• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5302 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ شهريور

بحران در اصفهان

مستر مورايس! خودت را ثابت كن

وقتي هفته اول به پايان رسيد و زردپوشان در تهران قهرمان بدون شكست فصل قبل را شكست دادند، كسي فكرش را نمي‌كرد تيم بحران‌زده ليگ قبل از تعطيلي مسابقات براي فيفادي، سپاهان باشد. تيم اصفهاني با سرمربي جديد و سرشناسش يعني خوزه مورايس آن‌قدر خوب و بابرنامه و جذاب فوتبال بازي كرد كه همه آنها را شانس نخست قهرماني دانستند. برد اين تيم در هفته دوم برابر نساجي قهرمان جام حذفي اين فرضيه را تقويت كرد. سپاهان در آن بازي موقعيت‌هاي زيادي خلق كرد تا براي همه خط و نشان كشيده باشد. 
در بازي سوم هم همه‌چيز عالي بود. سپاهان مقابل يكي ديگر از گردن كلفت‌هاي ليگ يعني گل گهر با امير قلعه‌نويي بازي رواني به نمايش گذاشت و دو - هيچ جلو افتاد. اما در دقيقه 61 گل به خودي رناتو داسيلويرا مدافع جديد تيم همه‌چيز را به هم ريخت. گل گهر باتجربه به بازي برگشت و گل تساوي را هم زد. سپاهان از نزديكي‌هاي آمار صددرصد برد و شروع با سه پيروزي متوالي به وضعيت هفت امتيازي رسيد. 
به دنبال اين تساوي اولين شكست هم در بازي بعدي از راه رسيد. باز هم با اشتباه فردي مدافع تيم در دقيقه 90، آياندا پاتوسي براي فولاد گلزني كرد تا اين جواد نكونام باشد كه سه امتياز را از نقش جهان مي‌برد. كم‌كم سايه ابهام روي باشگاه سپاهان ديده شد. زردپوشان در بازي بعدي كه دربي اصفهان بود به تساوي رسيدند و در آخرين بازي قبل از تعطيلي موقت ليگ هم نتوانستند از سد آلومينيوم بگذرند تا در 6 هفته برگزار شده مسابقات، نتايج نااميدكننده‌تر از آن چيزي بشود كه امكان تصورش مي‌رفت. 
6 بازي و فقط 9 امتياز سهم سرشناس‌ترين مربي اين فصل ليگ برتر آن‌هم با تيمي كه به اعتقاد خيلي‌ها يكي از گران‌ترين تيم‌هاي فصل به حساب مي‌آيد، بوده. دستيار ژوزه مورينيو چهار بازي است كه برنده نشده و تنها سه امتياز كسب كرده. وضعيت به گونه‌اي شد كه برخي هواداران سپاهان در بازي آخر تيم مقابل آلومينيوم شعار بي‌غيرت بي‌غيرت خطاب به بازيكنان سر دادند. تمام اينها يعني بحران و تنش در تيمي كه براي قهرماني بسته شده و حالا لحظه به لحظه از آن دورتر مي‌شود.
مورايس مربي با تجربه‌اي است و احتمالا در طول تعطيلات ليگ تا حد امكان مشكل را برطرف خواهد كرد. با اين حال او حالا فهميده ليگ ايران تا چه حد مي‌تواند مشكل و پيچيده باشد. مورايس حتما درك كرده حتي با وجود برتري در دانش فني نسبت به بسياري از مربيان و همچنين داشتن ابزار بهتر در مقايسه با ساير تيم‌ها نمي‌تواند به راحتي برنده از زمين مسابقه خارج شود. مربيان ايراني تاكتيك‌هايي براي مخصوصا كسب تساوي در آستين دارند كه حتي مي‌تواند مربي قهرمان اروپا و لاليگا را هم انگشت به دهان بگذارد.
همه متفق‌القول هستند كه مورايس توانايي ارتقاي سپاهان را دارد. همچنين همه علاقه‌مند هستند چنين فرد بادانشي در فوتبال ايران بماند. كسي دلش نمي‌خواهد اين مربي گران و باكيفيت صرفا با چند بازي نتيجه نگرفتن ايران را ترك كند. اما زمين سفت ليگ برتر ايران هم داستان‌هاي خودش را دارد. چه بسيار مربيان سرشناسي كه در همين زمين‌هاي غير استاندارد اسير تاكتيك‌هاي عجيب مربيان ايراني شدند و بدون هيچ دستاوردي به كشورشان برگشتند. 
مورايس براي اينكه جزو اين دسته نباشد و رزومه خوبش را خراب نكند بايد دست بجنباند. مطمئنا مديران سپاهان به اين فكر كرده‌اند كه حتي عبدالله ويسي هم مي‌توانست با اين تيم در 6 بازي نصف امتيازات را دشت كند. مورايس بايد ثابت كند ارزش هزينه‌اي كه برايش شده را دارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون