• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5328 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۷ مهر

بررسي ناترازي توليد و مصرف گاز طبيعي در كشور

قاليباف: چالش و مانع جدي در حوزه گاز «ناترازي» است

توقع مردم حل و فصل مشكل است

به گزارش ايسنا، محمدباقر قاليباف در جلسه علني ديروز (سه‌شنبه) مجلس شوراي اسلامي پس از رسيدگي به گزارش كميسيون انرژي در مورد ناترازي توليد و مصرف گاز طبيعي در كشور با تاكيد بر اينكه ناترازي چالش و مانع جدي و اساسي ما در حوزه گاز است، گفت: اين ناترازي را در بودجه، بانك‌ها و نقدينگي هم داريم اما الان با آنها كاري ندارم؛ اين موضوعات بارها از تريبون مجلس گفته شده و وزرا و روساي مجلس اين موضوع را تكرار كرده‌اند.
وي تاكيد كرد: توقع مردم از مجلس و دولت حل و فصل اين موضوع است؛ در سال ۹۳ مجلس به همين موضوع پرداخته و همچنين در بندهاي الف و ب ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير نيز به صورت مفصل درباره بهينه‌سازي مصرف سوخت و انرژي در كشور بحث شده و راهكار ارايه شده است؛ اين قوانين فقط براي آن مجلس و آن دولت نبوده است بلكه براي همه ما است. رييس مجلس خطاب به وزير نفت تصريح كرد: اگر جنابعالي و من به عنوان خدمتكاران مردم در قانونگذاري و اجرا حرف‌مان اين باشد كه ۱۰ درصد از صندوق توسعه به ما بدهيد يا اينكه ۸۰ ميليارد دلا از جايي پول بدهيد تا اين ناترازي را درست كنيم، شما فكر مي‌كنيد كه اين ۸۰ ميليارد دلار پول وجود دارد كه بدهيد و اين كار را انجام بدهيد؟ من، شما، همه كارگران و مهندسان زحمتكش نفت و همه دلسوزان انقلاب و نظام مي‌دانند كه ما سالانه بين ۶۰ تا ۸۰ ميليارد دلار انرژي‌هاي‌مان را هدر مي‌دهيم؛ آيا نمي‌خواهيم در اين زمينه در كشور تصميم بگيريم؟ چطور حاضريم دست گدايي به همه جا دراز كنيم و پول بگيريم ولي حاضر نيستيم اصلاح كنيم؟ قاليباف افزود: بدون شك معلوم است كه يا روش‌هاي اجرايي يا برنامه‌ريزي يا قانونگذاري ما اشكال دارد كه قادر نيستيم اين كار را انجام بدهيم.
وي با بيان اينكه «من و نمايندگان و روساي كميسيون‌هاي مجلس همه در اينجا مسوول هستيم و خطاب من اينجا وزير محترم يا دولت نيست بلكه خطاب اول به خودم و مجموعه مجلس و دولت با هم است» اظهار كرد: بخاري‌اي كه مردم در خانه‌هاي خود استفاده مي‌كنند را ما در صنعت توليد كرديم و به دست مردم داديم تا استفاده كنند؛ ما نتوانستيم كه قدرت خريد مردم را بالا ببريم كه بخاري‌هاي خود را بهينه و منابع موتورخانه‌ها را درست كنند؛ اينها مشكلات ماست نه مشكلات مردم.
رييس قوه مقننه با طرح اين پرسش كه چرا به گونه‌اي تدبير نمي‌كنيم كه مردم به عنوان مصرف‌كننده اصلي، از بهينه‌سازي سوخت بهره‌مند شوند، ادامه داد: ما قانون نوشتيم اما نتوانستيم تصميم بگيريم و راهكاري ايجاد كنيم. كساني كه سوخت مصرف مي‌كنند در صورت كاهش مصرف، منفعتي نصيبشان شود. اولين كسي كه بايد از اين كاهش مصرف انرژي منفعت ببرد، خود آن فرد است چرا كه اگر منفعت اين فرد ديده نشود، مصرف سوخت كاهش نمي‌يابد. امروز كسي كه در حال اسراف كردن است آن طور كه بايد هزينه سوخت مصرفي خود را پرداخت نمي‌كند و در طرف مقابل نيز كسي هم كه كم مصرف مي‌كند، منفعت اقتصادي از اين موضوع عايدش نمي‌شود. بايد اين ناترازي و ناعدالتي را برطرف كنيم.
قاليباف گفت: امروز گفته مي‌شود كه قيمت سوخت به صورت پلكاني متناسب با مصرف افزايش يافته؛ اين در حالي است كه اين شيوه در جاهايي با مشكلاتي مواجه شده است. تا زماني كه هوشمندي در توليد، انتقال، توزيع و ذخيره‌سازي انجام نشود، كاري از پيش نمي‌رود.
وي با اشاره به مدت زمان رسيدگي به گزارش كميسيون انرژي در مورد ناترازي توليد و مصرف گاز طبيعي در كشور در جلسه ديروز (سه‌شنبه) اظهار كرد: ۹۰ دقيقه در مجلس وقت گذاشتيم و درباره موضوعاتي صحبت كرديم و همه حرف‌هاي انجام نشده گذشته را مجددا تكرار كرديم و بناست ۸۰ ميليارد دلار به نفت بدهيم كه برود مشكل ناترازي را حل كند؛ اين درحالي است كه ۸۰ ميليارد دلار درآنجا (هدررفت انرژي) ضايع مي‌شود و ما نبايد اجازه اين موضوع را بدهيم.
رييس مجلس گفت: نظام حكمراني در كشور سالانه ده‌ها ميليارد دلار سرمايه را از بين مي‌برد و گازي كه مي‌توان در پتروپالايشگاه‌ها و صادرات استفاده كنيم و بزرگ‌ترين منابع درآمدي ما هستند را هدر مي‌دهيم و در كنار آن آلودگي‌هاي شهري و آب و هوا ايجاد مي‌كنيم و به محيط زيست خسارت مي‌زنيم.
وي در ادامه به يكي از مطالعات مشكلات انجام شده در تهران توسط شهرداري و وزارت نفت درباره عوايد ناشي از استفاده شهروندان از مترو اشاره و اظهار كرد: در تهران با وزارت نفت بررسي كرديم كه در حوزه حمل و نقل هر مسافر اگر با مترو تردد كند، نسبت به ساير وسايل نقليه از جهت اقتصادي ۲۳ سنت صرفه‌جويي مي‌شود كه ما اين رقم را ۱۳ سنت تعيين كرديم؛ در حمل و نقل تهران تمام زيرساخت‌هاي مرتبط با مترو آماده است و سر فاصله هر قطار از جهت فني مي‌تواند در هر ايستگاه ۲ دقيقه باشد ولي امروز ۹ دقيقه است؛ معناي اين حرف آن است كه امروز ۲ ميليون مسافر جابه‌جا مي‌شوند اما اگر واگن به زيرساخت مترو اضافه شود، اين تعداد به ۹ ميليون مسافر افزايش مي‌يابد. رييس مجلس افزود: اگر همان ۱۳ سنت به ازاي هر مسافر به خريد واگن تخصيص يابد، اين امكان فراهم است تا هر دو روز يك واگن به مترو اضافه شود. امروز سرمايه‌گذاراني كه در بخش توليد واگن در كشور هستند و با قراردادي كه با كشور چين در زمينه توليد مشترك در اينجا دارند، حاضر هستند اين اعتبار و سرمايه‌گذاري را انجام بدهند كه از همين محل در طول يك دوره ۵ الي ۶ ساله به صورت يك‌جا ۲ هزار واگن به ظرفيت متروي تهران اضافه شود؛ اين يك نمونه شسته و رفته است كه در همه حوزه‌ها نيز يافت مي‌شود اما ما هرگز براي اينها وقت نمي‌گذاريم و همه‌مان كلي‌گويي مي‌كنيم و مي‌گوييم كه يكي به ما پول بدهد؛ اين چه حرفي است؟ مردم از ما اين را نمي‌پذيرند. قاليباف در ادامه با تاكيد بر اينكه جلسات روز سه‌شنبه مجلس بايد منجر به خروجي شود، گفت: دوستان كميسيون بهداشت انتظار داشتند كه دولت ۱ درصد مربوط به ارزش افزوده از ۸ درصد را به بهداشت و درمان بدهد؛ طي يكي، دوماه گذشته دولت و خزانه اين پول را داد، اما نگاه كنيد، ببينيد چقدر از اين پول در حساب وزارتخانه باقي مانده است و چقدر از اين پول كه بايد به مناطق محروم مي‌رفته، تخصيص يافته است؟ به جاي عيب و ايراد گرفتن از همديگر، بايد كنار هم بنشينيم. و كمك كنيم و مسير كار را باز كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون