• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5307 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور

خبرخوان

حباب مسكن كوچك‌تر شد

بررسي‌ها نشان مي‌دهد حباب قيمت مسكن به زير ۲ ميليون تومان رسيده كه در نتيجه توقف نسبي رشد قيمت ماهانه مسكن در مرداد امسال نسبت به تيرماه بود. در حالي كه تا دو ماه پيش از آن (تير ماه امسال نسبت به خرداد ماه) رشد ماهانه قيمت مسكن ۵.۸ درصد و در خرداد ماه امسال نسبت به ارديبهشت سال جاري ۸.۴درصد بود كه نشان از نرخ بالاي رشد ماهانه قيمت مسكن در سال جاري داشت، اما در مرداد امسال نسبت به تيرماه شاهد افزايش ۲.۵ درصدي قيمت مسكن بوديم كه ترمز رشد ماهانه قيمت مسكن به ناگهان كشيده شد. اين در حالي است كه تعداد معاملات شهر تهران نيز كاهش معناداري در يك ماهه مرداد امسال نسبت به تير سال جاري نشان داد. به خصوص كه در ماه‌هاي ارديبهشت تا تير امسال تعداد معاملات بالاي ۱۰ هزار فقره بود و حتي در خرداد امسال ۱۳ هزار فقره معامله را هم رد كرد. اما در مرداد ماه تنها كمي بيش از ۷ هزار معامله مسكن ثبت شده بود.


جايگزيني ۸۰۰۰ نيروي كار ايراني به جاي اتباع خارجي
مطابق آمار ارايه‌شده از سوي وزارت كار طي يك‌سال گذشته حدود ۸۰۰۰ نفر نيروي كار ايراني جايگزين اتباع خارجي شدند. در حال حاضر بخش عمده بيكاران كشور را فارغ‌التحصيلاني تشكيل مي‌دهند كه اساسا نه امكان جذب در سازمان‌هاي دولتي را دارند و نه با وضعيت اقتصادي موجود، اميدي به يافتن شغلي در شركت‌ها و موسسات خصوصي دارند. همچنين ركود حاكم بر بازار، نبود سرمايه اوليه، فقدان فرهنگ و امكانات اشتغالزايي و در عين حال پيچيدگي سيستم بانكي مانع از ايجاد اشتغال توسط اين فارغ‌التحصيلان مي‌شود.


افزايش ۳ برابري نرخ تورم منطقه يورو
تورم سالانه منطقه يورو در ماه آگوست در بحبوحه بحران انرژي به ۹.۱ درصد رسيد. به گزارش ايسنا، آمارهاي رسمي نشان داد كه در بحبوحه بحران انرژي ناشي از جنگ، نرخ تورم سالانه منطقه يورو در ماه آگوست به ۹.۱ درصد رسيد كه اين رقم در ماه جولاي ۸.۹ درصد بود كه رقمي صعودي محسوب مي‌شود. نرخ تورم سالانه در سال گذشته به ميزان سه درصد بود. اداره آمار اتحاديه اروپا، يورواستات گفت: در ماه آگوست، بيشترين سهم در نرخ تورم سالانه منطقه يورو انرژي و پس از آن مواد غذايي، الكل، تنباكو، خدمات و كالاهاي صنعتي غير انرژي بوده است. بدون احتساب انرژي، غذا، الكل و تنباكو، تورم اصلي از چهار درصد در ماه جولاي به ۴.۳ درصد افزايش يافت. كمترين نرخ سالانه تورم در فرانسه (۶.۶ درصد)، مالت (۷.۰ درصد) و فنلاند (۷.۹ درصد) بود. بالاترين نرخ تورم سالانه در استوني (۲۵.۲ درصد)، لتوني (۲۱.۴درصد) و ليتواني (۲۱.۱ درصد) ثبت شده است. قيمت مصرف‌كننده ماهانه ۰.۶ درصد افزايش يافت كه كمي بالاتر از ميزان اوليه ۰.۵درصد است.


تعيين‌تكليف سهام عدالت فوت‌شدگان تا پايان شهريور
عسگر توكلي، رييس هيات‌مديره شركت تعاوني سهام عدالت كشور، شمار فوت‌شدگان سهام عدالت را 3 ميليون و۵۰۰ هزار نفر دانست و اظهار داشت: تعيين تكليف سهام اين افراد سه سال معطل مانده است كه تا پايان شهريور ماه مشخص مي‌شود. وي تصريح كرد: با اين حال شركت سپرده‌گذاري سه سال تعيين تكليف سهام اين افراد را معطل و بلاتكليف گذاشته است. توكلي با انتقاد از اينكه پول‌هاي مردم دست شركت سپرده‌گذاري مركزي مانده است، افزود: با آنكه زيرساخت‌ها مهياست اما همچنان تعيين تكليف سهام فوت‌شدگان اجرايي نشده است.


جولان مونتاژكاران خودرو در نبود نظارت
بازار خودروي كشور طي سنوات گذشته در خلأ خودروهاي وارداتي، تبديل به يك بازار انحصاري براي توليدكنندگان و مونتاژكاران شده است؛ تا جايي كه مونتاژي‌ها با دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار توماني فروخته مي‌شوند. سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي تهران گفت: به دليل ممنوعيت واردات خودرو، خودروهاي مونتاژشده چيني جاي خود را در بازار خودروي ايران باز كرده‌اند و به دليل عدم نظارت كافي در اين حوزه، شاهد هستيم كه اين خودروها ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قيمت جهاني و آن‌هم به صورت ۴ تا ۵ ماهه به فروش مي‌رسند.


بازار كم‌رونق كفش مدارس در آستانه مهرماه
رسول شجري، رييس اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان كفش‌هاي دست‌دوز تهران، از كم‌رونقي بازار كفش در آستانه بازگشايي مدارس خبر داد و گفت: ميزان افزايش قيمت در مدل‌هاي مختلف بازار مهرماه متفاوت است، اما در برخي كالاها نسبت به سال گذشته تا ۳۰ درصد افزايش قيمت هم مشاهده شده است. وي با بيان اينكه چون توليد بيش از مصرف است، در مواردي حتي توليدكننده نمي‌تواند قيمت تمام‌شده را دريافت كند، تصريح كرد: با توجه به افزايش اجاره‌بها، هزينه دستمزد و ساير هزينه‌هاي توليد توليدكنندگان مجبور به افزايش قيمت هستند.


مرغ و تخم‌مرغ گران شد

بررسي وضعيت قيمت كالاهاي اساسي در هفته جاري حاكي از ثبات نسبي قيمت اكثر كالاها و ركود در بازار آنهاست اما قيمت مرغ و تخم‌مرغ كه در روزهاي اخير روند صعودي به خود گرفته بر اين مدارپيش مي‌رود. بر اين اساس قيمت مرغ نسبت به هفته گذشته بين ۳ تا ۷ هزار تومان و قيمت تخم‌مرغ نيز حدود ۲۰ هزار تومان افزايش داشته است. توليدكنندگان دليل اين مساله را افزايش تقاضا عنوان مي‌كنند ضمن اينكه جوجه‌ريزي در حوزه مرغ گوشتي نيز به‌شدت كاهش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون