• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5328 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۷ مهر

حقوقدان و كارشناس حوزه رسانه:

سانسور به «اغتشاش خبري» منتهي مي‌شود

كامبيز نوروزي، حقوقدان و كارشناس حوزه رسانه، معتقد است؛ تلويزيون بايد مخاطبش را به رسميت بشناسد؛ امروز چه در بخش‌هاي سرگرمي و موسيقي و چه در بخش اخبار و تحليل، مخاطبش را به رسميت نمي‌شناسد، به همين دليل است كه خود رييس سازمان صدا و سيما گفت غير از برنامه‌هاي پخش مستقيم فوتبال، پربيننده‌ترين برنامه تلويزيون يك سريال است كه آن هم حدود 15درصد مخاطب دارد. اين فاجعه است و نشان مي‌دهد اصولا تلويزيون در ايران نه تنها اثرش را از دست داده بلكه گاهي وقت‌ها ناخواسته به رسانه‌هاي دنبال براندازي خوراك مي‌دهد. نوروزي گفت، سانسور به «اغتشاش خبري» منتهي مي‌شود. اين حقوقدان و كارشناس حوزه رسانه در گفت‌وگو با جماران با تاكيد بر اينكه تلويزيون داخلي ايران اصلا و اساسا مخاطب را به رسميت نمي‌شناسد، گفت: آقايان اعتماد به نفس ندارند و مدام بهانه‌جويي مي‌كنند كه تلويزيون‌هاي معاند و فضاي مجازي مردم را فريب مي‌دهند؛ اينها بهانه‌جويي است. تلويزيون از كاركرد خارج شده و مطبوعات را هم از كاركرد ساقط كرده‌اند؛ بنابراين مرجعيت رسانه‌اي در ايران از بين رفته و متوجه نمي‌شوند كه اگر تلويزيون و مطبوعات در اين وضعيت باقي بمانند امنيت ملي كشور به خطر مي‌افتد. او ادامه داد: در هر كار رسانه‌اي «جذب مخاطب» مهم‌ترين كاري است كه يك رسانه بايد انجام بدهد. براي جذب مخاطب بايد سليقه‌هاي متنوع و متكثر مخاطبان درنظر گرفته و به رسميت شناخته شود و صدا و تصوير اين سليقه‌ها در تلويزيون انعكاس پيدا كند. تلويزيون داخلي ايران اصلا و اساسا مخاطب را به رسميت نمي‌شناسد. صدا و سيما صرفا پيام‌ها را به مخاطب دستور مي‌دهد. يعني صدا و سيما نه براساس وضعيت مخاطبان، بلكه براساس سليقه شخصي و دروغي مديرانش اداره مي‌شود. مفهوم مخاطب و جذب مخاطب در صدا و سيماي ايران كلا كنار گذاشته شده است.
نوروزي درباره فيلترينگ فضاي مجازي توسط دولت گفت: اولا اين فيلترينگ غيرقانوني است و ثانيا تمسك مسوولان نظام به فيلترينگ دقيقا نشان‌دهنده آن است كه تلويزيون و فضاي رسانه‌اي داخلي در برابر نظام گردش ارتباطات شكست خورده است. يعني مي‌دانند كه قدرت رقابت با سه، چهار تلويزيون فارسي‌زبان خارج از كشور يا گردش اطلاعات در اپليكيشن‌ها را ندارند. اين به معناي اقرار به شكست و ضعف مفرط است؛ وگرنه تلويزيون داخلي كشور با ده‌ها شبكه و بودجه‌اي حدود 25 تا 30 هزار ميليارد تومان در سال، چرا از سبد مصرف رسانه‌اي داخل كشور تقريبا بيرون  افتاده است؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون