• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5314 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۹ مهر

خبر

ارمنستان: مواضعي كه آذربايجان تصرف كرده، اهميت استراتژيك دارد
معاون ستاد كل نيروهاي مسلح ارمنستان در پاسخ به سوالي درباره خسارات ارضي در جريان حملات ۱۳ تا ۱۴ سپتامبر توسط جمهوري آذربايجان گفت: آذربايجان چندين موضع نظامي ارمنستان را در مسير واردنيس تصرف كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از پايگاه خبري آرمن پرس، آراكل مارتيكيان، معاون ستاد كل نيروهاي مسلح ارمنستان گفت: مواضعي كه جمهوري آذربايجان تصرف كرده از نظر تاكتيكي اهميتي ندارد، اما از نظر استراتژيك مهم هستند. او گفت: نمي‌توانيم بگوييم كه آنها پيشروي‌هاي ارضي چشمگيري در آنجا داشتند. درست است كه در تصرف برخي پاسگاه‌هاي نظامي موفق بودند، اما اين مواضع از نظر تاكتيكي آنقدر مهم نيستند، بلكه از نظر استراتژيك اهميت دارند؛ زيرا دقيقا بالاي مناطق ما هستند و نيروهاي جمهوري آذربايجان مي‌توانند تا حدي بر جاده‌هاي ما نظارت داشته باشند.


حماس: وضعيت كرانه باختري در حال انفجار است
معاون رييس دفتر سياسي حماس اعلام كرد كه وضعيت كرانه باختري در حال انفجار است و تعيين تكليف نبرد با دشمن تنها با مقاومت مسلحانه ممكن است. به گزارش شبكه خبري روسيا اليوم، صالح العاروري، معاون رييس دفتر سياسي حماس گفت: وضعيت كرانه باختري در حال انفجار است، اعضاي مقاومت در كنار يكديگر مي‌جنگند و شهيد مي‌شوند و اين نشان‌دهنده انتفاضه جديدي است كه بسيار از انتفاضه‌هاي قبلي قوي‌تر است. ملت ما در برابر اشغالگران يك صف واحد را تشكيل دادند. مقاومت براي دشمن منشا نگراني است. تعيين تكليف نبرد با دشمن تنها با مقاومت مسلحانه ممكن است. وي درباره هماهنگي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين و مقامات اسراييلي گفت: ما اميدواريم كه كارمندان مسوول هماهنگي امنيتي در اين دستگاه‌ها اين امر را به مقاومت واگذار كنند. دستگاه‌هاي امنيتي در كرانه باختري سلاح‌هاي افراد تحت تعقيب را مصادره مي‌كنند. ما از تشكيلات خودگردان فلسطين مي‌خواهيم تصميم استراتژيكي را براي گردهم آوردن ملت فلسطين اتخاذ كرده و مسير استراتژيكي را براي مقاومت ترسيم كند.


امريكا خواهان از سرگيري مذاكرات با چين است
پس از توقف گفت‌وگوها با چين به دليل سفر جنجالي نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا به تايوان در اوايل ماه آگوست، واشنگتن از پكن خواست تا گفت‌وگوها را از سر بگيرد و همكاري در بخش‌هاي محيط زيست و بهداشت را ادامه دهد. به گزارش اسپوتنيك، نيكلاس برنز، سفير امريكا در چين در يك سخنراني تلويزيوني در نشست آسيايي موسسه ميلكن در سنگاپور گفت: پيام ما به چيني‌ها اين است كه بياييد صحبت كنيم، باب گفت‌وگوها را باز كنيم و به جلو برويم. بر اساس اين گزارش، سفير امريكا گفت: چين بايد در زمينه تغييرات آب و هوايي و مسائل بهداشتي همكاري كند. واشنگتن علاقه‌مند به حفظ رقابت موثر با پكن است. پلوسي در دوم آگوست به تايوان سفر كرد. اين اولين سفر يك رييس مجلس ايالات متحده به اين جزيره از سال 1997 بود. علاوه بر اين، پلوسي بالاترين مقام امريكايي بود كه در 25 سال گذشته از تايوان بازديد كرد. چين سفر پلوسي را كه به عنوان ژست حمايت از جدايي‌طلبي تلقي مي‌شود، محكوم كرد و تمرينات نظامي گسترده‌اي را در مجاورت جزيره راه‌اندازي كرد. پكن تايوان را بخشي غيرقابل تفكيك از قلمرو مستقل خود مي‌داند و با هرگونه تماس رسمي بين اين جزيره و ساير كشورها مخالف است. ايالات متحده از نيروهاي طرفدار استقلال در تايوان حمايت مي‌كند و به اين جزيره سلاح مي‌فروشد. پكن بارها گفته است كه اصل چين واحد پايه سياسي روابط چين و ايالات متحده است و نقض تعهدات توسط واشنگتن همكاري بين دو كشور را به خطر مي‌اندازد و صلح و ثبات در تنگه تايوان را تهديد مي‌كند.


حكم سه سال زندان ديگر براي آنگ سان سوچي
يك مقام حقوقي گفت: دادگاه ميانمار روز پنجشنبه آنگ سان سوچي، رهبر سابق اين كشور را در يك پرونده جنايي و شان ترنل، اقتصاددان استراليايي و مشاور سوچي را به دليل نقض قانون اسرار رسمي ميانمار به سه سال زندان محكوم كرد. به گزارش فيگارو، اين مقام كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه سوچي پس از محكوم شدن به همراه ترنل بر اساس قانون اسرار، به سه سال حبس محكوم شد. سه نفر از اعضاي كابينه او نيز مجرم شناخته شدند و هر كدام به سه سال محكوميت محكوم شدند. ترنل، ۵۸ ساله، دانشيار اقتصاد در دانشگاه مك كواري سيدني، به عنوان مشاور سوچي خدمت كرده بود. او نزديك به ۲۰ ماه است كه در بازداشت به سر مي‌برد. هنوز مشخص نيست كه آيا اين مدت از مجازات وي كسر مي‌شود يا خير. ترنل پنج روز پس از تسلط ارتش در هتلي در يانگون، بزرگ‌ترين شهر كشور دستگير شد. او كمتر از يك ماه قبل از آن از استراليا به ميانمار بازگشته بود تا در سمت جديدي به عنوان مشاور ويژه سوچي فعاليت كند. اگرچه تلويزيون دولتي سال گذشته گفت كه ترنل به «اطلاعات مالي مخفي دولتي» دسترسي داشته و سعي كرده از كشور فرار كند. ترنل و سوچي وقتي در دادگاه در ماه آگوست در دفاع از خود شهادت دادند، اين ادعاها را رد كردند. ترنل همچنين به نقض قانون مهاجرت متهم شد، اما هنوز مشخص نيست كه او چه حكمي براي آن دريافت كرده است. اين محاكمه، مانند ساير محاكمه‌هاي مربوط به سوچي، در يك دادگاه زندان برگزار شد و به روي رسانه‌ها و مردم بسته بود. وكلاي مدافع با صدور حكمي از افشاي جزييات رسيدگي منع شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون