• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5309 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور

در آستانه آغاز سال تحصيلي عنوان شد

انتقاد شورا به كم كاري شهرداري در ترافيك «مهر»

حميدرضا خالدي

با توجه به فرارسيدن اول مهر ماه و آغاز سال تحصيلي، يكي از محورهاي اين جلسه شوراي شهر تهران بود. 

در اين جلسه زهرا شمس‌احسان، عضو و رييس كميته اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران، در تذكري درباره عدم تشكيل ستاد بازگشايي مدارس با حضور معاونت‌هاي شهرداري تهران اظهار داشت: با توجه به اينكه در آستانه شروع سال تحصيلي جديد هستيم هماهنگي‌هاي لازم در راستاي استفاده حداكثري از حمل‌و‌نقل عمومي و نيمه عمومي و كاهش توليد سفر خودروهاي شخصي از اهميت زيادي برخوردار است. 
شمس‌احسان اضافه كرد: متاسفانه گزارش‌هاي متعددي از بلاتكليفي والدين در ثبت‌نام سرويس مدارس بر اثر عدم هماهنگي بين سازماني در زمانبندي اعلام شده صورت گرفته است.  او با بيان اينكه در اجراي مصوباتي نظير آيين‌نامه اجرايي حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان مدارس تصويب‌نامه كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط‌زيست هيات دولت و مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران شامل مصوبه بهبود وضعيت حمل‌و‌نقل با بازگشايي مدارس در شرايط كاهش شيوع كرونا و مصوبه برنامه عملياتي ايمني حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان به اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران منتقل شده است، گفت: معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران بايد مطابق مفاد مصوبات مذكور، نسبت به تشكيل ستاد بازگشايي مدارس با حضور معاونت‌هاي مربوطه شهرداري تهران و كليه دستگاه‌ها و سازمان‌هاي متصدي ايمني و ترافيك اقدام كند. شمس‌احسان اضافه كرد: بايد گزارشي از علل عدم اجرايي شدن راه‌اندازي مسيرهاي خط اتوبوس و ميني‌بوس مدرسه (مطابق ماده يازدهم مصوبه برنامه عملياتي ايمني حمل و نقل دانش‌آموزان) كه به كاهش تقاضاي سفرهاي فعلي كمك شايان توجهي مي‌كند به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه شود.
اين تذكر اما با تاييد رييس شوراي شهر تهران همراه بود. مهدي چمران در واكنش به تذكر شمس‌احسان در‌خصوص ترافيك اول مهر ماه گفت: قاعدتا امسال ترافيك شديدي را با بازگشايي مدارس شاهد خواهيم بود، چرا‌كه بعد از دو سال از محدوديت‌هاي كرونايي مدارس قرار است به صورت حضوري بازگشايي شود و اين سبب مي‌شود كه هم استفاده مردم از حمل و نقل عمومي و هم حمل و نقل شخصي افزايش يابد. او با بيان اينكه اميدوار بوديم براي مهر ماه تعدادي اتوبوس به ناوگان اضافه شود اما به آن ميزان كه ايده‌آل ما بود اين مهم انجام نشد، اظهار كرد: البته تلاش‌ها و فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفته و اميدواريم به زودي تاثيرات آنها را ببينيم. او ادامه داد: تلاش‌هاي زيادي براي بهبود وضعيت ناوگان حمل و نقل عمومي شده اما آنچه دوست داشتيم نشد، چراكه هم سازنده‌ها بايد اتوبوس بسازند و هم دو سال زمان مي‌برد كه واگن‌هاي جديد مترو وارد چرخه شوند. عملكرد غيراخلاقي شركت آب و فاضلاب نيز يكي ديگراز محورهاي جلسه ديروز شورا بود. در اين جلسه حبيب كاشاني با اشاره به اقدام غيراخلاقي شركت آب و فاضلاب تهران اعلام كرد: اين شركت براي تامين منابع مالي خود اقدام به ارسال پيامك تهديدآميز و اخذ پول از شهروندان به بهانه مغايرت در قراردادها كرده است. عضو شوراي شهر تهران در ادامه با انتقاد از اقدام اخير شركت آب و فاضلاب گفت: اخيرا اين شركت نامه‌اي را در ارتباط با اصلاح قرارداد فاضلاب به درِ منزل برخي شهروندان ارسال كرده و در آن قيد شده است كه چنانچه صاحب ملك اقدامي را در جهت اصلاح قرارداد فاضلاب نكند پس از ارسال دومين اخطار آب آن واحد مسكوني قطع خواهد شد. او ادامه داد: ارسال چنين برگه‌اي با عنوان قطع فوري آب به مثابه ادبيات سخيف است و اين ادبيات اسلامي نيست و اين درحالي است كه شركت آب و فاضلاب اشتباه كرده است و بايد از مردم با احترام و منت بخواهد كه در اين زمينه با آنها همكاري كند نه اينكه با چنين ادبياتي با آنها برخورد كند.

ساختمان‌هاي ناايمن
چندي قبل اعلام شده بود كه تهران 129 ساختمان بسيار پرخطر و ناايمن در برابر آتش‌سوزي دارد كه بايد سريعا ايمن‌سازي شود. با اين وجود ديروز رييس كميته ايمني شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به روند كند در صحن شورا تذكر داد.
مهدي بابايي گفت: فهرست اين ساختمان‌ها، توسط سازمان آتش‌نشاني شناسايي شده‌اند. مطابق مفاد دستورالعمل پيوست مصوبه «الزام شهرداري تهران به ايجاد سامانه پايش ايمني ساختمان‌هاي موجود شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزي» به تفكيك مناطق به شهرداران مناطق ۲۲گانه جهت ابلاغ اخطار و دستورالعمل به مالكين ارايه شده است.
او افزود: شهرداران مناطق ۲۲گانه مكلف هستند با استفاده از كليه ظرفيت‌هاي قانوني خود و ظرفيت‌هاي قانوني قوه قضاييه و نيروي انتظامي و ساير نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي و عمومي ذي‌ربط نسبت به ممانعت از بهره‌برداري تا زمان اجراي كامل دستورالعمل و صدور تاييديه ايمني اقدام كنند، به نحوي كه ابتدا با نصب پلاكارد خطر، شهروندان را از ناايمن بودن ساختمان مطلع كرده و ارايه خدماتي مانند، آب، گاز و برق به ساختمان با حكم قضايي قطع و در آخرين گام نسبت به پلمب ساختمان اقدام شود.
بابايي ادامه داد: متاسفانه طبق گزارش‌هاي اخذ شده از مناطق و سازمان آتش‌نشاني، به‌رغم پيگيري‌هاي مكرر كميته ايمني و مديريت بحران شوراي اسلامي شهر تهران و ورود قوه قضاييه به موضوع روند بررسي و رفع خطر از اين ۱۲۹ ساختمان بسيار كند است.
او تاكيد كرد: در شرايطي كه در اين فهرست مراكز جمعيتي نظير پلاسكو كم نيستند از شهردار تهران انتظار مي‌رود با تاكيد ويژه از طريق شهرداري‌هاي مناطق موضوع را در اولويت برنامه‌ها قرار داده و اقدام عاجل انجام دهد، چراكه عدم توجه به تقدم اقدامات پيشگيرانه و وقوع حوادثي نظير ريزش پلاسكو و انفجار كلينيك سينا مهر شميران تبعات بسياري را براي مديريت شهري و شهر به دنبال خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون