• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5321 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۹ مهر

راننده هلندي باز هم به شكلي دراماتيك قهرمان فرمول يك شد

تك‌نوازي مكس ديوانه در اپرايي از واگنر

گروه ورزش

انگار مكس فرشتاپن نمي‌تواند بدون يك اتفاق فوق دراماتيك قهرماني در فرمول يك را كسب كند. راننده ردبول اكنون دو عنوان قهرماني دارد كه هر دو با عناصري از تئاترهاي واگنري (آهنگساز و رهبر اپراي اهل آلمان ۱۸83-۱۸13) با خوشي به اتمام رسانده است. او دومين قهرماني‌اش را در گرندپري ژاپن به دست آورد اما تنها پس از يك روز طولاني پر از حادثه، خشونت و يك شكست در پيچ پاياني. اما گويا همه اينها هم كافي نبود چون چند دقيقه مسخره در انتهاي رقابت لازم بود تا اپراي كميك كامل شود و قهرماني مكس فرشتاپن به تثبيت برسد در حالي كه خودش از هيچ چيزي خبر نداشت!

پس از جنجال بزرگي كه هنگام نخستين قهرماني فرشتاپن در سال گذشته در پيست ابوظبي رقم خورد، اين بازيكن ۲۵‌ساله خيلي مشتاق بود كه عنوان قهرماني دومش را در آرامش به دست آورد. او بدون شك شايسته اين بود كه در دوازدهمين پيروزي خود در سال جاري از ۱۸ مسابقه را در پيست سوزوكا كه حسابي از بارش باران خيس بود جشن بگيرد. او اين را نشان داد. عملكرد او يك نمايش كامل بود از اينكه چرا او در فاصله چهار رقابت مانده تا پايان مسابقات در صدر جدول قرار دارد و مي‌تواند قهرماني را هم جشن بگيرد. 
براي اينكه بفهميم دستاورد فرشتاپن تا چه حد بزرگ است بايد بدانيم او چهارمين راننده در طول تاريخ است كه با چهار مسابقه يا بيشتر تا پايان قهرماني‌اش را تضمين كرده است. مايكل شوماخر در سال ۲۰۰۲،  نايجل منسل در سال ۱۹۹۲ و سباستين فتل در سال ۲۰۱۱ كه او هم قهرماني‌اش را در گرندپري ژاپن جشن گرفت.  با اين وجود قبل از شروع رقابت كمي دور از ذهن  به نظر مي‌رسيد كه او اين كار را انجام دهد. او به ۱۱۲ امتياز اختلاف نياز داشت تا با شكست دادن هم‌تيمي خودش يعني سرخيو پرز و چارلز لكلرك از فراري قهرمان شود. در نهايت او توانست با اختلاف ۱۱۳ امتيازي با نفر دوم در پايان مسابقه قهرمان شود. 
حواشي بسيار زياد اين مسابقه كه بيش از دو ساعت به طول انجاميد آن هم به دليل بارش شديد باران روي تعداد دور مسابقه كه به ۲۸ دور كاهش پيدا كرده بود تاثير گذاشت اما در نهايت اين آخرين دور مسابقه بود كه تفاوت‌ها را رقم زد. 
با بدتر شدن شرايط بعد از گذشت دو دور از مسابقه رقابت متوقف شد چون چند تصادف رخ داد و بعد از بازگشايي مجدد پيست در حالي كه باران شلاق مي‌زد فرشتاپن قدرتمندانه به راهش ادامه داد. لكلرك در جايگاه دوم قرار داشت اما فاصله‌اش با راننده هلندي مدام بيشتر مي‌شد. به‌طور مداوم هر دو تقريبا يك ثانيه زيرا راننده فراري در چنگال پرز راننده ديگر ردبول افتاده بود. 
راننده مكزيكي به سختي لكلرك را به دام انداخت. در دور آخر وقتي وارد پيچ معروف شيكين شدند لكلرك مجبور شد از داخل پيچ را قطع كند. او از پيچ نهايي هنوز جلوتر بود كه بيرون آمد و جايگاه دوم را كسب كرد. اين كافي بود تا مبارزه قهرماني به دور گرندپري بعد كشيده شود. اما با سرعتي شگفت‌انگيز فيا صحنه را بررسي كرد و يك پنالتي پنج ثانيه‌اي به لكلرك داد و با اين اتفاق او به رتبه سوم رفت. 
همين پنالتي تكليف قهرماني را مشخص كرد اما قهرمان جديد نمي‌دانست برنده شده است. در سراسر پيست و اطراف آن سردرگمي وجود داشت. در مورد اينكه چقدر امتياز كسب شده و رقابت چگونه پايان يافته. فيا سال گذشته مقررات مربوط به امتيازهاي اعطا شده در مسابقات تعليق شده به دليل آب و هوا را تغيير داده بود اما به نظر مي‌رسيد كه تصميمات آنها كاملا واضح نبوده است. در برخي رشته‌ها دو سوم كل مسابقه را به عنوان تكميل رقابت در نظر مي‌گيرند اما در پايان گرندپري ژاپن حتي آنهايي كه در چندين ورزش سابقه فعاليت داشتند نمي‌دانستند چه چيزي رقم خواهد خورد. 
فرشتاپن بعدا اعتراف كرد هيچ ايده‌اي نداشته. او خوشحال از بردن گرندپري ژاپن از ماشين بالا رفت. اواسط مصاحبه‌هاي بعد از مسابقه پنالتي لكلرك اعلام شد. با اين حال هنوز مشكل امتيازات يك مسابقه معلق شده باقي ماند. در حالي كه همه منتظر بودند ببينند آيا امتيازات كامل اين مسابقه به برندگان داده مي‌شود يا نه فرمول يك به اين نتيجه رسيد كه اين اتفاق بيفتد. زيرا مسابقه به جاي تعليق دايمي به هر حال پايان يافته بود. در اين لحظه همه‌چيز عوض شد. تشويق مردم به فرشتاپن فهماند كه او قهرمان شده و فرمول يك دكمه جشن قهرماني جهان را فشار داد و نور و صدايي منتشر كرد كه هيچ كس با آن مخالفتي نداشت. 
يك بانوي چاق شروع كرد به آواز خواندن اما فرشتاپن هنوز كمي مردد به نظر مي‌رسيد حتي زماني كه صفحه بزرگ پشت سر او چهره خودش را با كلمات قهرمان جهان نشان داد. همانطور كه يك نماينده فيا تاييد كرد به نظر رسيد همه‌چيز تمام شده. بعد همه لبخند زدند. او از اينكه كار را به پايان رسانده خوشحال بود. اگرچه احتمالا فرمول يك فكر مي‌كرد بايد برخي از قوانين اغلب مخفيانه خود را كمي واضح‌تر كند به ويژه آن قوانيني كه افراد را مستقيما تحت تاثير قرار مي‌دهد. 
فرشتاپن براي مدتي طولاني لحظات سردرگمي و سپس شادي را تجربه كرد. اما رانندگان ديگر آن بعد از ظهر را با يك خاطره ديگر به ياد مي‌آورند. هنگامي كه كارلوس ساينز راننده فراري تصادف كرد يك تراكتور براي خارج كردن آن وارد پيست شد. اين اتفاق خاطرات سال ۲۰۱۴ در همين پيست را زنده كرد. اتفاقي كه باعث مرگ ژول بيانكي راننده شد. امسال اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه ماشين‌ها پشت ماشين ايمني در حال حركت بودند اما پيرگاسلي كه از گروه جدا شده بود داشت با سرعت پيست را طي مي‌كرد كه به ناگاه تراكتور را وسط جاده ديد. اين اتفاق باعث عصبانيت شديد رانندگان شد زير از سال ۲۰۱۴ كه بيانكي در سوزوكا با تراكتور تصادف كرد و درگذشت قرار بود ديگر از اين وسيله در فرمول يك استفاده نشود. پدر بيانكي بلافاصله پس از اين اتفاق از اينكه چنين اتفاقي دوباره در همان پيست رخ داده توييت كرد: «فيا هيچ احترامي براي ژول و رانندگان قائل نيست.»
اين‌بار خوشبختانه كسي آسيب نديد و در نهايت روز پر حادثه دست كم براي ردبول و فرشتاپن با موفقيت به اتمام رسيد. مكس ديوانه براي دومين بار عنوان قهرماني رقابت‌هاي فرمول يك را به دست آورد. كسي كه مي‌تواند در سال‌هاي بعد باز هم عناوين ديگري را به دست آورد.  در رقابت گرندپري ژاپن نيكلاس لطيفي راننده ايراني كانادايي ويليامز براي نخستين‌بار در اين فصل موفق شد در جمع ده راننده برتر مسابقات قرار بگيرد. او در طول فصل گذشته دو بار توانسته بود بين ده راننده برتربايستد. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون