• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5321 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۹ مهر

از شانس ايراني‌ها تا تلاش ژاپني‌ها

موفقيت‌ اتفاقي نيست!

تيم ملي فوتسال ايران با يك باخت دراماتيك مقابل ژاپن جام قهرماني را از دست داد. جامي كه ۱۲ بار با دستان كاپيتان ايران بالا رفته بود اين‌بار توسط كاپيتان برزيلي تيم ژاپن بالا رفت. بازيكنان تيم ملي بعد از بازي تا مدت زماني طولاني مدام اشك مي‌ريختند. بازيكناني كه در طول جام به احترام اتفاقات داخل كشور از خوشحالي كردن پرهيز كرده بودند و احتمالا براي بالا بردن جام هم آداب خاصي را مد نظر قرار داده بودند. 
دو سال ديگر دوره بعدي جام ملت‌هاي آسيا برگزار مي‌شود و بازيكنان جوان ايران كه خيلي‌هاشان براي نخستين‌بار تورنمنت آسيايي را تجربه مي‌كردند مي‌توانند اين نتايج را جبران كنند. جام جهاني هم سال ۲۰۲۴ برگزار مي‌شود. آنجا هم ايران يكي از مدعيان رسيدن به جمع چهار تيم پاياني خواهد بود و آن زمان مي‌توان اين اشك‌ها را تبديل به لبخند كرد. البته يك مانع بزرگ در اين مسير وجود دارد و آن هم تفكر مقامات فدراسيون است. 
برخي مقامات فدراسيون در كنار انتقادات تلويحي از برخي مسائل تيم ملي دليل نايب قهرماني ايران را بدشانسي ناميدند و اتفاقات را موجب شكست ملي‌پوشان عنوان كردند. اين افراد در ادامه ابراز اميدواري كردند تيم ملي در سال‌هاي آينده و دوره‌هاي بعد بهتر عمل كند و قهرمان شود. 
واقعيت اين است كه چنين چيزي ممكن نيست. اگر قرار باشد تيم ملي با اين تفكر برود جلو كه تنها روي اتفاقات و به خاطر بدشانسي به ژاپن باخته در سال‌هاي بعد هم همين اتفاق رخ خواهد داد. آن وقت تيم ملي در جام جهاني مقابل قزاقستان هم شكست خواهد خورد. دردسر اصلي اينجاست كه اين حرف از دهان برنامه‌ريزان تيم ملي و متوليان فدراسيون بيرون آمده. يعني كساني كه قرار است زمينه‌ساز موفقيت يا شكست احتمالي تيم در سال‌هاي آينده شوند. اينها اگر همه‌چيز را به اتفاقات و شانس واگذار مي‌كنند ديگر چه انتظاري از بقيه مي‌توان داشت؟
كاش همين افراد كه امروز متولي هستند بروند برنامه‌هاي آماده‌سازي تيم ژاپن را نه فقط در اين دو سال كه در دو دهه گذشته ببينند. نه فقط در فوتسال كه در باقي رشته‌ها. ببينند چطور شد كه ژاپن از حذف در مراحل ابتدايي مسابقات فوتسال قهرماني آسيا رسيد به فينال و از شش گل خوردن در فينال از ايران خودش را رسانده به نقطه‌اي كه مي‌تواند برنده از زمين بازي خارج شود. چهار قهرماني ژاپن به هيچ‌وجه اتفاقي نيست. باخت ايران مقابل اين تيم نيز به هيچ‌وجه اتفاقي نيست. همانطور كه شكست تيم ملي فوتبال ايران مقابل ژاپن در نيمه نهايي جام ملت‌هاي آسيا سال ۲۰۱۹ صرفا به آن اشتباه بازيكنان مربوط نمي‌شد. 
ورزش قهرماني قواعد خاص خودش را دارد. شايد يك نگاه عاميانه نقش شانس و اتفاقات را در يك مسابقه پررنگ ببيند اما قرار نيست يك مسوول هم همين نگاه عاميانه را داشته باشد و بر همين اساس برنامه بريزد. آنهايي كه مي‌گويند اگر يكي از توپ‌هاي ما داخل گل رفته بود فلان اتفاق مي‌افتاد بايد بدانند براي وارد شدن آن توپ به دروازه بيشتر از شانس به كار و تلاش نياز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون