• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5321 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۹ مهر

نايب قهرماني تيمي و عنوان سومي فردي نابغه شطرنج ايران در جام باشگاه‌هاي اروپا

مقصودلو؛ تساوي برابر كارلسن و برد مقابل بايرن مونيخ!

سي‌وهفتمين دوره جام باشگاه‌هاي شطرنج اروپا و بيست‌وششمين دوره جام باشگاه‌هاي زنان اروپا روز يكشنبه در ۷ دور به روش سوييسي در مايرهوفن اتريش به پايان رسيد و باشگاه شطرنج نووي‌بور در بخش آزاد عنوان قهرماني را به دست آورد و باشگاه ASVOe Pamhagen قهرمان مسابقات زنان شد. 
تيم نووي‌بور جمهوري چك در آخرين مرحله از رقابتي هيجان‌انگيز موفق شد Asnieres Le Grand Echiquier از كشور فرانسه را شكست بدهد و با ۷ برد و ۱۴ امتياز عنوان قهرماني رقابت‌ها را به دست آورد. هايكريشنا پنتالا و آنتون گيجارو ديويد پيروزي‌هاي مهمي براي تيم برنده به ارمغان آوردند. ويديت سانتوش گوجراتي در ميز دوم مغلوب اسيپنكو آندري شد و سه بازي ديگر به تساوي رسيد. همين نتايج باعث شد نووي بور با اختلاف اندكي نسبت به تيم فرانسوي كه مرد شطرنج اول ايران را در اختيار دارد، قهرمان شود. 
جذاب‌ترين بخش دور پاياني مسابقات جام باشگاه‌هاي اروپا براي ايراني‌ها جايي بود كه تيم فرانسوي Clichy-Echecs-92 در آخرين مسابقه خود در برابر باشگاه شطرنج Offerspill Magnus Carlsen قرار گرفت و به پيروزي دست پيدا كرد. در اين مسابقه پرهام مقصودلو نفر اول شطرنج ايران و مرد بيست‌وچهارم دنيا مقابل مگنوس كارلسن نفر اول شطرنج دنيا قرار گرفت. به گفته تمام سايت‌هاي تحليل شطرنج پرهام در اين مسابقه موقعيت‌هاي بسيار خوبي براي پيروزي بر نابغه نروژي داشت اما در نهايت بازي با تساوي به پايان رسيد. پرهام كه با ريتينگ ۲۷۲۱ در مسابقه با كارلسن در حركت شانزدهم بيش از يك واحد پياده برتري از كارلسن كسب كرده بود و موتورهاي جست‌وجوگر شطرنج او را در وضعيت بهتري از قهرمان جهان ارزيابي مي‌كردند. اين برتري در حركت ۲۱ به ۱.۲ اضافه شد و بعد از حركت بيست‌وسوم، كارلسن با بيش از دو واحد برتري مقصودلو همراه شد. اينجا جايي بود كه نابغه شطرنج ايران مي‌توانست مچ كارلسن را بخواباند اما اين مرد باهوش نروژي موفق شد خودش را از زير فشار خارج كند. بعد از چند حركت از برتري مقصودلو كم شد و در چند حركت بعدي وضعيت به شرايط برابر رسيد و در نهايت دو شطرنج‌باز بعد از ۳۹ حركت به تساوي رضايت دادند. 
در اين ديدار برندگان تيم فرانسوي امين باسم و وكاتروو دانيل بودند كه بازي‌هاي خود را روي ميز سوم و چهارم با برد پشت سر گذاشتند و نتيجه نهايي ۴ بر ۲ را رقم زدند. به اين ترتيب تيم فرانسوي با كسب ۵ برد و ۲ تساوي و ۱۲ امتياز مدال نقره را از آن خود كرد. 
اين تيم فرانسوي در نخستين ديدار خود برابر تيم واسا از سوئد با نتيجه ۵.۵. بر ۰.۵ به برتري دست پيدا كرد. در راند دوم تيمي از روماني را مغلوب كرد و در راند سوم مقابل يك تيم از كشور تركيه به تساوي سه بر سه رضايت داد. مقصودلو و يارانش در راند چهارم تيمي از كشور مجارستان را شكست دادند و در راند پنجم مقابل تيم ديگري از كشور فرانسه به تساوي رسيدند. در راند ششم نيز آنها بايرن مونيخ آلمان را از پيش رو برداشتند. 
در ديگر ديدار از بازي‌هاي دور آخر براي كسب مدال برنز يك تيم آلماني موفق شد تيم گاشيموف را شكست بدهد. اين تيم آلماني با 11 امتياز در جايگاه سوم قرار گرفت. تيم مگنوس كارلسن هم جايگاهي بهتر از هفتمي به دست نياورد.
در بخش زنان تيم ASVOe Pamhagen از كشور ميزبان در دور آخر مقابل تيم لهستاني BGK KS Gwiazda Bydgoszcz به تساوي دست پيدا كرد و ۱۲ امتيازي شد و برنده بيست‌وششمين دوره مسابقات لقب گرفت. دانيلين الينا بازي خود را روي ميز اول به كاشلينسكايا آلينا باخت اما اوسماك لوليا يك پيروزي مهم براي تيمش به ارمغان آورد و دو بازي ديگر مساوي شد. بعد از اين تيم نروژي، تيم‌هايي از دو تيم از مونت‌كارلو و روماني موفق به شكست دادن رقباي خود شدند و 11 امتيازي شدند اما با معيارهاي تاي بريك تيم رومانيايي به مدال نقره رسيد. 
در پايان اين رقابت‌ها نفرات برتر فردي هم مشخص شدند و پرهام مقصودلو علاوه بر اينكه موفق شد همراه با تيمش به نشان نقره مسابقات دست پيدا كند در بخش فردي نيز روي ميز يك به مدال برنز دست پيدا كرد. در ميز شماره يك مگنوس كارلسن نروژي صاحب مدال طلا شد، هاريكريشنا پنتالا از تيم نووي‌بور قهرمان مسابقات صاحب نشان نقره شد و پرهام مقصودلو به نشان برنز دست پيدا كرد. 
مقصودلو با اين نتايج ريتينگ خود را ۲.۶ واحد افزايش داد و به عدد ۲۷۳۹ رساند تا همچنان در جمع سوپراستاد بزرگ‌هاي شطرنج دنيا جا داشته باشد. 
سي‌وهفتمين دوره رقابت‌هاي جام باشگاه‌هاي شطرنج اروپا و بيست‌وششمين دوره جام باشگاه‌هاي زنان اروپا از ۲ تا ۱۰ اكتبر در مايرهوفن اتريش برگزار شد. در اين مسابقات ۸۷ تيم شطرنج شامل ۷۰ تيم در بخش آزاد و ۱۷ تيم در بخش زنان به رقابت پرداختند كه يك ركورد از لحاظ شركت تيم به حساب مي‌آيد.  علاوه بر پرهام مقصودلو شطرنج‌بازان ديگري از ايران در رقابت‌هاي شطرنج قهرماني باشگاه‌هاي اروپا حضور داشتند: سيدمحمدامين طباطبايي، پويا ايدني و مبينا علي‌نسب. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون