• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5345 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۷ آبان

نگاهي به گذرگاه هند - امارات - اسراييل

رقيبي براي راه ابريشم جديد چين؟

امارات، اسراييل و هند در حال تلاش براي برقراري يك گذرگاه انتقال مواد غذايي در خاورميانه هستند كه مي‌تواند به رقيبي جدي براي پروژه راه ابريشم جديد چين تبديل شود. ناظران اين گذرگاه جديد مواد غذايي را كه از سواحل هند بر درياي عرب آغاز مي‌شود و با عبور از بنادر امارات به بنادر اسراييل در ساحل مديترانه مي‌رسد، رقيبي جدي براي طرح كمربند -جاده چين و كاربردي‌تر از آن براي كشورهاي خاورميانه مي‌دانند، به خصوص كه واشنگتن با جديت براي ايجاد يك وزنه ژئوپليتيك در برابر گسترش حضور بازرگاني چين در منطقه تلاش مي‌كند. كارشناسان بخش حمل‌ونقل تاكيد مي‌كنند كه اين پروژه سه‌جانبه را نمي‌توان جايگزين طرحي ضد چيني و طرحي مورد حمايت واشنگتن دانست. به گفته اين كارشناسان، اين پروژه از مدتي پيش و به صورت يك گزينه مستقل مطرح شده بود و علني شدن آن در رسانه‌ها پس از نشست مجازي سران امارات و هند و اسراييل و امريكا در سفر رييس‌جمهوري امريكا به خاورميانه انجام شد.
اين كارشناسان تاكيد مي‌كنند كه گذرگاه مواد غذايي از هند به خاورميانه در واقع برآمده از نياز راهبردي كشورهاي شوراي همكاري به تضمين امنيت غذايي‌شان و نياز هند به افزايش ارزش توليد غذايي‌اش است. برقراري چنين گذرگاهي ضامن تامين نيازهاي غذايي منطقه و در امان ماندنش از پيامدهاي بحران‌ جهاني ناشي از حمله روسيه به اوكراين است ضمن اينكه فرصت متنوع كردن منابع غذايي را براي‌شان فراهم مي‌كند.
در بيانيه مشترك سران امريكا، اسراييل، امارات و هند كه پيش از نشست مجازي آنها صادر شده بر تعهد امارات به سرمايه‌گذاري دو ميليارد دلاري در «مجموعه‌هاي غذايي» هند تاكيد شده است. «مجموعه‌هاي غذايي» تركيبي از كشاورزان و بازرگانان خرده‌فروش و كارخانه فرآوري محصولات غذايي در هند است كه در يك مجموعه و با استفاده از پيشرفته‌ترين فناوري‌ها در كاهش ضايعات و صرفه‌جويي در مصرف آب و افزايش بهره‌وري محصول همكاري مي‌كنند. اين چهار كشور همچنين بر كمك به اجراي پروژه‌هاي انرژي‌هاي تجديدپذير در هند تاكيد و توافق كرده‌اند كه در اين راستا، كارشناسان بخش خصوصي امريكا و اسراييل براي پايداري اين پروژه‌ها با هند همكاري كنند. به موجب اين توافقات، امارات در پي سرمايه‌گذاري 2 ميليارد دلاري در پروژه‌هاي توليد مواد غذايي در هند است و امريكا و اسراييل هم فناوري‌هاي پيشرفته خود در عرصه استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و مديريت منابع آبي را در اختيار هند مي‌گذارند.
هند دومين توليدكننده بزرگ مواد غذايي به لحاظ كالري و چهارمين به لحاظ ارزش مالي توليدات كشاورزي است. در سال 2019، امارات و هند در پروژه‌اي به ارزش 7 ميليارد دلار براي برقراري مسير انتقال مواد غذايي ميان هند و امارات شراكت كردند. نكته‌اي كه نشان مي‌دهد كه اين ايده ارتباط چنداني به جنگ اوكراين و بحران كنوني مواد غذايي جهان ندارد. دو كشور همچنين افزايش 3 برابري تجارت مواد غذايي ميان يكديگر تا 2025 را هدف‌گذاري كرده‌اند كه اتصال مستقيم مزارع هند به بنادر امارات گام مهمي در تحقق اين هدف است.
منبع: العرب / ترجمه: ديپلماسي ايراني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون