• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5335 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۵ آبان

صداوسيما حق پخش بازي‌هاي جام جهاني را خريد

كاش ليگ ايران هم متعلق به بين اسپورت بود!

اوايل تيرماه برخي رسانه‌ها گزارش دادند ايران حق پخش بازي‌هاي جام جهاني را نمي‌خرد و به اين ترتيب پخش مستقيم مهم‌ترين رويداد ورزشي از تلويزيون ايران در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. آن زمان گفته شد قطعا مسابقات در كشور پخش مي‌شود، اما نه از شيوه معمول آن در جهان كه از طريق راه‌هايي كه صداوسيما در اين سال‌ها ياد گرفته است.
با اين حال اواخر وقت روز سه‌شنبه سفير ايران در قطر از توافق صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران با مجموعه Bin Media Groupبراي پخش زنده مسابقات جام جهاني خبر داد. 
حميد دهقاني، سفير ايران در توييتش نوشت: «بالاخره امروز بعد از چند هفته تلاش و دو روز مذاكره مستقيم، صدا وسيما و مجموعه « Bin Media Group» توافق كردند تا بازي‌هاي جام جهاني از صدا و سيما به صورت مستقيم پخش شود.»
به نظر مي‌رسد صداوسيما براي اولين‌بار پس از سال‌ها تصميم گرفته تا حق پخش اين مسابقات را خريداري كند و فوتبال‌دوستان ايراني مي‌توانند سه ديدار تيم ملي در اين تورنمنت را با بهترين كيفيت تماشا كنند.
در نهايت روز گذشته علي فروغي، مدير شبكه سه نيز تاييد كرد كه چنين اتفاقي رخ خواهد داد. طبق اعلام مقامات اين اتفاق پس از مذاكره با شبكه «بين اسپورت قطر» و خريد پخش كامل ديدارهاي جام جهاني ميسر شده است. به گفته فروغي اين قرارداد در چند مرحله مذاكره مستقيم بررسي و پيش‌نويس آن صورت گرفته است و تمامي ديدارهاي جام جهاني قطر پخش خواهد شد. در سال‌هاي گذشته فوتبال‌هاي اروپايي در ليگ‌هاي مختلف، جام‌هاي ملت‌هاي قاره‌اي و جام جهاني و رقابت‌هاي مقدماتي تورنمنت‌هايي كه گفته شد، به صورت‌هاي مختلف پخش مي‌شد كه در نهايت منجر به شكايت‌هاي بين‌المللي از صدا و سيما مي‌شد و پرونده‌هاي زيادي در اين باره در عرصه بين‌الملل براي صداوسيما تشكيل شده بود و حتي بعضا منجر به جريمه‌هايي هم مي‌شد.
بعد از از انتشار اين توييت بسياري از كاربران به طعنه نوشتند چه عجب بالاخره صداوسيما فهميد بايد براي پخش مسابقات فوتبال پول پرداخت كند.  كنايه كاربران از اين جهت بود كه سال‌هاست مساله حق پخش مسابقات فوتبال در ايران تبديل به يك معضل لاينحل شده و صداوسيما زير بار پرداخت پول به باشگاه‌ها و سازمان ليگ براي پخش بازي‌ها نمي‌رود. در واقع سال‌هاست رسانه‌ها و اهالي فوتبال و هواداران تلاش كردند تا اين مفهوم ساده را براي مديران صداوسيما جا بيندازند كه شما بايد براي پخش بازي‌هاي فوتبال مثل همه جاي دنيا هزينه كنيد و اين هزينه را از طريق درآمدهايي كه از طريق تبليغات به دست مي‌آوريد، جبران كنيد و حتي به سود هم برسيد. با اين حال هيچ كس موفق به انجام چنين كاري نشد. 
حال به نظر مي‌رسد فرصت جام جهاني فرصت مناسبي براي تبيين اين موضوع ساده است. حالا كه صداوسيما مثل همه جاي دنيا رفته پاي ميز مذاكره و حق پخش مسابقات را خريداري كرده مي‌توان از آنها پرسيد كه اين وضعيت كي شامل حال تيم‌هاي باشگاهي ايراني مي‌شود؟ 
برخي كاربران نوشتند اينكه صداوسيما رفته مذاكره كرده و حق پخش را خريده يك نوع اجبار بوده وگرنه اگر مي‌دانست مي‌تواند بدون مشكل يا شكل‌گيري يك پرونده حقوقي ديگر اين بازي‌ها را پخش كند اصلا حاضر نمي‌شد پاي ميز مذاكره بنشيند. اما از آنجايي كه مي‌داند شركت بين اسپورت اصلا شوخي ندارد بي‌خيال پخش بازي‌ها بدون طي كردن مراحل قانوني آن شده. 
اين نشان‌دهنده مظلوميت باشگاه‌هاي ايراني است كه رسما زورشان به صداوسيما نمي‌رسد. شايد اگر باشگاه‌هاي ايراني هم ساز و كار درستي براي شكايت از صداوسيما داشتند، اين نهاد نمي‌توانست سال‌ها حق پخش مسابقات را بگذارد توي جيبش و صرفا از قبل پخش مسابقات به سود برسد. در اين شرايط است كه مي‌توان گفت كاش شركت قطري مي‌آمد و حق پخش مسابقات ليگ برتر ايران را خريداري مي‌كرد آن وقت شايد صداوسيما مجبور مي‌شد رفتار غيرقانوني‌اش را كنار بگذارد و همان‌طور كه به قواعد بين‌المللي تن مي‌دهد، حقوق تيم‌هاي ايراني را هم رعايت كند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون