• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5335 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۵ آبان

پيش‌بيني جالب فيفا از تركيب ايران در جام جهاني

فيفا پيش‌بيني جالبي از تركيب تيم ملي و همچنين پنج بازيكن كليدي كارلوس كي‌روش در جام جهاني قطر داشته است 

امير عابدزاده 
چهار سال پيش عليرضا بيرانوند، دروازه‌بان تيم ملي ايران در جام جهاني روسيه با مهار ضربه پنالتي رونالدو، بازيكن پرتغال خبرساز شد. اين در حالي بود كه امير عابدزاده 25 ساله از روي نيمكت او را تماشا مي‌كرد.
در آن زمان، هيچ تيمي از ميان 16 تيم حذف شده از مرحله گروهي كمتر از ايران (2) گل دريافت نكرده بود و اگر تيم ملي بخواهد در نزديك‌ترين تورنمنت به خانه خود به روياي دست نيافتني‌اش يعني صعود به دور بعد دست يابد، عملكرد دروازه‌بان بسيار مهم خواهد بود. موضوعي كه در مقابل بازيكناني مانند هري كين، گرت بيل و كريستين پوليسيچ بسيار اهميت دارد.
اكنون به نظر مي‌رسد كه امير عابدزاده شانس بيشتري براي حضور در دروازه تيم ملي فوتبال ايران دارد. او حالا به سن 30 سالگي نزديك‌تر شده و به نظر مي‌رسد كه از آمادگي بيشتري نسبت به عليرضا بيرانوند برخوردار است. عابدزاده همچنان در دسته دو فوتبال اسپانيا و باشگاه پونفرادينا توپ مي‌زند و نمايش‌هاي درخشاني هم در اين تيم داشته است.
جدال با امريكا به ويژه براي عابدزاده كه پدرش، احمد عابدزاده، كاپيتان ايران در بازي با امريكا در جام جهاني 1998 فرانسه بود، لحظه خاصي خواهد بود؛ جايي كه ايران در آن مسابقه با درخشش احمد عابدزاده به پيروزي 2-1 رسيد.

اميد نورافكن 
يكي از معدود بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران كه در ليگ برتر اين كشور بازي مي‌كند و احتمالا در تركيب اصلي قرار خواهد گرفت، اميد نورافكن است. بازيكني كه قادر است در پست دفاع چپ، هافبك دفاعي و حتي در صورت نياز دفاع آخر بازي كند. در دوره قبلي جام جهاني اميد نورافكن از ليست كارلوس كي‌روش براي رقابت‌ها خط خورد. با اين وجود از آن زمان به بعد نورافكن توانسته قابليت‌هاي خود را به شكل قابل توجهي افزايش دهد و تا حدود زيادي جايگاه احسان حاج صفي را در تركيب تيم ملي بگيرد.
اميد نورافكن اولين جام جهاني خود را در قطر تجربه خواهد كرد. بازيكني كه در سال 2017 و در جام جهاني زير 20 سال كاپيتاني تيم ملي ايران را بر عهده داشت.

احمد نوراللهي 
كي‌روش در دوره قبلي حضور خود در تيم ملي ايران سه هافبك مورد اعتماد داشت كه همواره در مسابقات مهم از آنها استفاده مي‌كرد. سعيد عزت‌اللهي، اميد ابراهيمي و حاج صفي كه مورد اعتماد مرد پرتغالي بودند. 
در اين ميان نوراللهي به آرامي اما پيوسته در حال تبديل شدن به يكي از قابل اعتمادترين هافبك‌هاي فوتبال ايران و آسيا بود و پرسپوليس را به دو فينال ليگ قهرمانان آسيا و چهار قهرماني متوالي ليگ برتر ايران رساند. با وجود اينكه نوراللهي چند ماه قبل از تولد 26 سالگي‌اش اولين بازي ملي خود را انجام داد، بايد منتظر حضور او در تركيب اصلي تيم ملي در جام جهاني بود.
آمدن دراگان اسكوچيچ به عنوان مربي منجر به تغيير شديد شانس اين هافبك شد و او به بخشي جدايي‌ناپذير از تركيب تيم ملي در طول مسابقات مقدماتي آسيا در راه رسيدن به قطر تبديل شد. مبارزه براي توپ و آرامش در مالكيت و توانايي نوراللهي در ضربه زدن به توپ از راه دور اين بازيكن را به مهره‌اي كليدي براي ايران تبديل كرد. او سه گل را در مسابقات مقدماتي به ثمر رساند و پس از انتقال به باشگاه شباب‌الاهلي امارات، تجربه بيشتري به دست آورد.
اگرچه لزوما سريع‌ترين يا فيزيكي‌ترين بازيكن نيست اما موقعيت‌يابي مثال‌زدني نوراللهي و ديد بالاي او براي ارسال پاس به اين معني است كه انتظار مي‌رود او نقشي كليدي در محافظت از چهار دفاع ايران و همچنين شروع حملات اين تيم خواهد داشت.

مهدي طارمي 
تعداد كمي از بازيكنان مثل مهدي طارمي تا اين حد سريع مسير تبديل شدن به يك ستاره را طي كرده‌اند. در سال 2014 او حتي به تيم ملي نزديك هم نبود اما تا 2022 به شكل مداوم به پيشرفت خود ادامه داد. طارمي نامي آشنا در فوتبال اروپا و نامزد دريافت جايزه پوشكاش فيفا و از بهترين گلزنان ليگ برتر پرتغال است. در عرصه ملي، طارمي در كنار سردار آزمون و عليرضا جهانبخش، يك مثلث ويرانگر را تشكيل دادند كه اين سه نفر باهم بيش از 170 گل ملي را به ثمر رساندند. طارمي با 27 گل در 58 بازي ملي به عنوان هفتمين گلزن برتر تاريخ ايران به دومين جام جهاني خود مي‌رود.

سردار آزمون 
سردار آزمون در هفت سال گذشته به شكل قابل توجهي رهبري خط حمله ايران را بر عهده داشته است. در حالي كه طارمي بيشتر موقعيت‌سازي مي‌كند و در اطراف محوطه جريمه مي‌چرخد، آزمون از غريزه شكارچي خود استفاده مي‌كند و قابليت ويژه‌اي در تبديل شانس‌ها به گل دارد. آزمون كه هرگز در بحث باشگاهي در ليگ برتر ايران حضور نداشته كار خود را از روسيه و تيم روبين‌كازان آغاز كرد و با وجود پيشنهاداتي از غول‌هاي ايران يعني استقلال و پرسپوليس ترجيح داد در خارج از اين كشور بازي كند.
در ژانويه، زمان يك ماجراجويي جديد فرا رسيده بود زيرا اين بازيكن 27 ساله به تيم بوندسليگايي بايرلوركوزن رفت. آزمون بعد از دست دادن جايگاهش در تيم ملي ايران براي جام جهاني 2014 برزيل، شهرت خود را در جام ملت‌هاي آسيا استراليا 2015 افزايش داد؛ جايي كه در مرحله گروهي يك گل شگفت‌انگيز به قطر زد و سپس در مرحله يك‌چهارم نهايي در جريان ديدار برابر عراق يكي از گل‌هاي تيمش را به ثمر رساند؛ مسابقه‌اي كه نهايتا ايران در ضربات پنالتي كار را واگذار كرد و از رقابت‌ها حذف شد. چهار سال بعد در امارات سردار آزمون موفق شد چهار گل به ثمر برساند و در جايگاه دوم جدول گلزنان جام ملت‌هاي آسيا پس از معز علي قرار گرفت. فقط علي دايي افسانه‌اي است كه به ازاي گلزني در هر بازي (0.63) آمار بهتري را از آزمون به ثبت رسانده است.منبع: ورزش 3

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون