• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5328 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۷ مهر

از كارگري براي بالا بردن پرچم ايران تا اتفاقات سئول

نگاهي به وضعيت الناز ركابي

خبرگزاري فارس در مورد واكنش رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج از كشور به حواشي مربوط به الناز ركابي به اين نكته اشاره كرده كه آنها موفقيت‌هاي ورزشكاران زن ايراني كه اين اواخر به دست آمده را نمي‌بينند، اما وقتي يك ورزشكار زن اقدامي هنجارشكنانه انجام مي‌دهد، ذوق‌زده مي‌شوند. فارس تاكيد كرد نگاه اين رسانه‌ها صرفا سياسي است. 
رسانه‌هاي فارسي زبان خارج از كشور خودشان زبان دارند و مي‌توانند اگر حرفي يا دفاعي در اين رابطه دارند انجام دهند، اما بخش ديگري از اين اظهارنظر برمي‌گردد به داخل كشور. چيزي كه خبرگزاري فارس مي‌گويد به اين معناست كه ما خودمان در ايران به خوبي موفقيت ورزشكاران زن را مي‌بينيم و ارج مي‌نهيم و نگاهي غيرسياسي داريم. اين ادعايي است كه مي‌توان مورد بررسي قرار داد.
دقيقا يك‌سال پيش در مهرماه الناز ركابي موفق شد براي نخستين‌بار زنان ايران را در سنگنوردي صاحب مدال جهاني كند. همان موقع در روزنامه اعتماد با ايشان گفت‌وگويي انجام داديم پيرامون شرايط كاري و موفقيت‌هايي كه به دست آورده كه بازتاب گسترده‌اي داشت. خانم ركابي با تاكيد بر اينكه موفقيتش در رسانه‌هاي ايران بازتاب خوبي نداشته گفت: «با 32 سال سن نه بيمه دارم، نه شغل و نه آينده.» اين ورزشكار كشورمان گفت تمام زندگي‌اش سنگنوردي است و «مثل يك كارگر كار مي‌كند تا پرچم ايران را بالا ببرد». او در مورد پاداش كسب آن مدال تاريخي نيز به روزنامه اعتماد گفت: 500 دلار پاداش پاي سكو گرفته و فعلا خبري از پاداش ديگري نيست. ايشان همچنين گفت بسياري از مخارج ورزش و تمرينات پاي خودش است. 
واقعيت اين است كه اگر رسانه‌هاي خارج از كشور موفقيت ورزشكاران زن را نمي‌بينند، رسانه‌هاي رسمي داخل ايران هم نمي‌بينند. از رسانه‌ها مهم‌تر مقامات هم نمي‌بينند. كافي است سري به اردوهاي ورزشكاران زن بزنيد و پاي درد دل اين دختران بنشينيد تا مفهوم «به چشم نيامدن» را با تمام وجود درك كنيد. 
چند روز پيش كه آن بيلبورد جنجالي دور ميدان وليعصر نصب شد، تعدادي از ورزشكاراني كه تصويرشان در آن بيلبورد قرار داشت، گفتند چرا فقط وقتي اتفاقات اينچنيني رخ مي‌دهد يادتان مي‌افتد كه ورزشكاران زن هم وجود دارند؟ يكي از اين ورزشكاران به خبرنگار اعتماد گفت: سال‌ها بالاترين سطح موفقيت را كسب كردم، اما يك‌بار تصويرم روي هيچ بيلبوردي در سطح شهر نرفت، اما حالا به خاطر مسائل سياسي عكس مرا مي‌گذارند روي بيلبورد و زيرش مي‌نويسند: «زنان سرزمينم».
ورزشكاران زن ايراني با انواع و اقسام مشكلات دست به گريبانند. مسابقات‌شان پخش نمي‌شود و رسما از درآمد اسپانسري محرومند. براي به دست آوردن امكانات و سالن تمرين به مشكل مي‌خورند. هر روز با يك بخشنامه و يك تبصره جديد مواجه مي‌شوند و گاهي ورزشي كه سال‌ها در آن تلاش كرده‌اند يك‌شبه ممنوع اعلام مي‌شود.  از دوشنبه‌شب اخبار ضدونقيضي در مورد وضعيت الناز ركابي در رسانه‌هاي فارسي زبان خارج از كشور منتشر شده است. 
سفارت ايران در سئول در توييتي به ‌شدت اين مطلب را تكذيب كرد و نوشت الناز ركابي و ساير اعضاي تيم بامداد سه‌شنبه راهي ايران شدند. رضا زارعي، رييس فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد در مورد ادعاي رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج از كشور گفت: به حرف آنها گوش نكنيد. چهارشنبه صبح اعضاي تيم به ايران باز مي‌گردند و ما بيانيه‌اي در اين زمينه منتشر مي‌كنيم. 
ظهر ديروز الناز ركابي كه گفته مي‌شد در مسير بازگشت به ايران قرار دارد در استوري اينستاگرامش نوشت: «با سلام خدمت تمام هموطنان عزيز و شريف ايران. اينجانب الناز ركابي با سابقه 20 سال عضويت در تيم ملي سنگنوردي ضمن عذرخواهي بابت نگراني‌هايي كه ايجاد كردم بايد اعلام كنم طبق حساسيت‌هاي موجود در جريان فينال مسابقات قهرماني آسيا كه در كره جنوبي برگزار شد به دليل زمانبندي نامناسب و فراخواني غيرقابل پيش‌بيني بنده براي صعود ديواره، سهوا پوشش بنده دچار مشكل شد. در حال حاضر طبق زمان‌بندي از قبل تعيين شده به همراه تيم در حال بازگشت به ايران هستم.»
الناز ركابي و رضا عليپور دو سنگنورد كشورمان در مسابقات قهرماني آسيا در سئول كره جنوبي هر دو به مقام چهارمي مسابقات دست پيدا كردند. ركابي مقام خود را در مسابقات رشته كامباين به دست آورد و عليپور كه زماني سريع‌ترين مرد عمودي دنيا بود در ماده سرعت به مقام چهارمي رسيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون