواجهه دولت با منتقدان و مخالفان حضور زنان در استاديوم مربوط مي‌شود. اين در حالي است كه بعد از چهار حضور زنان در ورزشگاه (سه بار هواداران استقلال كه بار آخر هواداران نساجي هم بودند و يك‌بار هواداران پرسپوليس) به نظر مي‌رسيد تابوي چنين اتفاقي شكسته شده و از اين پس بايد شاهد گشايش‌هاي بيشتر و ورود زنان به ساير استاديوم‌هاي كشور باشيم اما گويا مخالفت‌هاي شكل گرفته ممكن است وضعيت را با پيچيدگي‌هايي مواجه سازد. 
در بازي روز شنبه حميد سجادي وزير ورزش كه به جاي حضور در جايگاه ويژه ميان هواداران نشسته بود اعلام كرد: «ارتكاب ناهنجاري در ورزشگاه‌ها را خط قرمز خود مي‌دانيم...اظهارنظري احتمالا براي رفع نگراني دلواپسان از اين جهت كه دولت حواسش هست. بايد ديد در ادامه فشارها به چه سمت و سويي مي‌رود و آيا دوباره در ورزشگاه‌ها قبل از همگاني شدن حضور زنان در تمام نقاط كشور، به روي نيمي از مردم جامعه بسته مي‌شود يا رييس‌جمهور و مقامات وزارت ورزش مي‌توانند مقابل انتقادها بايستند و از حق قانوني و شرعي زنان براي تماشاي يك مسابقه فوتبال دفاع كنند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون