• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5343 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۵ آبان

40 شهرستان از كشور در معرض سيل و آب‌گرفتگي قرار دارند

هشدار نارنجي رنگ هواشناسي

حدود 3 ماه است كه از سيل‌هاي ويران‌كننده در مرداد ماه سال جاري مي‌گذرد. ماهي كه سيل‌هاي ويران‌كننده اكثر مناطق كشور را در برگرفت. 5 آبان‌ ماه «اعتماد» در گزارشي با عنوان «بعد از زلزله و سيل هنوز تنهاييم» يادآور شد كه طي مصاحبه‌هايي كه با دهيار و برخي از اهالي منطقه امامزاده داوود واقع در شمال غرب تهران داشته است، مشخص شد هيچ اقدامي تاكنون براي اين منطقه صورت نگرفته و مسوولان تصميمات‌شان را عملي نكردند. فقط صحن و ضريح امامزاده داوود در حال اتمام است. مسوولان در همان ابتدا وعده دادند به افرادي كه خانه و مغازه‌هاي‌شان در سيل مرداد ماه تخريب شد از طريق بنياد مسكن وام مي‌دهند اما هنوز خسارتي پرداخت نشده است. 
هفته گذشته هواشناسي كهگيلويه و بويراحمد درخصوص آب‌گرفتگي معابر عمومي، احتمال بالا آمدن ناگهاني سطح رودخانه‌ها و مسيل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه و احتمال آسيب به سازه‌هاي موقت در اثر وزش باد شديد، هشدار نارنجي صادر كرد.
ولي بهره‌مند كارشناس هواشناسي كهگيلويه و بويراحمد درخصوص جزييات اين سامانه عنوان كرد: «اين سامانه بارشي از اوايل شب چهارشنبه 11 آبان ماه آغاز و تا صبح جمعه 13 آبان ماه1401 ادامه دارد. بارش باران، رگبار باران همراه با رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، بارش برف در قلل، وزش باد شديد موقت، كاهش محسوس دما و مه‌آلودگي در جاده‌هاي كوهستاني از مخاطرات اين سامانه بارشي است. آب‌گرفتگي معابر عمومي، احتمال بالا آمدن ناگهاني سطح رودخانه‌ها و مسيل‌ها، اختلال در تردد، احتمال صاعقه و احتمال آسيب به سازه‌هاي موقت در اثر وزش باد شديد موقت از مهم‌ترين خطرات اين سامانه است. احتياط در سفرهاي برون‌شهري، احتياط در تردد از حاشيه مسيل‌ها و عدم توقف در حاشيه رودخانه‌ها، پرهيز از فعاليت‌هاي كوهنوردي و جابه‌جايي عشاير كوچ‌رو، اقدامات پيشگيرانه از خسارت در فعاليت‌هاي كشاورزي و جمع‌آوري محصولات كشاورزي توصيه مي‌شود.»
11 آبان ماه نيز سازمان هواشناسي از تداوم بارش باران، برف و تگرگ در برخي استان‌ها خبر داد. براساس تحليل نقشه‌هاي آينده‌نگري سازمان هواشناسي روز 11 آبان ماه در خوزستان، لرستان، چهارمحال‌وبختياري، كهگيلويه‌وبويراحمد، اصفهان، جنوب ايلام و شمال بوشهر رگبار، رعد و برق همراه با وزش باد شديد موقتي و در برخي مناطق گيلان، مازندران، خراسان رضوي و نيمه جنوبي استان‌هاي مركزي، قم و سمنان بارش باران گاهي با رعد و برق و وزش باد پيش‌بيني شده بود.
روز پنجشنبه 12 آبان‌ ماه در چهارمحال‌وبختياري، كهگيلويه‌و‌بويراحمد، بوشهر، غرب فارس، اصفهان، جنوب و شرق لرستان، يزد، خوزستان و كرمان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شديد موقتي و در خراسان شمالي، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، سمنان و شرق تهران بارش باران گاهي با رعدوبرق و وزش باد شديد موقتي پيش‌بيني شده بود. براساس اعلام سازمان هواشناسي جمعه 13 آبان ماه در خراسان رضوي، شمال خراسان جنوبي، كرمان، فارس و برخي مناطق بوشهر، هرمزگان، نيمه شمالي سيستان و بلوچستان، يزد و شرق سمنان بارش پيش‌بيني شده بود.
همچنين سازمان هواشناسي پيش‌بيني كرده است كه ديروز و امروز در برخي از مناطق سواحل درياي خزر، شمال شرق، شرق و جنوب كشور بارش‌ها ادامه خواهد داشت. طي مدت يادشده بارش تگرگ در دامنه‌هاي زاگرس و بارش برف در ارتفاعات البرز و زاگرس مركزي و شمالي پيش‌بيني شده است. 
ديروز حسين عرفاني قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از امدادرساني به بيش از ۲۲۰۰ نفر در جريان وقوع سيل و آبگرفتگي در ۴۰ شهرستان كشور خبر داد. عرفاني درباره آخرين وضعيت امدادرساني به متاثران از سيل و آب‌گرفتگي در كشور اعلام كرد: «ماموريت‌هاي امدادي مربوط به سيل و آب‌گرفتگي در كشور از دهم آبان ماه سال جاري آغاز شده و همچنان نيز در برخي از استان‌ها ادامه دارد. تاكنون در ۴۰ شهرستان از ۱۴ استان كشور شامل اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال‌و‌بختياري، خراسان رضوي، خراسان شمالي، خوزستان، سمنان، فارس، كرمان، كهگيلويه‌و‌بويراحمد، گلستان، لرستان و يزد ماموريت‌هاي امدادي اجرا شده است. ۷۳ منطقه از اين ۴۰ شهرستان شامل ۱۱ شهر، ۳۸ روستا، ۲۱ منطقه عشاير نشين و سه محور مواصلاتي عمليات امدادي انجام شده است. ‌در مجموع ماموريت‌هاي انجام شده به ۲۲۷۶ نفر امدادرساني شده است. ۱۳۰ نفر نيز اسكان اضطراري داده شده‌اند و از ۴۱ واحد مسكوني نيز عمليات تخليه آب انجام شده است. در مجموع اين ماموريت‌ها ۳۵۳ نفر در پوشش ۸۲ تيم امدادي مشاركت داشتند. توزيع ۲۸ دستگاه چادر، ١٠١١ پتو، ٤٢٥تخته موكت، ٢٢٠٧كيلوگرم نايلون، ۷۸ شعله والور، ۲۶۷ بسته غذايي، ۴۹۴ كنسرو و... ازجمله ديگر اقدامات انجام شده است. ماموريت امدادگران سازمان امدادونجات جمعيت هلال احمر در حال حاضر در استان‌هاي فارس، بوشهر و كهگيلويه و بويراحمد ادامه دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون