• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5346 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۸ آبان

به بهانه سالروز درگذشت ژنرال

وقتي دوگل مسابقه را از سر مي‌گيرد

تصوير بالا عكسي است با اين عنوان: «وقتي ژنرال دوگل مسابقه را از سر مي‌گيرد» عكسي مربوط به مسابقه فينال جام حذفي فرانسه در سال 1967.
ژنرال دوگل به ‌طور دقيق يك ورزشكار نبود. تصور تماشاي اولين رييس‌جمهوري پنجم فرانسه در لباس فوتبال و حين دويدن واقعا سخت بود، اما طبق گفته فرانسوي‌ها او جايگاه ورزش را در زندگي مردم فرانسه و همچنين قدرت وحدت‌بخش آن مي‌دانست. ژنرال همچنين از روحيه قهرمانان و حس تلاش و توانايي آنها براي پيشي گرفتن از رقباي خود براي پيروزي قدرداني مي‌كرد. 
در 21 مه ‌1967 دوگل بنا به احترام به يك سنت باستاني به عنوان رييس دولت در پارك دو پرنس در فينال جام حذفي فرانسه حضور پيدا كرد. در كنار او دانيل جانسون نخست‌وزير كبك هم حضور داشت. اين سومين و آخرين‌باري بود كه دوگل در چنين فينالي حضور پيدا مي‌كرد. در آن سال دو تيم ليون و سوشو به مصاف هم رفتند. 
در اواخر مسابقه بازيكن تيم ليون يعني هكتور مايسون توپ را دفع مي‌كند. توپ دقيقا مي‌رود به جايگاه رييس‌جمهور و به ‌طور دقيق‌تر زير پاي ژنرال فرود مي‌آيد. رييس‌جمهور هم با يك حركت 
اغراق شده توپ را برمي‌گرداند به زمين. كار او با خنده حضار و تشويق آنها همراه مي‌شود. بعد خود شارل دوگل خنديد. به خاطر اينكه توانسته سرزندگي خود را به نمايش بگذارد. او بعدا به شوخي گفت: «همه كارها را در اين كشور خودم به تنهايي بايد انجام دهم.»
هكتور مایسون‌ در سال 2017 مصاحبه‌اي با روزنامه 
So Foot انجام داد و در مورد آن پاس تاريخي گفت: «من در كنفرانس خبري بعد از بازي گفتم با ژنرال دوگل يك-دو كردم. دنبال او مي‌گشتم كه توپ را به او پاس بدهم، اما واقعيت چيز ديگري است. من فقط مي‌خواستم زمان را تلف كرده باشم اما دفع توپم درست افتاد روي زانوهاي ژنرال و وقتي او توپ را پس داد ورزشگاه شروع كرد به فرياد كشيدن.»
براي اين مرد آرژانتيني تابعه فرانسه دست دادن با دوگل افتخار بزرگي بوده است: «او دست بزرگي داشت. واقعا تاثيرگذار بود.»
در پايان آن ديدار كه ليون با نتيجه سه بر يك به پيروزي دست پيدا كرد رييس‌جمهور جام را به تيم قهرمان تقديم كرد. دوگل بدون درنظر گرفتن پروتكل‌ها كاپيتان ليون فلوري دي نالو را در آغوش كشيد و به خاطر رعايت برابري كاپيتان سوشو را نيز بغل كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون