• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5314 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۹ مهر

ده‌ها شهروند شيعه هزاره در حمله انتحاري به يك مركز آموزشي در غرب كابل جان باختند

آزمون خون

شهاب شهسواري

 

حمله انتحاري مهاجمان ناشناس به يك مركز آموزشي در محله دشت پرچي كابل، به دانش‌آموزان دختر و پسري كه در حال شركت در يك آزمون آزمايشي كنكور بودند، باعث به خاك و خون كشيده‌شدن ۲۳ شهروند هزاره و زخمي شدن ۳۵ نفر ديگر شد. حمله تروريستي به مركز آموزشي در غرب كابل يك هفته بعد از آن رخ مي‌دهد كه يك حمله تروريستي به مسجدي در مركز كابل پس از نماز جمعه باعث كشته‌شدن ۷ نمازگزار و زخمي شدن ۴۱ نفر ديگر شد. به نوشته رسانه‌هاي محلي چند مهاجم با حمله به مركز آموزشي كورس كاج، به نگهبانان و مسوولان اين مركز تيراندازي كردند و عامل انفجاري بعد از ورود به محل آزمون آزمايشي كنكور، با انفجار جليقه خود باعث مرگ ده‌ها كودك كه بسياري از آنها دختران شيعه افغان بودند، شد. سخنگوي وزارت داخله طالبان نيز گفته است كه نيروهاي طالبان پس از رويداد به اين محل رسيدند و تاكيد مي‌كند اهداف غيرنظامي «بي‌رحمي غيرانساني دشمن و عدم رعايت معيارهاي اخلاقي را ثابت مي‌كند.» بيمارستان امرجنسي كابل در توييتي نوشته كه پس از انفجار در منطقه دشت برچي «۲۲ قرباني انفجار به اين مركز رسيده است كه بيشتر آنان زنان بين 25-18 ساله» هستند. به نوشته بي‌بي‌سي مركز آموزشي «كاج» يك نهاد خصوصي آموزشي در غرب كابل است كه بيشتر برنامه‌هاي آمادگي براي ورود به كنكور/ پيش‌دانشگاهي براي دانش‌آموزان دختر و پسر در آن برگزار مي‌شود. تا لحظه تنظيم اين گزارش هيچ گروهي مسووليت اين حمله را بر عهده نگرفته است، با اين حال معمولا گروه تروريستي داعش مسووليت چنين اقدام‌هاي تروريستي را عليه شيعيان هزاره بر عهده مي‌گيرد.
اين نخستين‌بار نيست كه عوامل تروريستي به مراكز آموزشي در غرب كابل و محله‌هاي شيعه‌نشين حمله مي‌كنند. فروردين ماه سال جاري عوامل تروريستي به حمله به دو مركز آموزشي در محله دشت پرچي، مركز تعليمي ممتاز و ليسه عالي عبدالرحيم شهيد، ده‌ها كشته و زخمي بر جا گذاشتند. يك‌سال قبل از آن نيز، پيش از آنكه طالبان بر افغانستان حاكم شود، تروريست‌ها با حمله به مكتب دخترانه سيدالشهداي كابل دست‌كم ۹۰ دختر دانش‌آموز افغان را به خاك و خون كشيدند. بسياري از فعالان حقوق بشر اقدامات تروريستي عليه شيعيان در خاك افغانستان را نسل‌كشي نظام‌مند هزاره‌هاي توصيف مي‌كنند. به‌رغم اقدام‌هاي تروريستي متعدد در محله‌هاي شيعه‌نشين و هزاره‌نشين كابل، گروه شبه‌نظامي طالبان تاكنون هيچ اقدام موثري براي حفظ امنيت هزاره‌ها در پايتخت افغانستان انجام نداده و وقوع حملات انتحاري و مسلحانه به شيعيان به يك امر معمول در كابل تبديل شده است تا جايي كه عفو بين‌الملل حمله صبح ديروز را نشانه «شكست مطلق طالبان» در تامين امنيت شيعيان توصيف مي‌كند.
ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان اين اقدام تروريستي را «وحشت بزرگ» توصيف كرد. مجاهد با انتشار بيانيه‌اي گفت: «امارت اسلامي افغانستان [حكومت خودخوانده گروه شبه‌نظامي طالبان در افغانستان] حمله امروز بر يك مركز آموزشي (كورس كاج) در حوزه سيزدهم شهر كابل را وحشت بزرگ مي‌داند و آن را شديدا تقبيح مي‌كند. با خانواده‌هاي قربانيان تاثيرات عميق و غم‌شريكي خود را شريك مي‌سازد. در راستاي دريافت و مجازات عاملين جنايتكار اين رويداد اقدامات لازم صورت مي‌گيرد.»
حامد كرزي، رييس‌جمهور پيشين افغانستان، حمله تروريستي مذكور را به شديدترين الفاظ تقبيح كرده و آن را در تضاد با تمام اصول و ارزش‌هاي انساني و اسلامي خواند. كرزي اين جنايت ضد بشري را دسيسه آشكار دشمنان ترقي و تعالي كشور و بيانگر هراس آنان از عزم راسخ جوانان عزيز ما براي آبادي و آينده روشن افغانستان دانست و افزود: «يگانه راه نجات كشور از دسايس بيگانه‌گان برخورد و ايستادگي آگاهانه با آن و تقويت هرچه بيشتر اتحاد و اتفاق ملي است.» عبدالله عبدالله، رييس شوراي عالي مصالحت در حكومت پيشين نيز اين حمله را محكوم كرد. آقاي عبدالله اين رويداد را يك «حمله تروريستي» خوانده و آن را «كار دشمنان صلح و پيشرفت» عنوان كرده است. نمايندگي سازمان ملل در افغانستان (يوناما) نيز گفته است كه خانواده سازمان ملل اين ظلم و جنايت را محكوم و با همه عزاداران اين حمله ابراز همدردي مي‌كند.
شكست مطلق طالبان
سازمان عفو بين‌الملل ساعاتي در واكنش به قتل عام دانش‌آموزان شيعه هزاره در كابل با صدور بيانيه‌اي از ناتواني حكومت طالبان با كشتار نظام‌مند شيعيان در افغانستان انتقاد كرده و از شكست مطلق طالبان در تامين امنيت سخن گفته است. در اين بيانيه آمده است: «حمله دهشتناك امروز تازه‌ترين مورد از يك رشته حملات به مناطق عمدتا با جمعيت هزاره و شيعه، يادآور شرم‌آور از ناكامي و شكست مطلق طالبان، به عنوان مسوولان حاكم، در حفاظت از مردم افغانستان است.» در بيانيه عفو بين‌الملل از طالبان خواسته شده كه «بايد اقدامات فوري براي تضمين امنيت همه مردم تحت حكومت طالبان، به ويژه اعضاي جوامع اقليت بردارد.» عفو بين‌الملل همچنين گفته كه «طالبان از زماني كه روي كار آمده، اقدامات اندكي را براي حفاظت از عموم و به ويژه شيعيان هزاره روي دست گرفته است كه به صورت سيستماتيك عمدتا از سوي داعش در مدارس، مساجد، مراكز آموزشي و عمومي هدف قرار گرفته‌اند.» به گفته عفو بين‌الملل اما حكومت طالبان «در عوض، ناديده گرفته و اقداماتي كرده كه تنها خطر جاني براي مردم افغانستان به ويژه افراد متعلق به جوامع قومي و اقليت تشديد شده است.»
مقتدي صدر: طالبان مسوول حملات به شيعيان افغانستان است
مقتدي صدر، سياستمدار جنجالي عراق، با انتشار بيانيه‌اي در شبكه اجتماعي توييتر به‌شدت از عملكرد طالبان در مقابل حملات تروريستي عليه شيعيان انتقاد كرد و در عين حال از عربستان سعودي خواست تا در برابر اين اتفاقات مداخله كند. مقتدي صدر رهبر جريان صدر عراق در اين بيانيه نوشت: «كدام دولت است كه نمي‌تواند از ملتش حفاظت كند؟ يا كدام دولت است كه فقط تماشاگر انفجارهاي هفتگي است كه شيعيان را هدف قرار داده است؟ آري اين دولت؛ طالبان است.» وي گفت: «من از نجف اشرف طالبان را مسوول انفجارهايي مي‌دانم كه در برهه كنوني برادران شيعه در افغانستان را هدف گرفته و هيچ بعيد نيست در آينده برادران سني افغانستاني را نيز كه عقيده‌شان همسو با طالبان است، هدف قرار دهد.» مقتدي صدر ادامه داد: «به‌طور كلي طالبان يا عمدا سكوت كرده و نسبت به آنچه رخ مي‌دهد رضايت دارد يا اينكه ناتوان در حفاظت از ملت افغانستان است؛ بنابراين جامعه بين‌الملل بايد براي پايان دادن به درد و رنج اين مردم مداخله كند چراكه اين ملت خواستار زندگي بوده‌اند اما سرنوشت‌شان با مرگ گره خورده است.» صدر همچنين نوشت: «به همين مناسبت از عربستان سعودي كه در حال تلاش براي دور شدن از افراط‌گرايي است مي‌خواهيم كه در رخدادهاي افغانستان مداخله كند؛ چراكه چنين اقدامي واجب شرعي آن در مقابل درگاه خداوند متعال است.» رهبر جريان صدر در پايان در پيامي به شيعيان افغانستان خاطرنشان كرد: «اي شيعيان افغانستان در راستاي پايان دادن به درد و رنج‌هاي‌تان يكدست و متحد باشيد و براي مطرح كردن خواسته‌هاي تان و شنيده شدن صداي‌تان به خداوند توكل كنيد؛ چرا كه خداوند ياريگر شما و محمد (ص)، علي (ع) و فاطمه (س) شفيعان شما هستند.» 

 


واكنش تهران به انفجار كابل: 
آماده كمك به آسيب‌ديدگان هستيم

سخنگوي وزارت امور خارجه حمله تروريستي به يك مركز علمي و آموزشي در غرب كابل را كه به كشته و مجروح شدن ده‌ها تن منجر شد، به‌شدت محكوم كرد. ناصر كنعاني در اين باره گفت: حمله مرگبار به جوانان بي‌گناه شركت‌كننده در يك آزمون علمي، اقدامي ددمنشانه و مغاير با آموزه‌هاي ديني و اصول اوليه انساني است و ارتكاب آن لكه ننگي بر دامن عاملان اين جنايت و حاميان تروريست‌هاي اهريمني به شمار مي‌رود. كنعاني با يادآوري مسوليت مقامات سرپرستي موقت افغانستان در تامين امنيت براي شهروندان اين كشور، با خانواده‌هاي داغديده ابراز همدردي و براي درگذشتگان رحمت الهي و براي مجروحان شفاي عاجل مسالت كرد.
 حسن كاظمي قمي، نماينده ويژه ايران در امور افغانستان از آمادگي اين كشور براي كمك به بازماندگان انفجار ديروز كابل خبر داد. به گزارش آوا پرس، نماينده ويژه ايران در امور افغانستان در تماس تلفني با مقامات وزارت صحت عامه امارت اسلامي [حكومت خودخوانده گروه شبه‌نظامي طالبان در افغانستان] براي كمك به آسيب‌ديدگان انفجار ديروز كابل اعلام آمادگي كرد. پيش از اين نيز سفارت ايران در افغانستان حمله تروريستي به مركز آموزشي كاج در غرب كابل را محكوم كرده و آن را «ددمنشانه و تروريستي» خوانده بود. سفارت ايران در كابل در توييتي نوشته است: «سفارت جمهوري اسلامي ايران وقوع حادثه ددمنشانه و تروريستي در غرب كابل كه منجر به شهادت و جراحت شماري از مردم بي‌گناه به ويژه دختران و پسران دانش‌آموز افغانستاني شد را شديدا محكوم كرده و مراتب تسليت خود را به بازماندگان اين حادثه جانسوز اعلام مي‌نمايد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون