• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5313 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر

خبرخوان

ايران در رتبه سوم تورم جهاني

اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود به بررسي وضعيت برخي شاخص‌هاي اقتصادي مانند تورم ميان تعدادي از كشور‌هاي منتخب پرداخته است. به گزارش ايسنا، براساس بررسي‌هاي انجام شده در ماه جولاي ۲۰۲۲ در قياس با ماه مشابه سال قبل، كشور آرژانتين بيشترين تورم را داشته است. در طول اين مدت ميزان افزايش قيمت‌ها در اين كشور امريكاي جنوبي نزديك به ۸۰درصد بوده است. در رتبه دوم اين جدول، تركيه قرار گرفته و قيمت‌ها در فاصله يك سال ۷۱درصد در اين كشور افزايش يافته‌اند. پس از آن ايران با تورم نقطه به نقطه ۵۴درصدي در تير ماه قرار گرفته است. البته اين عدد در اقتصاد ايران تغيير كرده و براساس برآوردي كه مركز آمار از تورم نقطه به نقطه شهريور ماه داشته اين عدد به زير ۵۰درصد بازگشته است. همچنين در طول اين مدت تورم پاكستان حدودا ۲۵درصد، لهستان و روسيه ۱۵درصد، شيلي ۱۳درصد، ازبكستان ۱۲درصد و گرجستان نيز ۱۱درصد بوده است. در ميان كشور‌هايي كه كمترين تورم را داشته‌اند، عمان با ۲.۶درصد صدرنشين است و پس از آن عربستان سعودي و چين با ۲.۷درصد قرار دارند. اندونزي و قطر تورمي كمتر از 5درصد داشته‌اند و تورم عراق و هندوستان نيز حدود 5درصد بوده است. آمار‌ها نشان مي‌دهد كه ميانگين تورم در منطقه يورو حدودا ۹درصد، در امريكا ۸.۵درصد و در آلمان ۷.۵درصد بوده است. بررسي تورم اقلام خوراكي و آشاميدني در ماه آگوست نشان مي‌دهد كه زيمبابوه با ثبت عدد ۳۵۳درصدي بالاترين تورم را در اين حوزه به خود اختصاص داده است. لبنان با ۲۴۰درصد، ونزوئلا با ۱۳۱درصد و سريلانكا ۹۱درصد در رده‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. همچنين در اين مدت تورم اقلام خوراكي در تركيه ۹۰درصد، ايران ۸۱درصد، آرژانتين ۶۶درصد و مولداوي ۳۸درصد بوده است.

 

درآمد ۱۰ ميليون  ايراني  به اينستاگرام  وابسته است

 يك محقق و پژوهشگر اقتصادي اعلام كرد: شغل حدود ۱۰ ميليون نفر و ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار كسب و كار در كشور وابسته به اينستاگرام است كه با بستن آن ضرر و زيان هنگفتي به اقتصاد خانواده‌ها و كشور وارد مي‌شود. مهدي بشارتده سلوطي با اشاره به اثرات قطعي اينترنت روي مشاغل در فضاي مجازي در كشور اظهار كرد: زيان اقتصادي كه به واسطه قطعي اينترنت در ايران روي داده است بيش از ۱.۵ ميليون دلار در هر ساعت پيش‌بيني شده كه در پلتفرم‌هايي همانند واتساپ، اينستاگرام و توييتر و... بوده است. استاد دانشگاه علم و فناوري مازندران با تاكيد بر اينكه اين عدد‌ها نشان مي‌دهد بستن درگاهي كه درآمد ۱۰ ميليون نفر وابسته به آنجا بوده است چه ضرر و زياني را رقم خواهد زد، گفت: مساله ديگر اينكه حدود ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار كسب و كار در حوزه فروش و تبليغات در فضاي مجازي در بخش اينستاگرام فعال هستند. اين كارشناس اقتصاد با گرايش سياست و توسعه، ادامه داد: براساس شاخصي كه تعريف شده است حدود ۱۵.۵درصد توليد ناخالص جهاني مربوط به اقتصاد ديجيتال بوده و اين شاخص در ۱۵ سال حدود ۲.۵درصد رشد كرده است؛ يعني نه تنها اقتصاد دنيا به سمت اقتصاد ديجيتال پيش مي‌رود بلكه وابستگي اقتصاد كشور‌ها هم به سمت اقتصاد ديجيتال حركت كرده است.

 

زمزمه قطع گاز شركت‌هاي فولادي در زمستان

عضو هيات‌مديره انجمن توليدكنندگان فولاد ايران خاطرنشان كرد: به كارخانه‌هاي توليد ابلاغ شد كه در فكر ذخيره‌سازي سوخت مايع باشند و اين مساله حاكي از اين مهم است كه گاز شركت‌هاي فولادي در زمستان قطع خواهد شد. رضا شهرستاني با اشاره به ترسيم چشم‌انداز توليد ۵۵ ميليون تن فولاد در ۱۴۰۴، گفت: توليدكنندگان زمان را از دست داده‌اند و اگر ما مي‌خواستيم به ميزان توليد مقرر شده دست بيابيم بايد كارخانه‌ها با تمام ظرفيت اقدام به توليد مي‌كردند؛ اين در حالي است كه در ۲ سال اخير ۳ ماهه تابستان شركت‌هاي توليدي فولاد انرژي برق و گاز آنها قطع مي‌شد از اين‌رو با نيمي از توان اقدام به توليد مي‌كردند. وي از كاهش حجم توليد فولاد در كارخانه‌هاي خصوصي خبر داد و افزود: شركت‌هاي خصولتي زنجيره كامل را دارند از اين‌رو در زيان نمي‌روند و ميزان سوددهي آنها كاهش پيدا نمي‌كند؛ اما شركت‌هاي خصوصي در زيان هستند و بسياري از اين شركت‌ها كارخانه‌هاي توليدي خود را براي فروش گذاشته‌اند. شهرستاني با اشاره به اختلاف فاحش قيمت فولاد صادراتي ايران با قيمت‌هاي جهاني گفت: خريداران خارجي از اين اختلاف قيمت سود قابل توجهي عايد آنها مي‌شود و برخي كشور‌ها تعرفه‌هاي سنگيني براي واردات فولاد ايران درنظر گرفته‌اند.

 

پرونده مطالبات گندمكاران بسته شد

با واريز مبلغ ۱۰ هزار ميليارد تومان ديگر باقي‌مانده از مطالبات گندمكاران سراسر كشور به حساب آنها، ميزان پرداختي به كشاورزان گندمكار به ۸۳ هزار ميليارد تومان رسيد تا پاياني خوش در سال جاري زراعي، براي توليدكنندگان اين محصول راهبردي در كشور رقم بخورد. براساس اين گزارش، امسال، نزديك به ۵۱۰ هزار كشاورز ايراني به دولت گندم تحويل دادند كه بيشترين ميزان خريد به ترتيب در استان‌هاي خوزستان با يك ميليون و ۳۶۱ هزار تن گندم، گلستان با ۷۵۹ هزار تن، كردستان با ۶۱۹ هزار تن، فارس با ۴۹۶ هزار تن و كرمانشاه با ۴۷۴ هزار تن ثبت شد و بيشترين رشد توليد نيز به ترتيب در استان‌هاي خراسان شمالي، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، زنجان و آذربايجان شرقي به ثبت رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون