• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

اشتباه پشت اشتباه

فيروز دولت‌آبادي٭

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه سه ماه فرصت دارد تا موضوع سوريه را به شكلي حل كند، زيرا مي‌داند اگر دولت ائتلافي در تركيه تشكيل نشود و نتواند مساله سوريه را هم به جايي برساند، در انتخابات زود هنگام حزب حاكم عدالت و توسعه همين آرايي را هم كه در انتخابات اخير به دست آورد، از دست خواهد داد. بنابراين دولت تركيه رو به سوي ارتش آورده است و گفته مي‌شود دولت دستوري را براي ارتش صادر كرده تا وارد خاك سوريه شود. اما اينكه ارتش از اين دستور اطاعت كند و به صورت گسترده وارد سوريه شود غير ممكن به نظر مي‌رسد. البته شايد نيروهاي ترك وارد مناطق حياتي شوند ولي اينكه اين يگان بخواهد 40 كيلومتر وارد خاك سوريه شود به اين معني است كه تركيه قصد دارد خود را وارد جنگي تمام عيار كند كه پيامدهاي زيادي در پي خواهد داشت. حمله تركيه به سوريه رسما نقض حاكميت سوريه خواهد بود و قطعا از سوي ساير كشورهاي منطقه و جهان محكوم خواهد شد و از طرف ديگر اين اقدام مطمئنا با مخالفت شديد اپوزيسيون و افكار عمومي داخلي تركيه مواجه مي‌شود، هر چند تركيه طي سال‌هاي گذشته از تروريست‌ها حمايت كرده است.

در نتيجه به نظر مي‌رسد دولت تلاش دارد تا ارتش اين كشور را قانع كند با حمايت بيشتر از تروريست‌هاي داخل سوريه، حاشيه امن و ابتكار عمل را در اختيار آنها قرار دهد، بلكه كار بشار اسد را يكسره كنند كه اگر در اين هدف نيز به نتيجه مثبتي دست نيابد قطعا به ضرر دولت تركيه و اردوغان تمام خواهد شد.

با اين شرايط مي‌توان گفت اگرچه گفته مي‌شود كه اردوغان دستور حمله به سوريه را صادر كرده است اما اين موضوع پيامدهاي جبران‌ناپذيري را براي تركيه در پي خواهد داشت. آنها چهار سال است كه خود را وارد بحران سوريه كرده‌اند و اكنون مي‌خواهند به‌طور مستقيم وارد عمل شوند. با اين اقدام دولت تركيه مي‌خواهد اشتباه چهارساله خود را با اشتباهي ديگر جبران كند.

٭سفير اسبق ايران در تركيه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون