• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5309 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور

راهكارهاي ستاد اربعين براي برگزاري يك مراسم ملي

نظر به انتشار مطلبي با عنوان «دگرگوني در پياده‌روي اربعين» در آن روزنامه در مورخ 24/6/1401 توضيحات ستاد مركزي اربعين حسيني در خصوص مطلب مطرح شده ارايه مي‌شود. لطفا ترتيبي اتخاذ فرماييد اين توضيحات براي آگاهي مخاطبان شريف، طبق ماده 23 قانون مطبوعات، به نحو متناسب منتشر شود. 
باسمه‌تعالي
در ارتباط با انتشار گزارش‌هاي انتقادي در برخي از جرايد كشور نسبت به مديريت اربعين و گرفتاري‌هاي پيش آمده براي زائرين حسيني در گذرگاه‌هاي مرزي، جوابيه زير براي تنوير افكار عمومي و بهره‌برداري اصحاب شريف رسانه در محورهاي مختلف تقديم مي‌شود.
1- در مديريت اربعين امسال دو مولفه تعيين‌كننده گرماي هوا و تراكم جمعيت امري كاملا جدي است. مراسم اربعين حسيني نزديك به يك دهه است كه در ايران اسلامي برگزار مي‌شود و هر ساله روند تصاعدي جمعيت را شاهد هستيم. مولفه افزايش جمعيت در كنار تقارن زماني اربعين امسال با فصل گرم سال شرايط متفاوت‌تري را نسبت به سال‌هاي گذشته ايجاد كرده بود.
2- ستاد مركزي اربعين حسيني كه از مهر ماه سال گذشته برنامه عملياتي خود را براي برگزاري هر چه باشكوه مراسم اربعين حسيني آغاز كرده بود، از همان ابتدا با پيش‌بيني حجم ميليوني جمعيت و گرماي هوا بر لزوم كاربست امكانات و تجهيزات لجستيكي براي فراهم‌سازي سفر سهل و راحت عاشقان حسيني تاكيد داشت و در اين بستر نصب مه‌پاش، تونل‌هاي خنك‌كننده هوا و احداث گسترده سايبان براي استراحت زائرين در دستور كار قرار گرفت.
3- رييس ستاد مركزي اربعين حسيني كه در گذشته نيز از اعضاي اصلي اين ستاد بوده است، با وقوف و آگاهي كامل از كم و كيف امكانات و تجهيزات مستقر در پايانه‌هاي مرزي، بارها در صحنه ميداني حاضر شد و از نزديك بر پيشرفت طرح‌هاي عمراني و زيرساختي نظارت داشت. از سوي ديگر با توجه به عدم برگزاري مراسم در طول دو سال شرايط كرونايي و مطالبه ميليوني براي حضور در عتبات عاليات، براي مديريت بهينه اين امر، مرزهاي جديد در استان‌هاي كردستان و آذربايجان غربي فعال شدند.
4- در خصوص موضوع معطلي زائران در پايانه‌هاي مرزي هم لازم به اشاره است كه علت اصلي اين چالش پيش آمده عدم تناسب خروجي گيت‌هاي ايران با ورودي گيت‌هاي عراق بوده و رسانه‌هاي محترم بايد شرايط و امكانات زيرساختي كشور عراق را در گزارش‌هاي‌شان در نظر بگيرند. هرچند در اين زمينه هم با تدبير وزير كشور كه شخصا براي 4روز در مرزها حضور داشت، موضوع با كمترين نگراني و چالش حل شد.
5- وزير كشور در چند نوبت ديدار و گفت‌وگوي مستقيم با همتاي عراقي‌اش بر لزوم تجهيز امكانات در پايانه‌هاي مرزي تاكيد داشت و اين موضوع بارها مورد پيگيري قرار گرفت و با توجه به اهميت همين امر در سفري ضرب‌الاجلي راهي عراق شد كه افزايش گيت‌هاي ورودي در پايانه‌هاي مرزي از جمله دستور كار مذاكرات دكتر احمد وحيدي وزير كشور در گفت‌وگو با نخست وزير و وزير كشور عراق بود.
6- ستاد مركزي اربعين حسيني با رصد دقيق و پيش‌بيني كارشناسانه از تعداد حضور زائرين حسيني بر لزوم تهيه و تامين حمل و نقل عمومي تاكيد وافر داشت و در اين خصوص با هماهنگي وزارت راه و شهرسازي همه ظرفيت‌هاي حمل و نقل عمومي كشور به ميدان آمد و بيش از 10 هزار اتوبوس براي جابه‌جايي زائرين به كار گرفته شد. در كنار اين امر ظرفيت حمل و نقل ريلي هم مورد استفاده قرار گرفت و براي نخستين‌بار زائران توانستند از بصره به‌طور مستقيم راهي شهرهاي زيارتي در عراق شوند.
7- بعد از ارزيابي‌هاي اوليه و اخذ گزارش‌هاي لازم از وضعيت حمل و نقل در داخل عراق، با تدبير وزير كشور اتوبوس و ون براي كمك به انتقال زائرين به كربلا و نجف، وارد عراق شدند كه نقش موثري در انتقال سريع زوار ايفا كرد.
8- ستاد مركزي اربعين حسيني با وجود همه تلاش‌هاي شبانه‌روزي و حداكثري انجام شده براي جلب رضايتمندي زايران و فراهم ساختن سفر سهل و آسان، كاستي‌ها و نواقص پيش آمده را به دقت بررسي كرده تا در برنامه‌ريزي‌هاي آتي، مورد توجه و استفاده قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون