• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5345 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۷ آبان

تهديد امارات، برخورد فدراسيون و موهاي قيچي‌شده

وقايع‌نگاري يك قهرماني پرحاشيه

گروه ورزش

تيم ملي فوتبال ساحلي ايران يكشنبه شب در فينال جام بين قاره‌اي كه در امارات برگزار مي‌شد دو بر يك برزيل را شكست داد و به عنوان قهرماني دست پيدا كرد. اين چهارمين قهرماني ساحلي‌بازان كشورمان در اين رقابت‌ها بود. با اين قهرماني ايران در كنار روسيه تبديل به پرافتخارترين تيم‌هاي اين رقابت شدند. 

بعد از اين قهرماني رييس‌جمهور، رييس قوه قضاييه و برخي ديگر از چهره‌هاي سياسي در پيام‌هاي تبريك جداگانه قهرماني تيم ملي ايران را تبريك گفتند. همچنين چهره‌هاي ورزشي سرشناس نظير علي دايي و علي كريمي و تعدادي از ملي‌پوشان سابق رشته‌هاي ورزشي از ساحل‌ بازان تشكر كردند. البته كه هركدام انگيزه‌هاي متفاوتي بابت اين تبريك داشتند.
قهرماني تيم ملي فوتبال ساحلي علاوه بر اينكه يك موفقيت قابل توجه محسوب مي‌شود حاشيه‌هايي را هم به دنبال داشته كه هنوز در رسانه‌هاي كشور، فدراسيون فوتبال و فضاي مجازي مورد بحث قرار مي‌گيرد؛ حاشيه‌هايي در ميدان مسابقه، بيرون ورزشگاه در خيابان‌هاي دوبي و فرودگاه امام.
اين حاشيه‌ها از بازي نيمه نهايي ايران و امارات شروع شد. جايي كه اعضاي تيم با سرود ملي همخواني نكردند. گرچه در بازي فينال چنين چيزي ديده نشد و تصاوير نشان داد بازيكنان مشغول همخواني هستند. بعد از اين اتفاق در بازي فينال و در زمين مسابقه شادي بعد از گل سعيد پيرامون بازيكن چابهاري تيم ملي كه با شليكي تماشايي دروازه برزيل را گشود حسابي خبرساز شد. پيرامون بعد از فرو ريختن دروازه سلسائو عوض شادي به خاطر گلزني در فينال به شكل فرضي موهاي نداشته‌اش را در بالاي سرش جمع و آنها را قيچي كرد. قبل از آن حميد بهزادپور نيز كه گل نخست ايران را با يك ضربه قيچي برگردان به ثمر رسانده بود خوشحالي نكرد. كلا در طول مسابقات هيچ‌كدام از بازيكنان تيم ملي بعد از باز كردن دروازه رقبا شادي پس از گل انجام ندادند. اين واكنش‌ها هنگام اهداي جام قهرماني نيز تكرار شد و بازيكنان تيم ملي مقابل چشمان بهت‌زده مقامات اماراتي واكنش خاصي به بالا بردن جام قهرماني نشان ندادند. روز گذشته بسياري از رسانه‌ها به اين حركت بازيكنان تيم ملي اشاره كردند. مثلا روزنامه گل نوشت: قهرماني در غم بندر!
در بيرون از ورزشگاه و در خيابان‌هاي دوبي هم حاشيه‌هاي زيادي به وجود آمد. تعدادي از ايرانيان حاضر در استاديوم بعد از مسابقه در خيابان شروع به شعار دادن كردند. روزنامه ايران روز گذشته با اشاره به اين موضوع دولت امارات را بابت برخورد نكردن با اين افراد تهديد كرد. ايران نوشت: «پس از مسابقه فوتبال ساحلي ايران و امارات در چهاردهم آبان، برخي از تماشاگراني كه در ورزشگاه فوتبال ساحلي شهر دوبي حضور داشتند، در بيرون از ورزشگاه تجمع كردند و شعارهاي ساختارشكنانه عليه نظام جمهوري اسلامي سر دادند. نكته قابل توجه آنكه هرگونه اقدام سياسي در كشور امارات با محدوديت‌هاي جدي روبروست با اين حال پليس اين كشور هيچ اقدامي عليه شعارهاي ساختارشكنانه اين افراد انجام نداد. اين اقدام دولت امارات طبيعتا با حسن همسايگي تطابق ندارد و در صورت عدم برخورد مناسب اين كشور بايد تبعات اين اقدام ضدايراني خود را پذيرا باشد. و گرنه تبعات اين اقدام خصمانه به زودي دامن اين كشور را خواهد گرفت.»
فدراسيون فوتبال و كميته ساحلي اين نهاد نيز نسبت به وقايع رخ‌داده در ايام مسابقات جام بين‌قاره‌اي بي‌تفاوت نماند و روز گذشته با بيانيه‌اي كه بوي تهديد از آن به مشام مي‌رسيد وارد گود شد. در اين بيانيه آمده است: «قهرماني تيم ملي فوتبال ساحلي جمهوري اسلامي ايران را به محضر رهبر معظم انقلاب، خانواده شهدا و ملت شريف ايران تبريك مي‌گوييم. اين دستاورد حاصل تلاش جمعي باشگاه‌ها و تيم ملي و در راس آن مجموعه فدراسيون فوتبال بوده است و باعث شده بار ديگر توانمندي نخبگان ورزش ايران در عرصه بين‌المللي به نمايش گذاشته شود. اگر چه برخي از بي‌خردان و فرصت‌طلبان قصد داشتند با حضور در اطراف استاديوم محل برگزاري مسابقه، اين موفقيت‌ها را كمرنگ جلوه دهند و تمركز تيم ملي را بر هم بزنند كه خوشبختانه موفق نشدند. بديهي است، بر اساس مقررات جمهوري اسلامي ايران و منشور اخلاقي المپيك و قوانين فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا)، مبني بر رعايت اصول حاكم بر ورزش فوتبال و پرهيز از هرگونه رفتارهاي سياسي در ميادين ورزشي، با اشخاصي كه در اين خصوص اخلاق حرفه‌اي و ورزشي را رعايت ننموده‌اند، وفق مقررات رسيدگي خواهد شد. اعتقاد راسخ داريم، كميته فوتبال ساحلي در راه رشد و توسعه پايدار فوتبال، در جهت ادامه افتخارآفريني در عرصه‌هاي بين‌المللي، مطابق با نقشه را ه كشورمان از هيچ تلاش و كوششي فروگذار نخواهد كرد و موكدا اعلام مي‌داريم متعهد هستيم مطابق منافع ملي كشورمان طي مسير نماييم.»
روز گذشته حوالي ساعت دو بعدازظهر كاروان تيم ملي فوتبال ساحلي از طريق فرودگاه امام وارد كشور شد اما طبق تصاوير منتشرشده به هيچ‌كس اجازه ورود به سالن فرودگاه داده نشد. نه خبرنگاران و نه حتي خانواده‌هاي بازيكنان كه به استقبال ملي‌پوشان رفته بودند.
همزمان با قهرماني تيم ملي فوتبال ساحلي، تيم ملي كشتي فرنگي نيز توانست در مسابقات جام جهاني به عنوان قهرماني دست پيدا كند. كشتي‌گيران هم هنگام بالا بردن جام ،شادي خاصي انجام ندادند كه مورد توجه رسانه‌ها و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي قرار گرفت. كشتي‌گيران هم مانند ساحلي‌بازان، هم پيام تبريك از مقامات سياسي گرفتند هم از دايي و كريمي. با اين حال حاشيه‌هاي اين تيم اصلا به اندازه حاشيه‌هاي تيم ملي فوتبال ساحلي نشد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون