• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5324 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۳ مهر

ديوارنگاره خيابان ولي‌عصر كمتر از 24 ساعت پس از نصب پايين كشيده شد

اعتراض به استفاده ابزاري از زنان

گروه سياسي|يك‌بار ديگر رفتارهاي استفاده از رويكردهاي سياسي و جناحي در مواجهه با مقولات فرهنگي باعث ايجاد حاشيه‌هاي فراواني در كشور شد به گونه‌اي كه حتي نورنيوز رسانه نزديك به شوراي عالي امنيت ملي نيز به آن واكنش نشان داده و آن را فاقد تدبير ارزيابي كرد. بامداد روز پنجشنبه ۲۱ مهر ماه بود كه مردم تهران در مسير فعاليت‌هاي روزانه خود در ضلع شمال غربي ميدان ولي‌عصر متوجه ديوارنگاره‌اي يا نام «زنان سرزمين من» توسط شهرداري تهران شدند كه در آن با به نمايش گذاشتن تصاويري از زنان موفق و تاثيرگذار در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري، علمي، ورزشي، سياسي و اجتماعي تلاش شده بود تا پيام خاصي را به افكار عمومي و مخاطبان ارسال كنند. بسياري معتقدند، شهرداري تهران ظاهرا قصد داشته با كنار هم قرار دادن عكس‌هايي از زنان موفق و مشهور، از شهرت اين زنان در راستاي القاي تفكر مورد نظر خود استفاده كند. پروژه‌اي كه نه تنها نتيجه‌بخش نبود، بلكه ساعاتي پس از اجرا با شكست روبه‌رو شد و اعتراضات گسترده‌اي به دنبال داشت. در اين بيلبورد چهره‌هايي همچون سيمين دانشور، پروين اعتصامي، فاطمه معتمدآريا، مريلا زارعي، پروانه كاظمي، مينو محرز، توران ميرهادي، ايران درودي، مريم ميرزاخاني، فروغ فرخزاد، ژاله علو و... در اين ديوارنگاره تصاويرشان ديده مي‌شد، ضمن اينكه تصوير برخي نمايندگان اصولگراي مجلس از جمله فاطمه رهبر نيز در اين طرح وجود داشت. پس از بازتاب موضوع در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي، اما حاشيه‌ها، يكي‌يكي از راه رسيدند، تا يك‌بار ديگر مشخص شود، متوليان امور فرهنگي در كشورمان به‌رغم هزينه‌هاي ميلياردي، بهره‌اي از ابتدايي‌ترين اصول علمي و آكادميك نيز نبرده‌اند. در نخستين واكنش‌هاي سياسي ساعاتي پس از انتشار اين خبر در رسانه‌ها، عباس عبدي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در توييتي نوشت: «كاري ندارم كدام متفكري! اين تابلو را طراحي و به اين نام منتشر كرده و لحظه‌اي هم فكر اين را هم نكرده كه بعضا انصراف مي‌دهند. ولي اگر به همين زنان فرهيخته احترام مي‌گذاشتند قطعا گشت ارشاد از ابتدا تاسيس نمي‌شد، چون اگر گشت بود بيشتر آنان مشمول قانون حجاب شده و به وزرا مي‌بردند.» 
دليل  مخالفت‌ها  با  ديوارنگاره چه  بود؟
 از همان آغاز مشخص شد كه در اين ديوارنگاره در راستاي برخي جهت‌گيري‌هاي خاص سياسي با استفاده از فتوشاپ بر سر چهره‌هاي نام‌آوري چون مريم ميرزاخاني و فروغ فرخزاد حجاب گذاشته شده و در مراحل بعدي نيز مشخص شد كه موسسه رسانه‌اي اوج به سفارش شهرداري تهران اين بيلبورد را طراحي و اجرايي كرده است. پس از مشخص شدن ابعاد موضوع، بسياري از زناني كه تصويرشان در اين ديوارنگاره ثبت شده بود، اعتراض و اعلام كردند مايل به استفاده ابزاري از تصاويرشان براي رويكردهاي سياسي و تبليغاتي نيستند. ابتدا فاطمه معتمدآريا رسما مخالفتش را با اين نوع استفاده ابزاري از تصوير زنان اعلام كرد. پس از او، كاوه سمندريان پسر هما روستا با توجه به  استفاده بي‌اجازه از عكس مادرش  خواستار حذف عكس او شد.  پس از آن مرضيه برومند، كارگردان و پروانه كاظمي، كوهنورد نيز به استفاده بي‌اجازه از عكس‌شان در اين بيلبورد واكنش نشان دادند. 
بيلبورد  به پايين كشيده   مي‌شود
اين حاشيه‌ها باعث شدند تا ساعاتي پس از نصب اين ديوارنگاره از محل خود برداشته شود. نزولي كه مانند نصب بيلبورد، بازتاب‌هاي وسيعي در شبكه‌هاي اجتماعي پيدا كرد و بازار ارزيابي‌ها درباره سوءمديريت‌هاي مرتبط را دوباره گرم ساخت. در اين ميان نورنيوز به عنوان رسانه نزديك به شوراي عالي امنيت ملي نوشت: «به دنبال اعتراض مردم و برخي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي، ديوارنگاره ميدان ولي‌عصر تغيير كرد. منتقدان معتقدند درج تصاوير برخي افراد كه كشف حجاب كرده‌اند، كار اشتباهي بوده است. برخي كاربران نيز بيان كردند كه موضوع كشف حجاب با توجه به سن و سال اين افراد، داراي وجوب و حرمت شرعي نبوده و قابل اغماض است. از سوي ديگر تعدادي از اين افراد نيز نسبت به درج عكس‌شان در اين ديوارنگاره معترض شده و گفته بودند كه با آنها هماهنگي انجام نشده است. با اين حال به دنبال انتقادات مختلف پنجشنبه شب اين ديوارنگاره تغيير كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون