• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5309 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور

پاسخ وزارت تعاون به گزارش «اعتماد»

در پاسخ به مطلب منتشره با عنوان: «اولين كانون صنفي كارگران مجتمع گاز پارس جنوبي از پارسال منتظر اعتبارنامه است/ هيات‌مديره بي‌اعتبار» مورخ 15/06/1401 توضيحات اين وزارتخانه به شرح زير ارسال مي‌گردد. مقتضي است برابر قانون مطبوعات نسبت به درج آن اقدام لازم به عمل آورند.
منطقه ويژه اقتصادي انرژي عسلويه بر اساس تصويب نامه شماره 65601/ت20667ك مورخ 21/10/1377 شوراي عالي مناطق آزاد تجاري صنعتي ايجاد و مطابق با تصويب نامه شماره 61429/ت 20667 ك مورخ 10/12/1378 شوراي عالي مناطق آزاد تجاري صنعتي به منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس تغيير عنوان يافت.

روند قانوني تشكيل انجمن‌هاي صنفي و كانون‌هاي مربوطه در مناطق آزاد تجاري صنعتي
در اجراي اصل ۲۶ قانون اساسي و برابر با ماده ۱۳۱ قانون كار و بر‌اساس مقاوله‌نامه‌هاي بنيادين شماره‌هاي ۸۷ و ۹۸ سازمان بين‌المللي كار و به اعتبار قانون سرزمين اصلي و دادنامه شماره ۳۶۶ مورخ 08/03/1397 هيات عمومي ديوان عدالت اداري و همچنين سكوت قانون و مقررات در ايجاد تشكل‌هاي كارگري در مقررات اشتغال نيروي انساني، بيمه و تامين اجتماعي در مناطق آزاد تجاري صنعتي موضوع ماده ۱۲ قانون چگونگي اداره مناطق آزاد و ماده ۱۶ قانون تشكيل و ماده ۴۷ قانون برنامه چهارم توسعه، با توجه به وجود كارفرمايان متعدد اقتصادي، توليدي، صنعتي و خدماتي و اشتغال بيش از ۱۰۰ هزار نفر كارگر و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي كارگران و كارفرمايان و هماهنگي در انجام وظايف محوله و قانوني انجمن‌هاي صنفي، كانون مربوطه تشكيل مي‌گردد.
بر اين اساس اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان بوشهر با تدابير مدبرانه و با استفاده از ظرفيت قوانين كار و رويه‌هاي جاري و به موجب مقاوله‌نامه‌هاي سازمان بين‌المللي كار و با توجه به گذشت ۲۰ سال از ايجاد منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و وجود خيل عظيم جامعه كارگري و كاروكارگري و نارسايي قوانين حاكم در آن منطقه براي ايجاد تشكل‌هاي كارگري و كارفرمايي، ضمن اطلاع‌رساني به جامعه هدف (با برگزاري جلسات متعدد و مكرر، مصاحبه‌هاي راديويي و تلويزيوني، بازرسي و سركشي از آن منطقه و گفت‌وگو‌هاي اجتماعي با شركاي اجتماعي بالاخص كارگران)، آنان را ترغيب به تشكيل انجمن‌هاي صنفي كارگري نمود. در همين زمينه نيز برابر با ماده ۱۳۱ قانون كار و پس از سير مراحل و تشريفات قانوني و اداري در كليه پالايشگاه‌هاي فعال مستقر در منطقه ويژه اقتصادي انرژي نسبت به تشكيل انجمن صنفي كارگران پالايشگاه‌هاي مجتمع گاز پارس جنوبي به تعداد ۱۲ انجمن اقدام شد.
پس از احراز و تاييد صلاحيت منتخبين انجمن‌ها، احكام و اعتبارنامه‌هاي آنان صادر گرديد.
متعاقبا با راهنمايي‌هاي به عمل آمده، آن انجمن‌ها در انجام وظايف محوله و قانوني درخواست تاسيس كانون مربوطه را تقديم و پس از انجام انتخابات و مشخص شدن اعضا، مراتب برابر با مقررات جهت بررسي تاييد صلاحيت از مراجع مرتبط استعلام به عمل آمد.
با توجه به پراكندگي سكونت افراد منتخب در استان‌هاي مختلف كشور و نيز حساسيت و جايگاه كانون‌هاي كارگري، موضوع در سه ماهه دوم سال جاري پس از رفع نواقص پرونده مذكور به مراجع مربوطه ارجاع شد كه پس از سير مراحل و تشريفات قانوني، احكام و اعتبارنامه‌هاي آن كانون نيز صادر و تسليم آنان گرديده است و عملا خبر مذكور پس از صدور اعتبارنامه‌هاي مذكور بوده است.

توضيح اعتماد:
 برخلاف ادعاي مسوولان وزارت تعاون درباره انتشار اين گزارش بعد از صدور اعتبارنامه‌ها، طبق اطلاع دقيق «اعتمادـ اعتبارنامه‌ها در تاريخ 13 شهريور صادر شده اما زمان تحويل و ابلاغ آن به هيات‌مديره كانون صنفي مجتمع گاز پارس جنوبي بعد از 15 شهريور و بعد از انتشار گزارش روزنامه اعتماد بوده است. بنابراين در زمان انتشار گزارش، هيچ اعتبارنامه‌اي در اختيار هيات‌مديره كانون نبوده و رسانه‌ها هم موظف نيستند ديركرد نهادهاي دولتي در انجام وظايف‌شان را روزانه و ساعتي رصد و پيگيري كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون