• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5313 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۷ مهر

خبرخوان

تحرك مشكوك  شركت‌هاي بزرگ در  بازار  برنج

اسفنديار قاسم‌زاده، عضو انجمن برنج ايران، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاين درباره آخرين وضعيت بازار برنج و دلايل نوسان آن، اظهار كرد: قيمت خريد برنج از كشاورزان در ارقام پر محصول و بومي تا يك هفته پيش به كف رسيده بود اما، به يك‌باره وارد روندي صعودي شد به نحوي كه تا امروز قيمت در پرمحصول‌ها ۱۰درصد و در بومي‌ها ۵درصد رشد داشته است. وي ادامه داد: در حال حاضر كشاورزان هر كيلوگرم برنج رقم پر محصول، ندا را ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان، هر كيلوگرم برنج رقم شيرودي را ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان، هر كيلوگرم فجر را ۵۹ هزار تومان به فروش مي‌رسانند. قاسم‌زاده همچنين قيمت حال حاضر فروش هر كيلوگرم برنج بومي طارم و هاشمي درجه يك توسط كشاورزان را ۹۰ هزار تومان اعلام كرد. وي معتقد است؛ يكي از دلايل اصلي روند افزايشي قيمت برنج در عرض يك هفته، ورود شركت‌هاي بزرگ به بازار براي خريد و ايجاد تقاضاي مضاعف است. قاسم‌زاده تصريح كرد: به دلايل نامعلومي اين شركت‌ها تا يك هفته پيش به بازار برنج وارد نشده بودند و يك‌باره تقاضاي خود را به بازار تحميل كردند.

ژاپن دوباره  خريدار نفت ايران مي‌شود؟

پالايشگاه‌هاي آسيايي كه معمولا بزرگ‌ترين خريداران نفت ايران بوده‌اند، مشتاق ازسرگيري واردات نفت در صورت احياي توافق هسته‌اي هستند. در اين ميان ايران نيز تمايل خود را در اين راستا اعلام كرده است.
ژاپن واردات نفت ايران را در ماه مه سال ۲۰۱۹ مدت كوتاهي پس از اينكه وارداتش را در فوريه ازسرگرفته بود متوقف كرد زيرا امريكا معافيت۱۸۰ روزه هشت كشور شامل ژاپن براي ادامه واردات نفت ايران را تمديد نكرد. طبق آمار وزارت اقتصاد، بازرگاني و صنعت ژاپن، واردات نفت ژاپن از ايران در سال ۲۰۱۹ به ۱۷.۱۰ ميليون بشكه بالغ شد كه ۶۳.۲درصد در مقايسه با ۴۶.۵۱ ميليون بشكه در سال ۲۰۱۸ كاهش داشت.

۳ پيامد  لايحه  اصلاح  قانون فرآيند  اسقاط  خودرو

لايحه اصلاح قانون اسقاط خودرو ۳ پيامد شامل تعارض منافع، عدم امكان جايگزيني فرسوده‌ها به دليل پايين بودن مبلغ پيشنهادي به جاي ارايه گواهي اسقاط و احتمال انحراف در منابع جمع شده را در پي دارد. وزارت صمت در حال پيگيري تصويب لايحه‌اي (لايحه اصلاح قانون فرآيند اسقاط خودرو) در مجلس است كه به موجب آن در صورتي كه وزارت صمت تشخيص دهد كه كمبود خودرو اسقاطي و الزام به اسقاط خودرو، سبب اخلال در توليد و عرضه خودرو شده است خودروسازان مجاز مي‌شوند به جاي ارايه گواهي اسقاط يك درصد قيمت خودرو را به صندوق محيط زيست واريز كرده و خودرو توليدي را شماره‌گذاري كنند. البته كليات اين لايحه در كميسيون صنايع و معادن مجلس تصويب شده و نمايندگان در حال بررسي جزييات هستند؛ با اين حال طبق گفته كارشناسان اين مصوبه در واقع مسيري براي دور زدن ماده ۱۰ قانون ساماندهي صنعت خودرو و توقف اسقاط خودرو ايجاد مي‌كند، چراكه تشخيص اخلال در توليد به وزارت صمت سپرده شده است و اين وزارتخانه به واسطه سازمان گسترش و نوسازي صنايع سهامدار خودروسازان است. اين موضوع سبب ايجاد تعارض منافع مي‌شود.
همچنين مبلغ پيشنهادي ناچيز است و امكان جايگزيني خودروهاي فرسوده با استفاده از آن ميسر نيست و از سويي ديگر امكان انحراف منابع جمع شده در صندوق به ساير حوزه‌ها وجود دارد.

جهان وارد ركود اقتصادي مي‌شود

نگوزي اوكونجوايوالا، رييس سازمان تجارت جهاني به رويترز گفت كه انتظار دارد پيش‌بيني‌هاي تجارت جهاني از ۳درصد فعلي براي سال ۲۰۲۲ با اشاره به جنگ ادامه‌دار روسيه و اوكراين و بحران‌هاي غذايي و انرژي كاهش يابد. وي گفت: همه شاخص‌ها به اعداد نزولي اشاره مي‌كنند. ما اكنون در ميانه اصلاح پيش‌بيني‌هاي خود هستيم، اما چندان اميدوار‌كننده به نظر نمي‌رسد. سازمان تجارت جهاني پيش‌بيني خود را براي رشد تجارت جهاني در سال جاري از ۴.۷درصد در آوريل به ۳درصد كاهش داده است و رشد ۳.۴ درصدي را در سال ۲۰۲۳ پيش‌بيني كرد.

واردات  دانه‌هاي  روغني  با  تعرفه  صفر 

محمدمهدي برادران، معاون صنايع عمومي وزير صمت گفت: با اجراي طرح توزيع عادلانه يارانه‌ها، دولت اين اجازه را به واردكنندگان داده است تا دانه‌هاي روغني و روغن تصفيه نشده را با تعرفه صفر وارد كنند. 
وي افزود: وارد‌كنندگان حوزه گندم مي‌توانند محصولات دانه‌هاي روغني را با تعرفه گمركي و ماليات ارزش افزوده يك درصد وارد كنند. وي با اشاره به مزاياي واردات دانه‌هاي روغني و روغن تصفيه شده گفت: اگر از ظرفيت واردات استفاده شود قيمت مواد اوليه در بازار افت مي‌كند و موجب مي‌شود تا قيمت تمام شده محصول هم كاهش يابد ضمن اينكه بازار‌هاي صادراتي هم حفظ مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون