• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5344 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۶ آبان

حضور شهره موسوي در فدراسيون فوتبال و يك سوال

اتهام خبرنگاران سنگين‌تر از اتهام اخلال در نظام اقتصادي است؟

مردم مي‌بينند، مقايسه مي‌كنند و براي‌شان محل سوال مي‌شود و اگر اين سوال‌ها به درستي پاسخ داده نشود آن وقت مسائل و مشكلات ديگري از راه مي‌رسد. يكي از جديدترين محل‌هاي اشكال وضعيت پرونده فردي است به نام شهره موسوي نايب‌رييس زنان فدراسيون فوتبال. 
سومين جلسه هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال در حالي روز شنبه برگزار شد كه اگر شهره موسوي نايب‌رييس زنان فدراسيون فوتبال در آن شركت نمي‌كرد، خود به خود كنار گذاشته مي‌شد. شهره موسوي فروردين امسال به اتهام كلاهبرداري در پرونده‌اي با بيش از 3 هزار شاكي و چند هزار ميليارد تومان پول بازداشت شده بود. موسوي در اين مدت يك بار به صورت تصويري از زندان در جلسات هيات‌رييسه شركت كرد تا سمت خود را از دست ندهد. 
روز شنبه شهره موسوي اين‌بار نه به صورت آنلاين كه به شكلي فيزيكي در ساختمان فدراسيون حضور پيدا كرد. طبق اعلام فدراسيون فوتبال «جلسه هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال با حضور مهدي تاج، مهدي محمدنبي، منصور قنبرزاده، شهره موسوي، احسان اصولي، احمدرضا براتي، ميرشاد ماجدي، خداداد افشاريان، طهمورث حيدري، محمدرضا ساكت، بهرام رضاييان و داود پرهيزكاري برگزار شد»
حضور شهره موسوي در اين جلسه آن‌قدر تعجب آور بود كه بلافاصله توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرد. موسوي بعد از جلسه نيز بدون اينكه پاسخي به خبرنگاران بدهد ساختمان فدراسيون را ترك كرد. شهره موسوي نگفت چطور از زندان بيرون آمده يا پرونده‌اش به كجا انجاميده. او نگفت آزاد شده يا با قيد وثيقه بيرون است يا مرخصي گرفته. موسوي با يك پرايد قديمي كه به نظر مي‌رسيد تاكسي اينترنتي است از آن نقطه دور شد. 
از همان زمان تا به اين لحظه هيچ‌كدام از مقامات قوه قضاييه نيز در اين رابطه اطلاع‌رساني نكردند. با اين حال فرض بر اين است كه روال قانوني طي شده تا شهره موسوي توانسته در جلسه هيات‌رييسه فدراسيون شركت كند و بعد هم به تنهايي و بدون مشكل برود پي زندگي‌اش. همان‌طوركه قبلا اين ظرفيت براي او مهيا شده بود كه بتواند از زندان تماس تصويري بگيرد.
اينها به خودي خود مشكلي ندارند اما همان‌طوركه در ابتداي نوشته آمده، در مقام مقايسه سوال‌برانگيز مي‌شوند. به عنوان مثال همان روز شنبه همسر احسان پيربرناش خبرنگار ورزشي و طنزپرداز كه چند روز پيش بازداشت شد توييت كرد: «امروز شنبه 14 آبان كه احسان براي دومين بار تماس گرفت فهميدم يك دقيقه خيلي كمتر از آن است كه هم صدايش را بشنوم، هم از دلتنگي خودم بگويم و هم تلفن را برسانم به كيان تا بعد از 7 روز چند ثانيه با پدرش صحبت كند. اطلاع ديگري از وضعيت احسان نداريم.» ساير خانواده‌هاي بازداشتي‌ها و مخصوصا خبرنگاران هم توييت‌هاي مشابهي در اين چند روز منتشر كرده‌اند از سخت بودن ارتباط‌گيري با عزيزان‌شان و بي‌اطلاعي از وضعيت آنها.
اينكه هم شهره موسوي هم فردي مثل احسان پيربرناش هر دو مرتبط به حوزه ورزش هستند بار احساسي داستان را زياد مي‌كند. در چنين شرايطي و با كنار هم قرار دادن اينها هر آدمي ناگزير مي‌شود به پرسيدن اين سوال كه چه تفاوتي ميان شهره موسوي و يك خبرنگار وجود دارد؟ دست‌كم روي كاغذ و از لحاظ افكار عمومي اتهام موسوي خيلي سنگين‌تر از يك خبرنگار است. اتهام موسوي در صورت اثبات، اخلال در نظام اقتصادي كشور است. پس چطور مي‌شود كه او حتي امكان تماس تصويري با خارج از زندان براي فعاليت كاري را هم دارد اما به يك خبرنگار تنها فرصت يك مكالمه 60 ثانيه‌اي با اعضاي خانواده‌اش داده مي‌شود؟ اگر در قانون به خوبي چنين ظرفيت‌هايي وجود دارد كه يك فرد بتواند امكان تماس تصويري با بيرون را طبق ضوابط خاص داشته باشد يا حتي بيرون برود تا در جلسه‌اي شركت كند، چرا اين ظرفيت براي همه استفاده نمي‌شود؟ البته هيچ‌كس امروز به دنبال برقراري تماس تصويري با بازداشت‌شده‌ها نيست. خانواده‌ها همين كه بتوانند به صورت كامل با عزيزان‌شان ارتباط بگيرند و وضعيت آنها را بدانند خوشحال مي‌شوند.
با مساعدتي كه قوه قضاييه و ساير مسوولان به شهره موسوي كردند او اين فرصت را دارد تا همچنان نايب‌رييس فدراسيون فوتبال بماند. او حالا مي‌تواند دست‌كم سه جلسه ديگر در نشست‌هاي هيات‌رييسه غيبت كند بدون اينكه جايگاهش به خطر بيفتد. تنها اتفاقي كه مي‌تواند در حال حاضر موسوي را از فدراسيون فوتبال دور كند اين است كه رسيدگي به پرونده او زودتر تمام شود و با حكم قضايي مجرم شناخته شود. در اين صورت او خود به خود كنار خواهد رفت. حال انتظار مي‌رود اين مساعدت كه ضوابطش در قانون هم پيش‌بيني شده در حق ساير بازداشتي‌ها هم صورت بگيرد. براي رفع نگراني خانواده‌ها و دوستان، براي رفع سوالات و شبهه‌ها و براي اينكه مشخص شود عدالت براي همه انسان‌ها به يك شكل اجرا مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون