• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5324 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۳ مهر

روي خط خبر

نامه صادقي به اژه‌اي  براي تحقق دادرسي منصفانه
اعتماد| دبير كل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با انتشار نامه‌اي خطاب به رييس قوه قضاييه خواستار برخورد با ارتكاب برخي رفتارهاي خارج از قانون ماموران امنيتي در مواجهه با شهروندان شد. در اين نامه كه با امضاي محمود صادقي دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها منتشر شده، آمده است: «جناب آقاي محسني اژه‌اي، رييس محترم قوه قضاييه؛ با سلام؛ در حوادث جاري بسيار ديده و شنيده مي‌شود كه ماموران امنيتي بدون ارايه حكم قضايي به منازل شهروندان مراجعه و با ضرب و شتم و توهين افراد را بازداشت و وسايل آنها را توقيف مي‌كنند و پس از بازجويي افراد معلوم مي‌شود فرد بازداشتي جرمي مرتكب نشده و پس از چند شبانه‌روز حبس با اخذ تعهد آزاد مي‌شود. در موارد زيادي هيچ اطلاعي درمورد نهاد بازداشت‌كننده داده نمي‌شود و تصميم مأخوذه و حتي كلاسه پرونده به افراد ابلاغ نمي‌شود. نظر به وظايف قوه قضاييه مقرر در اصول مختلف قانون اساسي، ازجمله اصل ۱۵۸ ناظر به پشتيباني از حقوق فردي و اجتماعي و گسترش عدل و آزادي‌هاي مشروع و اصول ناظر به حقوق ملت و دادرسي منصفانه، ازجمله اصول ۳۲، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ و قوانين موضوعه ناظر به رسيدگي به تظلم‌خواهي شهروندان در برابر تجاوز ماموران از حدود وظايف قانوني و لزوم مجازات آنها، ازجمله مواد ۵۷۰، ۵۷۲ و ۵۷۴ قانون مجازات اسلامي و مواد ۲ تا ۷ قانون آيين دادرسي كيفري، به ويژه ماده ۴ كه مقرر مي‌دارد: «اصل، برائت است هرگونه اقدام محدودكننده، سالب آزادي و ورود به حريم‌خصوصي اشخاص جز به حكم قانون و با رعايت مقررات و تحت نظارت مقام قضايي مجاز نيست و در هر صورت اين اقدامات نبايد به گونه‌اي اعمال شود كه به كرامت و حيثيت اشخاص آسيب وارد كند»، پيشنهاد مي‌شود دفتر ويژه‌اي تحت نظارت جنابعالي ايجاد شود و شكايات مردم ثبت و به مراجع قضايي صالح ارجاع و موارد تا صدور حكم به مجازات ماموران خاطي و جبران خسارات معنوي و مادي بازداشت‌شدگان پيگيري و اعلان عمومي شود. با تشكر. محمود صادقي. دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها ۲۲ مهر ۱۴۰۱»


عده زيادي از بازداشت‌شدگان مُهر براي نماز نخواستند
فارس|امام جمه مشهد گفت: خواص بي‌بصيرت برخلاف مزدوران و فريب‌خوردگان، به ميدان آمده‌اند و برخي حتي خدا و پيامبر را قبول ندارند. ثمره فعاليت‌هاي‌شان هم همان حرفي است كه سخنگوي وزارت خارجه امريكا در نشست خبري اخير خود مطرح كرد و به‌صراحت اعلام داشت كه آشوب‌هاي اخير در ايران باعث شده تا ديگر نيازي به برجام نداشته باشيم و اميدها به همين ناآرامي‌ها دوخته شده است. سيد احمد علم‌الهدي در خطبه سياسي نماز جمعه اين هفته گفت: يكي از مسوولان امنيت در اين باره تعريف مي‌كرد كه عده زيادي از كساني كه بازداشت شده بودند، آب مي‌خواستند، غذا مي‌خواستند اما هيچ‌كدام يك مهر براي نماز نخواسته‌اند كه نشان مي‌دهد اين افراد از اساس دغدغه دين ندارند. عضو مجلس خبرگان خاطرنشان كرد: آقايي كه دانسته يا نادانسته توييت مي‌زند و مي‌گويد «مگر مردم مجبورند كه امر به معروف كنند و نهي از منكر بشوند»، به قرآن، فريضه الهي و اصول قانون اساسي پشت پا زده و بي‌توجهي مي‌كند. مردم به فريضه الهي نياز دارند تا امر به معروف بكنند و نهي از منكر بشوند.


آقاي وزير كشور! سكوت، علامت رضايت نيست
عصر ايران| وزير كشور در سخنان جديد خود گفته است كه در شلوغ‌ترين روز تجمعات اخير ۴۵ هزار نفر شركت كردند و از بين ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار دانشجو، فقط ۱۸ هزار نفر در اعتراضات حضور داشته‌اند. در واكنش به اين نوع اظهارنظرها اما انتقادات فراواني مطرح شد. عصر ايران در اين خصوص نوشت: به نظر مي‌رسد مسوولان، تمايزي بين «معترضين خياباني» و «ناراضياني كه به خيابان نيامده‌اند» قائل نيستند و همين مي‌تواند به تحليل‌هاي نادرست و متعاقب آن تصميمات و رفتارهاي نادرست‌تر بينجامد و بحران را عميق‌تر و گسترده‌تر كند. بسياري از مردم در نقد سخناني مانند اظهارات اخير وزير كشور مي‌گويند اگر مجوزي براي يك راهپيمايي امن بدهند، خواهند ديد چند ميليون جمعيت به خيابان‌ها خواهند آمد.


آيا كساني كه گشت ارشاد با آنها برخورد كرد، مومن و باحجاب شدند؟
جماران| يكي از اعضاي كميسيون ويژه طرح صيانت به جماران گفت: امروز بايد قبول كنيم گشت ارشاد جواب نمي‌دهد. آيا كساني كه گشت ارشاد با آنها برخورد كرد، مومن و باحجاب شدند؟ يعني كسي تا حالا گفته كه گشت ارشاد مرا جلوي پدر و مادر يا دوستانم در خيابان گرفتند و با ون بردند به محل ارشاد و ساعتي برايم كلاس گذاشتند و من هم نهايتا دو ركعت نماز شكر خواندم كه خدايا من هدايت شدم!؟ من كه با چنين فردي برخورد نكرده‌ام. اين راهكار، راهكار درستي نيست. فقط ظاهر را در خيابان و آن هم فقط جلوي چشم مامورين درست و اسلامي مي‌كند، در حالي كه اين هدف ما نبوده و نيست. غلامرضا نوري قزلجه در خصوص روش‌هاي سلبي در حوزه مسائل فرهنگي گفت: در عصر حاضر مي‌توان كنترل و فيلترينگ را داشت، اما با فيلترشكن و اينترنت‌هاي ماهواره‌اي مي‌توان كنترل‌ را از دست مديريت‌ جوامع گرفت. بايد با تكنولوژي در حوزه ارتباطات تعامل كرد نه تقابل! بايد فرهنگ‌سازي صورت بگيرد و جامعه را آماده و مستعد براي استفاده از تكنولوژي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون