• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5307 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور

خبرخوان

هر متر مسكن، معادل هزار دلار؟

در روزهاي اخير با افزايش مجدد نرخ دلار در بازار و بازگشت آن به دامنه بالاي ۳۰ هزار تومان، برخي پيش‌بيني‌ها حاكي از احتمال افزايش مجدد نرخ رشد ماهانه قيمت مسكن در پايان ماه جاري دارد. به گفته كارشناسان اقتصادي، همراهي دلار و مسكن چه در كوتاه‌مدت و چه در بلندمدت در اقتصاد كشور مشهود است؛ نمودارهاي همراهي دلار و مسكن نشان مي‌دهد در تهران متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسكوني به هزار دلار مي‌رسد. در حال حاضر براساس آخرين گزارش بازار مسكن شهر تهران طي معاملات مرداد ماه، متوسط قيمت هر متر مسكن در تهران ۴۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان است. چنانچه گزاره «هر متر مسكن در تهران معادل هزار دلار» را بپذيريم و نيز با احتساب هر دلار آزاد ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان كه هزار دلار آن معادل ۳۱ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است، حباب قيمت مسكن در پايتخت حدود ۱۱ ميليون تومان (۱۰ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان) خواهد بود.


فرار مالياتي صدها هزار شركت

براساس اعلام وزارت اقتصاد، صدها هزار شركت فعال در فضاي اقتصادي ايران هيچ‌گونه اظهارنامه‌اي به سازمان مالياتي ارايه نكرده‌اند. عدم ارايه اظهارنامه از سوي صدها هزار شركت فعال در فضاي اقتصاد ايران زنگ خطر جديدي در خصوص تغيير اولويت‌ها از رسيدگي به اشخاص حقيقي به جاي اشخاص حقوقي و مديران شركت‌ها را به صدا در آورده است. سعيد توتونچي، معاون سازمان مالياتي درباره ميزان فرار مالياتي اصناف به ويژه پزشكان مي‌گويد: واقعيت اين است كه بخش قابل توجهي از توليد ناخالص كشور متوجه بخش اصناف و بازرگاني است كه نسبت به بخش صنعت، كشاورزي و ساير بخش‌ها سهم اصناف بالاست، اما در حال حاضر مطالعه دقيقي درباره فرار مالياتي صنف پزشكان وجود ندارد.


قيمت عجيب براي خانه‌هاي اشتراكي در تهران
تقاضا براي اجاره سوييت و خانه‌هاي دانشجويي در بازار مسكن تهران به‌شدت افزايش يافت. در 2 سال گذشته ميزان استقبال از خانه‌هاي دانشجويي و اجاره سوييت‌ها كاهش يافته بود اما از ابتداي شهريورماه شاهد افزايش چشمگير تقاضا براي اجاره اين خانه‌ها و سوييت‌ها هستيم. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه وضعيت شكننده كنترل بيماري كرونا و شرايط نامناسب برخي خوابگاه‌هاي دانشجويي سبب شده تا بسياري از خانواده‌ها ترجيح دهند براي فرزندان‌شان خانه‌هاي دانشجويي اجاره كنند. جهش شديد ميزان وديعه و اجاره ماهانه، سبب شده است تقاضا براي زندگي با همخانه در دانشگاه‌ها به‌شدت افزايش يابد تا به اين طريق با تقسيم هزينه‌ها امكان زندگي دانشجويي فراهم شود. براي نمونه در محله طرشت براي يك واحد 65 متري تقاضاي همخانه شدن يك خانم آگهي شده كه ميزان وديعه 50 ميليوني و اجاره ماهانه 3 ميليون توماني تقاضا شده است. در شهرك اكباتان نيز يك واحد 68 متري با قيمت 100 ميليون تومان وديعه و ماهانه 6.5 ميليون تومان به صورت اشتراكي با يك خانم 34ساله آگهي شده است.


چاپ پول جايگزين فروش اوراق دولتي؟
بررسي آمارهاي رسمي نشان مي‌دهند كه دولت در سال ۹۹ با فروش اوراق بدهي بيش از ۲۰۲هزار ميليارد تومان منابع جذب كرده است. با اين وجود اين رقم در سال ۱۴۰۰ با كاهش ۲۰هزار ميلياردي مواجه شده و به حدود ۱۸۲هزار ميليارد تومان رسيده است. همچنين قانون بودجه ۱۴۰۱ بازار بدهي را كوچك‌تر از سال ۱۴۰۰ پيش‌بيني كرده است. طبق اين قانون دولت در سال جاري بايد ۱۰۳ هزار ميليارد تومان اوراق بفروشد. با اين حال در ۴ماهه نخست امسال دولت حدود ۴۵هزار ميليارد تومان اوراق فروخته است. كاهش اندازه بازار بدهي از ديدگاه ديگري نيز قابل بررسي است. اين موضوع مي‌تواند نشان‌دهنده اين باشد كه دولت توانسته مشكلات كمبود منابع خود را حل كند و نيازي به اين منابع نداشته است. از سوي ديگر اين احتمال وجود دارد كه دولت قصد داشته كسري بودجه خود را از مسير ديگري حل كند و نيازي به فروش اوراق نداشته است. با تداوم مشكلات تحريمي و فروش نفت، تنها روش‌هاي جايگزين تامين كسري بودجه، اقداماتي تورم‌زا از جمله چاپ پول و استقراض مستقيم و غيرمستقيم از بانك مركزي هستند. بديهي است كه تورم ايجادشده در راستاي اين سياست‌ها، فشار سنگيني بر مردم و به ويژه قشر كم‌درآمد وارد خواهد كرد و هيچ توجيهي براي اين اقدامات قابل قبول نيست.


برق پرمصرف‌ها از راه دور قطع مي‌شود
آرش كردي، مديرعامل توانير گفت: قرارداد نصب ۴.۵ ميليون كنتور هوشمند براي مشتركان پرمصرف امضا شده و اين طرح اكنون در دست اجرا قرار دارد كه براساس آن مي‌توان با ارزيابي مصرف نسبت به قطع برق مشتركان پرمصرف اقدام كرد. وي با بيان اينكه اين برنامه در حال اجرا و راه‌اندازي است و براي سال 1402برنامه‌هايي را در اين بخش در دستور كار داريم، اظهار كرد: قرارداد اين طرح بسته شده و قرار است در سال 1402 اجرايي شود. وي با تاكيد بر اينكه حداقل تا سال آينده نصب كنتور براي دو ميليون مشترك يا حداقل براي يك ميليون و 100 هزار مشترك اجرايي مي‌شود، گفت: اين طرح براي مشتركان پرمصرف به صورت جدي در دستور كار قرار دارد؛ ضمن اينكه از اين طريق مي‌توانيم مانع مصرف رمز ارز‌هاي غيرمجاز در زمان پيك شويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون